Visar inlägg med etikett straffbart. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett straffbart. Visa alla inlägg

söndag 7 juli 2024

Expert kritiserar lagförslag om koranbränning



"– Det här är en mycket radikal och långtgående inskränkning i demonstrationsfriheten som är en grundläggande rättighet. Därtill finns det mindre ingripande sätt att beivra sådana här koranbränningar som förargelseväckande beteende, störande av gudstjänst och så vidare. 

”Kommer bli ett slag i luften”

Planen är att de nya lagförändringarna ska träda i kraft den 1 juli 2025. Men trots detta, skulle alla koranbränningar ändå inte kunna stoppas.

– Det kommer bli ett slag i luften för är det någon som på sin egen tomt eller balkong riggar upp en klotgrill och lägger på koranen, en sådan manifestation kan inte förbjudas. Det är inte straffbart att elda koranen i sig. Det är på allmän plats som det begränsas, säger Nils Funcke.

Och om det här sprids på internet kan det få liknande effekter som en större manifestation, menar han."

 

Källa 6 juli 2024:


för 3 timmar sedan — – Det är en flexibel lagstiftning man får till genom formuleringen. Det är inte bara koranbränning som påverkas, utan det kan träffa andra manifestationer också ...
för 12 timmar sedan — – Nu står det 1–0 till islamisterna, sade Inger Støjberg, partiledare för Danmarksdemokraterne, efter den danska lagändringen. toppnyhet
för 19 timmar sedan — Den danske högerextremisten Rasmus Paludan i Malmö inför en av sina många bränningar av Koranen.


Har Odense Kommune XXXXXXXXX teenagere ansat i hjemmeplejen? | Free Speech Blogger (readyandhyped.blogspot.com)


söndag 5 november 2023

Polisen påstår att palestinademonstranters bränning av Israels flagga på kyrkans mark inte är straffbart


Del av stillbild från vida spridd video:



för 8 timmar sedan  En israelisk flagga brändes utanför synagogan. Manifestationen ägde rum under lördag eftermiddag. Det ska enligt polisen ha gått lugnt till, samtidigt har ...


5 november 2023:


Polisen om flaggbrand vid synagogan – ”inte straffbart” - P4 Malmöhus | Sveriges Radio


Anders Lindberg på X: ”Hur fan kan Sverige vara så värdelösa på att hantera hatbrott? Detta borde vara hets mot folkgrupp. Det riktar sig direkt mot judar i Sverige. Israels flagga brändes vid synagogan i Malmö – Sydsvenskan https://t.co/KKf4cznYyW” / X (twitter.com)


för 22 timmar sedan — Att bränna ett lands flagga, även Israels, utgör i sig inget brott i Sverige. Att göra det i samband med slagord vid synagoga, utan koppling till landet ...


"Att bränna ett lands flagga, även Israels, utgör i sig inget brott i Sverige. Att göra det i samband med slagord vid synagoga, utan koppling till landet Israel, kan dock vara brott. 1984 ansågs brännande av flagga vid fotbollsmatch med Israel utgöra förargelseväckande beteende."


Att göra det i samband med slagord vid synagogautan koppling till landet Israel, kan dock vara brott. 1984 ansågs brännande av flagga vid fotbollsmatch med ...


Kulturberigelse: Ekstra Bladet bliver frarøvet israelsk flag | Free Speech Blogger (readyandhyped.blogspot.com)


fredag 5 juni 2020

UFO-Sveriges vice ordförande mejlar om posthemligheten


"From: Clas Svahn [clas.svahn@gmail.com] 
Sent: 5/6/2020 11:28:12 AM 
To:  
Subject: Från Clas 

 ?
Hej, XXXX!

Såg att ett av mina mejl återigen hade hamnat hos en annan person än den jag skickade mejlet till, alltså någon annan än dig.

Det vore intressant att höra från dig så att vi kunde reda ut några saker. Det är ju inte bra att privata mejl inte kommer till den de är adresserade till. Det är ju olyckligt om någon olovligen kommer över mina mejl till dig. Att bryta mot posthemligheten är ju straffbart så då måste vi försöka hitta den som står bakom intrånget eftersom det kan vara så att någon har tillgång till din inbox utan din vetskap.

Om det är så att du själv skickar dem vidare utan att meddela mig eller svara på mina mejl, ja det skulle faktiskt vara ännu konstigare.

Det finns givetvis också ett tredje alternativ. Hör av dig så får vi diskutera detta.

mvh
Clas Svahn

--
Clas Svahn"
Grävskopans väg 


Mottagaren av mejlet undrar vilket det tredje alternativet är?