Historielärarföreningen erkänner att myndigheter i Belgien, Italien, Frankrike, Brasilien, Mexiko samt Chile officiellt konstaterat UFOn i sina luftrum.
fredag 20 september 2019
Text om konspirationsteorier togs bort och kom tillbaka
"Har mejlat med en amerikansk poddare som vill ha med mig i timslång sändning i oktober och dessutom blivit bokad av Solskiftesskolan i Åkersberga gen för ännu ett föredrag om konspirationsteorier och fejkade nyheter för det här årets nior. Vet inte riktigt vilken gång i ordning det blir den här gången men det är alltid roligt att få chansen att komma dit. Eleverna är nyfikna och väluppfostrade och även om frågorna ibland kan bli tuffa är det skoj att prata inför dem."
Citat ovan från vice ordförande i UFO-Sverige Clas Svahns blogg torsdag 19 september 2019:
http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=57689
Men Solskiftesskolan säger 20/9 2019 till Historielärarföreningen att de inte bokat in Clas Svahn, utan bara pratat löst om det. I tio år dessförinnan har Solskiftesskolan bokat in Clas Svahn från UFO-Sverige. Solskiftesskolan vet direkt och uppger vem i personalen som brukar ha hand om bokningarna av Svahn.
Vem ljuger? Är föreläsningen inbokad på den kommunala Solskiftesskolan eller inte?
Två timmar efter att Historielärarföreningen hört av sig till Solskiftesskolan om citatet ovan plockades citatet bort från Clas Svahns blogg. Varför? Fyra timmar senare, efter att Historielärarföreningen hört av sig till Solskiftesskolan för att fråga om varför citatet var borta, om föreläsningen verkligen skulle bli av, så sattes citatet tillbaks på Clas Svahns blogg. Varför? Vad hade hänt desemellan och vem hade kommunicerat med varandra?
Det kommer mera senare om reaktionerna på ovanstående citat som under fredag 20 september 2019 både tagits bort och sedan satts tillbaka. Däremellan hände och sades flera intressanta saker.
Solskiftesskolan påstod 20/9 2019 till historielärarföreningen att skolans ungdomar har så många funderingar om till exempel månlandningen verkligen hände eller inte. Därför behöver Clas Svahn föreläsa för skolans elever om konspirationsteorier.
Men så här skriver Clas Svahn om ett föredrag på Solskiftesskolan:
"Det var omkring 80 elever och en handfull lärare som lyssnade och efteråt frågade en av lärarna hur många elever det var som tvivlade på månlandningen och bara en räckte upp handen. Men även han erkände att han nog trodde att den ägt rum efter att ha hört på mig."
Citat ovan från Clas Svahns ufoblogg 24 mars 2017:
https://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=44010
Vem ljuger? Bär ett flertal av Solskiftesskolans elever på konspirationsteorin att månlandningen skett eller inte? Så som Clas Svahn redovisat resultatet ovan verkar det inte finnas något behov av föreläsningen, i alla fall inte vad gäller månlandningen.
Solskiftesskolan har tre gånger vädjat till historielärarföreningen att inte skriva någon bloggpost. Men inte kunnat svara på varför det inte ska skrivas. Finns det något att dölja? Om inte, så är det väl inga problem att verksamheten beskrivs? Skolan ville även ha en förklaring i förhand till varför bloggposten skulle skrivas. Det förekom även förslag från skolan om att bloggposten skulle vänta för att skrivas senare. Vilka hinner prata sig samman under den tiden? Är det inte märkligt med en skola som vill att man ska vänta med att skriva om vad som skett och sagts? Inom källkritiken blir ju källorna då vagare heter det.
Konstigt av Solskiftesskolan att inte vilja att någon skriver om konspirationsföreläsningen, när skolan själv vid ett tidigare tillfälle informerat om det på Österåkers kommuns hemsida:
https://historielararna.blogspot.com/2019/09/kommun-la-ut-om-konspirationsteorier-pa.html
Skolan bad historielärarföreningen att vänta i tre veckor och höra av sig då. Skolan ville inte svara på när föreläsningen var tänkt att ske, men tror om mer än en månad i så fall. Tre personer minst på Solskiftesskolan har kommunicerat med varandra om att historielärarföreningen hört av sig.
Solskiftesskolan avkräver Historielärarföreningen svar på om den är kritiskt inställd till föreläsningen om konspirationsteorier. Vad spelar det för roll om det inte är en åsiktsfråga? Står det i kursplanerna att det ska undervisas om konspirationsteorier eller inte?
En ansvarig på Solskiftesskolan säger att föreläsningar om konspirationsteorier lämpar sig bäst för årskurs nio. Den ansvarige påstår även att UFO-Sveriges vice ordförande Clas Svahn inte hållit några föredrag om ufo på Solskiftesskolan. Detta motsägs av Clas Svahns blogg 22 februari 2008, där han skriver och visar bilder på hur han föreläst om ufo för 300 av Solskiftesskolans elever i årskurserna 6, 7, 8 och 9. Vem ljuger då bådas utsagor inte kan vara sanna? Hur kan Clas Svahn inte ha föreläst om ufo, om Solskiftesskolans elever kallar honom för ufomannen i skolbespisningen? Försöker Solskiftesskolan dölja att UFO-Sveriges vice ordförande talat om ufo på skolan? Läs i länkarna härnäst och avgör själv:
https://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=4709
https://csblogg.ufo.se/csblogg3/?m=20080222
https://historielararna.blogspot.com/2019/09/arskurserna-6-7-8-och-9-fick.html
Solskiftesskolan avslöjar för historielärarföreningen att Clas Svahns föreläsningar om konspirationsteorier pågått i flera år. Förklaringen skulle vara att det var en bekant till Clas Svahn som tidigare arbetat på skolan som kom på idén.
Historielärarföreningen frågade Solskiftesskolan om det behövs föreläsningar om konspirationsteorier. Dessa är ju per definition inte sanna eller bevisade och då kan man ju fundera på om skattebetalarna ska betala och uppta lektionstid för det. Finns det inte tillräckligt med historiska ämnen som kan bevisas att undervisa om? Speciellt om nu eleverna inte verkar fundera på om månlandningen var fejk, varför d å anlita någon att föreläsa om det?
Varför behövs en journalist, som dessutom hämtats från just UFO-Sverige, för att öva källkritik med eleverna, när samtliga historielärare redan är utbildade i källkritik? Dessutom har en lärare ofta längre utbildning än en journalist.
Det framgår inte heller om föreläsningen kommer att kosta något.eller har kostat de föregående sex åren. Kanske är det offentlig handling som går att få ut. Något att äta ingick i alla fall:
"de senaste fyra åren och den här gången slumpade det sig så väl att det vankades julbord i matsalen och dit var jag bjuden."
Källa, Clas Svahns ufoblogg 18 december 2019:
https://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=53579
Solskiftesskolan har kommit på att den inte behöver svara på frågor, om skolan hävdar att den inte bestämt om det ska bli en föreläsning.
Solskiftesskolan trodde att polisen hört av sig och blev nervös.
Solskiftesskolan angav även att eleverna kunde ha frågor om 9/11. Man kan undra om inte skolans egna lärare klarar av att bena ut den konspirationsteorin, utan måste boka in en journalist. I annat fall ligger skolans personal illa till kunskapsmässigt.
Solskiftesskolans bokningar de senaste åren har gått via systemet med förstelärare som ska utveckla skolor. Förstelärarna får mer i lön för uppdraget. Men hur jobbigt är det egentligen för försteläraren och de andra lärarna när den inbjudne journalisten gör hela jobbet under föreläsningen? Se här på bilderna från när Clas Svahn håller i föreläsningar på Solskiftesskolan. Det ser ju lättjefullt ut för lärarna som bara behöver sitta med:
https://csblogg.ufo.se/csblogg3/wp-content/uploads/2018/12/akersberga181218.jpg
https://csblogg.ufo.se/csblogg3/wp-content/uploads/2017/03/solskiftes1703.jpg
Eftersom Clas Svahn även undervisat en klass på Solskiftesskolan om ufo och föreläst tidigare år för hela högstadiet om ufo, finns det en del frågetecken. Var det UFO-Sveriges tredje vägens syn på ufo som dominerade? Förstår eleverna vad den innebär? Var det journalistens personliga syn på ufo som framträdde där han brukar hävda att det inte finns några bevis för ufo någonstans i världen? Är det i så fall sant? Har lärarna kunskap nog att ingripa i den bevisvärderingen, när de bjudit in honom just för att de själva inte kan tillräckligt mycket om ufo?
Att journalisten undervisat om ufo och föreläst om konspirationsteoier på Solskiftesskolan försvåras av att ämnena kan vara integrerade i SO. Då blandas historiska fakta med trosfrågor i religionsundervisning. Eleverna kan känna sig vilsna om de inte förstår om ufo behandlats som trosfråga av journalisten eller bevisfråga eller bådadera på en och samma gång. Skedde föreläsningen och undervisningen under historielektionen eller religionskunskapslektionen eller buntades det ihop i SO? Det är ingen bagatellfråga.
Historielärarföreningen samtycker till att denna bloggpost får användas av Solskiftesskolan i källkritiskt syfte. Kanske kan den läsas av eleverna inför Clas Svahns nästa besök, så att eleverna förstår hur skolan tänkt. Det skulle till och med kunna tolkas som brist på källkritik om eleverna inte får läsa denna bloggpost innan de får nästa föreläsning i ämnet.
En enkel historiedidaktisk fråga är:
Om nu Clas Svahn påstår att det inte finns några bevis för att utomjordingar kommit till Jorden, varför ska då Clas Svahn komma till Solskiftesskolan år efter år för att berätta det. Det kan ju lärarna framföra på en minut till sina elever.
Skolledningen har fått ta del av denna bloggpost, men har ännu inte återkommit. Ska det tolkas som att beskrivningen i bloggposten av vad som skett är korrekt återgiven?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.