Historielärarföreningen erkänner att myndigheter i Belgien, Italien, Frankrike, Brasilien, Mexiko samt Chile officiellt konstaterat UFOn i sina luftrum.
för 7 timmar sedan — Om Socialdemokraterna hade fått 26 500 fler röster hade Magdalena Anderssons regeringsunderlag plockat ett mandat från M och ett från SD, vilket lett till ...
Vänstern vill nu förbjuda Paludans yttrandefrihet i delar av Sverige. Argumenten att hans demonstration skulle ha förbjudits av Polisen eller att den borde ha hållits på andra ställen hörs nu ljudligt. Men i praktiken innebär det inget mindre än att vissa åsikter, på vissa ställen, inte ska få yttras.
Det är sorgligt att vänstern faller in i detta tankefel. Med tanke på situationen i Malmö är det dock föga förvånande. Där vågar judar i mångt och mycket inte längre bära judiska symboler eller berätta att de är judiska. Den judiska församlingen har över tid sett sitt medlemsantal minska.
Naturligtvis kan man diskutera om det är rimligt att exempelvis NMR får demonstrera utanför synagogan eller, som i det aktuella fallet, vilka demonstrationer som ska få göras var. Men oavsett vad man tycker i sak, kan detta aldrig vara en lösning för att förhindra våldsamma upplopp.
Alla i Sverige ska veta om att det är tillåtet att bränna heliga skrifter, förlöjliga heliga figurer och säga saker som provocerar och upprör. Till och med när det bara är för just den senare sakens skull. För det krävs inte en dialog, för det krävs en acceptans för Sveriges lagar och regler.
Socialdemokraterna kan triangulera Moderaterna i hur många rättspolitiska förslag de vill. Men den stora skillnaden ligger i samhällsanalysen och vad Sverige ska vara för land. Sverige ska inte vara ett land där man löser våldsamma upplopp med att hindra åsiktsyttringar i delar av Sverige.
Sverige ska vara ett land där alla åsikter kan yttras överallt. Ett Sverige som håller ihop."
Just nu handlar det inte om yttrandefrihetens gränser. Just nu handlar det om att vi i våra förorter ser ett glödande polishat och ett förakt mot den svenska rättsstaten. Allt fokus måste ligga på detta.
Polisen beskriver hur poliser var nära att dö, att det var ren tur att ingen polis mördades, att målet för de kriminella var att döda eller allvarligt skada poliser.
Alla dimridåer som läggs ut genom att diskutera Paludans vara eller inte vara syftar enbart till att flytta fokus från det verkliga problemet - många personer var under påsken beredda att döda och allvarligt skada svenska poliser.
Sverige har stora problem. I delar av vårt land gäller inte svensk lag. Det är istället den starkes rätt och vi ser en rättsstat på reträtt.
I valet i september hoppas jag att svenska folket ger Moderaterna med stödpartier den majoritet vi behöver för att ordna upp det här. Annars är det vi nu ser nog tyvärr bara början."
I Socialdemokraternas Sverige har staten tappat kontrollen. Våldsamma upplopp, Polisen som backar undan, illegala vägspärrar, parallella rättssystem, folk som inte vågar vittna.
I delar av Sverige har rättsstaten satts ur spel.
Enda vägen framåt mot ett samhälle som håller ihop är total nolltolerans mot den här typen av våldsamma upplopp mot yttrandefriheten. Alla som deltar ska omhändertas, frihetsberövas och dömas för brott. För de fall det är aktuellt ska utvisning ske.
Både fler verktyg för Polisen och straffskärpningar är aktuella.
I Sverige är det fritt fram att kränka religioner och bränna religiösa skrifter. Det finns inget utrymme att ursäkta brottsliga motreaktioner."
”Det är ett krig och de försöker döda oss.” Idag besökte rikspolischefen justitieutskottet. Han berättade om helgen. Himlen var svart av stenar,
Idag besökte rikspolischefen justitieutskottet. Han berättade om helgen. Himlen var svart av stenar, poliser trodde att de skulle dö på platsen, de hade aldrig upplevt något liknande.
En polis fick en sten i huvudet och svimmade av. Då applåderade stenkastarna.
Det är dags att ta tillbaka kontrollen.
Idag frågade jag regeringen varför de säger nej till moderata förslag om en polistäthet minst på EU-snittet, ökad avlyssning, anonyma vittnen, dubbla straff för gängkriminella och göra det straffbart att vara med i ett kriminellt gäng."
Morgan Johansson borde fokusera på Sveriges stora problem istället för att ägna sig åt Moderaterna och Twitter!
Vi har under upploppen i påsk sett att poliser varit nära att dö, att det var ren tur att ingen polis mördades, att målet för de kriminella och upploppsmakarna var att döda eller allvarligt skada poliser. I Malmö sattes en stadsbuss i brand samtidigt som passagerare fortfarande var ombord.
Polisen själva säger att detta har varit något helt annat än tidigare upplopp. Polisen har varit måltavlan och de var klart underbemannade.
Trots detta säger Morgan Johansson att problemet inte var för få poliser, att upplopp som dessa skett tidigare och som grädde på moset ägnar han sig åt Twitter. Det är inte värdigt.
Just nu ser vi ett glödande polishat och ett förakt mot den svenska rättsstaten bland många i våra förorter. Att förändra detta borde ta hela justitieministerns uppmärksamhet och fokus. Jag kommenterar till Sydsvenskan."
Råslättsandan hyllas efter påskkravallerna – ministern på besök: ”Det måste vi arbeta för att få tillbaka”
Justitie- och inrikesministern Morgan Johansson besökte Råslätt under onsdagseftermiddagen för ett rundabordssamtal tillsammans med företrädare för civilsamhället, kommunen och regionen. Målet var att lära sig mer om hur man arbetat för att förhindra påskkravaller som vi kunde se i flera svenska städer under påsken.
Det var främst ett starkt civilsamhälle som stod i fokus när Morgan Johansson besökte Råslätt under onsdagen. Att man lyckades hindra upplopp under den dansk-svenska högerextrema politikern Rasmus Paludans besök under påsken har väckt uppmärksamhet och frågan är vad man gjort annorlunda på Råslätt jämfört med andra utsatta områden där man kunde se betydligt allvarligare bilder i samband med Paludans koranbränningar. I städer som Norrköping, Örebro och Linköping brändes bilar och poliser pressades tillbaka av upprörda upploppsmakare, medan han på Råslätt blev överröstad av kyrkklockor och utskrattad av den närvarande publiken."
för 56 minuter sedan — Regeringen tillsätter nu en oberoende kommission som ska utreda påskupploppen då många poliser skadades. Samtidigt polisanmäler ingripandepoliser i ...
"Oroligheter utbröt på flera håll i landet sedan Rasmus Paludan, partiledare för det danska högerextrema partiet Stram kurs, bränt koraner på sin ”valturné” i Sverige under påskhelgen.
Många poliser kom till skada vid upploppen, trots att myndigheten enligt Ekot hade underrättelserapporter som varnat för att poliser kunde utsättas för allvarligt våld.
Rikspolischef Anders Thornberg har tillsatt en egen utvärdering av polisens arbete i samband med upploppen. Det har justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) tidigare tyckt är tillräckligt.
Men nu ändrar sig ministern i ett mejl till Ekot i Sveriges Radio :
”Jag konstaterar att justitieutskottet utöver detta vill att en utredning tillsätts. Regeringskansliet kommer därför att påbörja arbetet med att skriva direktiv till en sådan.”"
Regeringen tillsätter nu en oberoende kommision som ska utreda påskupploppen då många poliser skadades. Samtidigt polisanmäler ingripandepoliser i Linköping ...
Poliser i Linköping har anmält den egna ledningen för tjänstefel efter påskupploppen. Detta efter att poliser utan någon specialutbildning beordrades att gå ...