"Reklam- eller annan marknadsföringsåtgärd får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol. Marknadsföring får inte rikta sig särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år. Lag (2019:345)."
Alkoholombudsmannen säger att även en förening kan delta i marknadsföring av alkohol. I bilderna nedan är det inte någon privatperson utan Riksorganisationen UFO-Sverige.
Marknadsföring 12 december 2022 med dessa alkoholbilder i Norrköping:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=519736830179348&set=pcb.519748250178206
⭐️Wow….vilken ära att Fenix fick vara... - Fenix Brewery AB | Facebook
Citat på alkoholflaskan från UFO-Sveriges vice ordförande som är ordförande för AFU:
Alkoholflaskan UFO pilsner,ovan från Fenix Brewery AB hemma i 18-åriga filmstjärnans flickrum, publicerad av Expressen 13 december 2022:
900@80.jpg (811×1441) (cdn-expressen.se)
Logotypen från UFO pilsner återspeglar logotypen för filmen UFO Sweden som den marknadsför:
UFO-Sveriges arkiv heter AFU och säljer saker i butik. På galafesten 12 december 2022 marknadsfördes AFU, Fenix Brewery och filmen UFO Sweden. Från den kvällen för marknadsföring publicerade UFO-Sverige en bild som skildrar filmstjärnan som är ungdom under 25 år tillsammans med en medlem i UFO-Sverige som dricker UFO Pilsner från Fenix Brewery AB framför affischen med logotype och filmscen för UFO Sweden. Det syns på bilden att filmstjärnan på 18 år står framför filmaffischen där hon spelar huvudrollen.
Genom reportage nu i flera tidningar presenteras hon som filmstjärna. Bilder som skildrar henne med andra alkoholdrickare och alkohol kan få inverkan på ungdomars alkoholkonsumtion. Vad säger alkohollagen om detta när mycket branschfolk och Fenix Brewery bjöds in 12 december 2022? I texten med alkoholbilden och ungdom uppmanar UFO-Sverige folk att boka biljetter till filmen UFO Sweden som handlar om arkivet AFU, som alltså säljer saker. AFU:s ordförande förklarar flera gånger på olika sidor att UFO-Sverige och det säljande arkivet får mycket uppmärksamhet genom filmen.
Hur många olika intressenter deltar egentligen i marknadsföringen, som inkluderar ungdom och alkohol i detta fall, om man ser på vad som står i alkohollagen?
Källa:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=519736830179348&set=pcb.519748250178206
Källa:
UFO-Sverige - 🎉 📽 GALAPREMIÄR AV FILMEN "UFO SWEDEN" 🎞 🍾... | Facebook
Norrköpings Tidningar deltar ihop med Fenix Brewery i alkoholreklamen, som marknadsför filmen UFO Sweden om UFO-Sverige. Här på Harrys i Norrköping 12 december 2022:
320019462_459716069651651_7358550590686277240_n.jpg (843×843) (fbcdn.net)
⭐️Wow….vilken ära att Fenix fick vara med på VÄRLDSPREMIÄREN av Crazy Pictures nya film, UFO Sweden🛸🛸🛸
Full fart från start till slut, häftiga effekter och toppenbra skådespelarinsatser…världsklass helt enkelt
👏🏻👏🏻👏🏻
Kul efterfest på Harrys där UFO ölen serverades till alla glada filmentusiaster"🍻🍻🍻
Källa:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=606681328123934&set=a.521227870002614&type=3&theater
⭐️Wow….vilken ära att Fenix fick vara... - Fenix Brewery AB | Facebook
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.