Visar inlägg med etikett RK. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett RK. Visa alla inlägg

fredag 17 juli 2020

Utbildningsdepartementet vill att Rymdstyrelsens vänskapsband med UFO-Sverige prövas av JO


"Till U2020/03771/BREV VB: Får Rymdstyrelsens hemsida göra reklam för UFO-Sveriges ideologi pga vänskapsband?

U Brev <u.brev@regeringskansliet.se>

Fre 2020-07-17 12:46

  •  Du

  •  U Brev
Hej,

Tack för ditt brev till Utbildningsdepartementet. Jag har blivit ombedd att besvara ditt brev med frågan ”Får Rymdstyrelsens hemsida göra reklam för UFO-Sveriges ideologi pga vänskapsband?”.

Av 1 kap 9 § regeringsformen framgår att myndigheter ska beakta allas likhet inför lagen och vara sakliga samt opartiska i alla sina beslut.

Regeringskansliet utövar inte tillsyn över Rymdstyrelsen. Det gör däremot Riksdagens ombudsmän. Av 2 § lagen (1986:765) med instruktion för Riksdagens ombudsmän framgår att bland annat statliga myndigheter och tjänstemän och andra befattningshavare vid dessa myndigheter står under ombudsmännens tillsyn. Ombudsmännen ska enligt 3 § samma lag särskilt se till att domstolar och förvaltningsmyndigheter i sin verksamhet iakttar regeringsformens bud om saklighet och opartiskhet.

Om du anser att Rymdstyrelsen brustit i något hänseende kan du alltså vända dig till Riksdagens ombudsmän. Länk till hemsidan finner du här:www.jo.se/sv

Vänliga hälsningar

Sofia Ekberg
Departementssekreterare
Utbildningsdepartementet
RK Kommunikation
103 33 Stockholm
www.regeringen.se"

tisdag 14 juli 2020

Utbildningsdepartementet kan inte kontrollera vem som är på arbetet


Efter 25 minuter och 11 samtal fick utbildningsdepartementet inte tag i en enda person i tjänst idag. Historielärarföreningen började tisdag 14 juli 2020 ställa frågor till utbildningsdepartementet. Regeringskansliet hade utsett en relativt oerfaren kommunikatör till att få bort Historielärarföreningens frågor om UFO-Sveriges infiltration av myndigheten Rymdstyrelsen som lyder under utbildningsdepartementet. HLF fick inte svar på sin fråga:

https://historielararna.blogspot.com/2020/07/mejl-fran-utbildningsdepartementet-om.html

Antingen är man helt ärlig- Eller så döljer man något. Därför kommer inte Historielärarföreningen att släppa frågan. Vi kommer att omformulera frågan så att svar framtvingas. Det blev inte populärt i regeringskansliet. Näsvisa svar förutom från en äldre medarbetare som var förstående. Till slut la de på luren. Det visade sig att regeringskansliet var helt oförmöget att under 25 minuter få tag i en enda person som var i tjänst under förmiddagen. De försökte hos elva olika medarbetare. Inte heller kunde regeringskansliet idag 14 juli 2020 ta reda på en enda person som vet vem som arbetar på utbildningsdepartementet som vet vem som arbetar 14 juli 2020. Ingen kunde få tag på någon eller ens någon som vet vem som arbetar. Historielärarföreningen frågade givetvis hur någon chef då kan veta vem som arbetar och om de arbetar? Det kunde de inte heller svara på. Ingen vet om medarbetarna är på arbetet och det syns ingenstans.

HLF frågade därför regeringskansliet vad som händer om det skulle bli krig och någon ringer försvarsdepartementet. Får man inte tag i någon då heller och kan medarbetarna skolka för att ingen vet var de finns?. RK svarade att i händelse av krig får man ringa Försvarsmakten och inte försvarsdepartementet. Det låter ju betryggande. Hur många på utbildningsdepartementet får betalt för arbete idag utan att vara på arbetet och utan att någon kan upptäcka att de är både frånvarande och inte svarar när de distansarbetar?