"Kan lärare i samhällskunskap på gymnasiet undervisa om UFO-Sveriges desinformation i kursen totalförsvarskunskap?
I gymnasiets kurs Samhällskunskap (nivå 1a1 och 1a2) ingår bland annat:
-
Totalförsvar som en del av det centrala innehållet – det kan handla om Sveriges försvarssystem, både civilt och militärt, samt medborgerligt ansvar Skolverket.
-
Källkritik och källtillit – att eleverna ska öva på att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika medier och källor Skolverket.
Så, kan en samhällskunskapslärare undervisa om UFO‑Sveriges desinformation inom ramen för totalförsvarskunskap?
Ja — så länge undervisningen utformas korrekt enligt kursplanen.
Så här kan det göras på ett regelrätt sätt:
-
Inramning i totalförsvarsperspektiv:
Om fokus är hur desinformation (som den som sprids av grupper som UFO‑Sverige) kan påverka allmänhetens förtroende och därmed påverka totalförsvarets funktion och effektivitet, är det relevant. Det blir en fråga om informationstrygghet och samhällsskydd i vid mening. -
Fokus på källkritik:
Genom att analysera UFO‑Sveriges budskap, motivationsgrunder och potentiella samhällspåverkan, sidospår eller vilseledning, kan eleverna praktiskt träna på kritisk granskning av innehåll — vilket är ett kärnelement i kursplanen Skolverket. -
Undervisningsmetodik måste vara objektiv:
Läraren behöver presentera UFO‑Sverige faktamässigt — vad de påstår, deras framträdanden – utan att själv sprida osanningar. Analysen bör ge eleverna möjlighet att upptäcka desinformation via egen kritisk reflektion och källgranskning. -
Användning av lämpliga källor:
För att granska organisationer som UFO‑Sverige är det viktigt att använda tillförlitliga, oberoende källor såsom myndigheter, forskning, etablerad journalistik eller akademiska studier. -
Skolämnets gränser:
Undervisning ska hållas inom ämnets syfte och ramar — det ska inte bli propaganda. Ämnet är att kunna identifiera och förstå desinformation, inte att sprida den.
Sammanfattning
-
Kursplanen i samhällskunskap tillåter och uppmuntrar ämnesval som totalförsvar och källkritik, vilket gör det fullt rimligt att behandla organisatorisk desinformation — såsom från UFO‑Sverige — i undervisningen Skolverket.
-
Metoden är avgörande: undervisningen måste bygga på analys och kritiskt förhållningssätt, inte ren informationsspridning.
-
I detta ligger en möjlighet att göra relevanta och verklighetsnära kopplingar till elevernas vardag och samhälle, vilket stärker förståelsen för demokratins sårbarheter och behovet av mediernas och allmänhetens källtillit.
Om du vill ha hjälp med konkreta exempel eller upplägg för att sätta detta i praktiken (t.ex. lektionsplan eller analysfrågor), säg gärna till — jag hjälper gärna vidare!"
Källa 20 augusti 2025:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.