Visar inlägg med etikett analog TV. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett analog TV. Visa alla inlägg

måndag 7 september 2020

Idag släcker Com Hem sitt analoga grundutbud



Idag måndag 7 september är sista dagen som 1,4 miljoner tittare hos Com Hem kan se på analog TV. Släng inte tv-apparaterna. Skänk dem till andra som har digitalbox eller andra leverantörer än Com Hem. Det blir fullt i miljöhus och på återvinningsstationer annars. Återvinn!

En historisk dag för många väntar i natt när TV:n blir digital. Bättre ljud och bild.

https://www.comhem.se/kundservice/information/digitalisering-faq


Sökresultat

Webbresultat

för 13 timmar sedan - Nu släcker Comhem det analoga tv-nätet - så påverkas du. Har du en gammal tv kan du bli tvungen att skaffa en digitalbox eller köpa en helt ny tv-apparat.
för 13 timmar sedan - Den 8 september går vi över till att sända tv-kanaler helt digitalt och de analoga kanalerna, inklusive FM-radio via tv-uttaget, utgår. Här nedan har vi samlat ...
för 1 dag sedan - Hemleverans. Produkten är slut online. Testa i något av våra varuhus. Expressleverans kontrollera Ändra. Ej tillgängligt. kontrollera. Se lagerstatus i varuhus 

tisdag 11 augusti 2020

Com Hem annonserar i Bonniers dagspress om att de släcker analog TV


Redan i januari 2020 berättade Historielärarföreningen om att Com Hem skulle släcka analog TV:

https://historielararna.blogspot.com/2020/01/comhem-slacker-analogt-utbud.html

10 augusti 2020 köper Com Hem annonsplatser i Bonniers dagspress för att berätta att utbudet blir helt digitalt 8 september 2020.

Bild på Com Hems annons 10 augusti 2020 i Bonniers dagspress:

https://tpc.googlesyndication.com/simgad/12048119197297860172

https://www.comhem.se/nyheter/fyra-forandringar-for-en-battre-tv-host?utm_source=bonnier&utm_medium=native&utm_campaign=digitalisering

Från exempelvis Sydsvenskans webbupplaga hamnar man via annonsen på länken ovan, som är densamma som länken nedan med följande ingress:

https://www.comhem.se/nyheter/fyra-forandringar-for-en-battre-tv-host

"Fyra förändringar för en bättre tv-höst


När tv-utbudet snart blir helt digitalt väntar en mängd förändringar och förbättringar för tittarna."

torsdag 9 april 2020

Com Hem gav efter för Historielärarföreningens påtryckning


15 mars 2020 krävde Historielärarföreningen att Com Hem skulle skjuta upp sin digitalisering. I april 2020 gav Com Hem efter för argumenten, efter att Historielärarföreningen påtalat för MSB och Folkhälsomyndigheten att Com Hems nedsläckning 26 maj 2020 kunde vara samhällsfarlig:

https://historielararna.blogspot.com/2020/03/historielararforeningen-kraver-att-msb.html

https://historielararna.blogspot.com/2020/03/folkhalsomyndigheten-ignorerar-att-det.html


"Med anledning av Coronavirusets spridning skjuter vi upp övergången från analoga till helt digitala kanaler till den 8 september 2020. Allt för att inte bidra till ökad oro.


Vi planerade en övergång från analoga kanaler till helt digitala under våren 2020 men detta skjuts upp på grund av Coronaviruset (COVID-19) till den 8 september 2020."
Källa, Com Hem april 2020:
https://www.comhem.se/tv/digitalisering

måndag 16 mars 2020

Folkhälsomyndigheten ignorerar att det blir svart i TV-rutan för äldre



Folkhälsomyndigheten har idag skickat ett mejl till Historielärarföreningen. De har inte tid att svara och sänder därför samma standardsvar till alla. Det gör att tiotusentals främst äldre får helt svart i TV-rutan 26 maj 2020 mitt under pandemin med corona. Många äldre kan då inte längre ta del av samhällsinformation via TV. Detta struntar Folkhälsomyndigheten i.

Mejlet Historielärarföreningen sände till Folkhälsomyndigheten med förklaring som de kunde haft nytta av sändes söndag 15 mars 2020 och redovisas i följande bloggpost:

https://historielararna.blogspot.com/2020/03/historielararforeningen-kraver-att-msb.html

Svaret kom redan dagen efter måndag 16 mars 2020. Dock utan att de förstått att Historielärarföreningens förslag var av vikt:


"Samhällsfara stänga analog TV för miljoner tittare under pandemi

Info Folkhälsomyndigheten <info@folkhalsomyndigheten.se>

Mån 2020-03-16 16:54
  •  'John Doe'
  •  Registrator

Tack för ditt mejl.

Det är många som undrar om det nya coronaviruset och vi förstår att det väcker en hel del frågor och funderingar. Vi har tyvärr inte möjlighet att svara på alla frågor i detalj och vår kunskap och information uppdateras löpande. Vi hänvisar därför i första hand till vår webbplats för uppdaterad information. Du kan också ringa 113 13 om du har allmänna frågor om coronavirussjukdom covid-19.

Ett viktigt uppdrag för Folkhälsomyndigheten är att ta fram och förmedla vetenskapligt grundad kunskap som förebygger ohälsa och sjukdomar och som ger samhället stöd i arbetet mot hälsohot.

Sjukvård, regionala smittskyddsenheter och andra aktörer får information om det aktuella läget och Folkhälsomyndigheten tar också ställning till vilka åtgärder som är relevanta att genomföra. Ett nära samarbete finns med andra statliga myndigheter (exempelvis Myndigheten för samhällsskydd och beredskap MSB och Socialstyrelsen), de regionala smittskyddsenheterna liksom med Världshälsoorganisationen WHO och den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC.

Folkhälsomyndigheten uppdaterar kontinuerligt sin webbplats med information om coronavirussjukdom covid-19.

Vi har samlat frågor och svar och som uppdateras när ny kunskap och information finns här:


Läs gärna mer på vår samlingssida om coronavirussjukdom covid-19:


På webbplatsen https://www.krisinformation.se/  kan du läsa mer om samhällets ansvar vid smittspridning och hur arbetet ser ut samt vad du som individ kan göra.

Om du har frågor om din eller någon närståendes hälsa kan du ringa 1177 eller kontakta din vårdcentral.

Om du har frågor kring resor, se UD:s webbplats


Med vänlig hälsning,

Folkhälsomyndigheten                                         Folkhälsomyndigheten
171 82 Solna                                                             Box 505
                                                                                       831 26 Östersund

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre
folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att
främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som
stärker samhällets utveckling.

Läs mer på vår webbplats: www.folkhalsomyndigheten.se"

söndag 15 mars 2020

Historielärarföreningen kräver att MSB stoppar släckning av analog TV under pandemi


"Samhällsfara stänga analog TV för miljoner tittare under pandemi
John Doe

Sön 2020-03-15 16:25
  •  fastighetsagare@comhem.com
  •  kommunikation@msb.se;
  •  dan.eliasson@msb.se;
  • nna.psaroulis@msb.se;
  •  morgan.olofsson@msb.se;
  • info@folkhalsomyndigheten.se;
  • media@folkhalsomyndigheten.se;
  •  Tipsa Ekot Sveriges Radio;
  • Tipsa SvD;
  •  tipsa@aftonbladet.se;
  •  72010@gp.se;
  • 71717@expressen.se;
  •  71234@sydsvenskan.se;
  •  nyhetstips@dn.se;
  • redaktionen@tt.se;
  •  tips@svt.se

Trots pandemin med corona envisas Comhem med att stänga all analog TV från 26 maj 2020. Historielärarföreningen anser att det är en samhällsfara. Ska gamla och sjuka människor få helt svart i rutan, trots att de betalar för public service. Många äldre har ingen dator eller modern TV. Tiotusentals av dem vågar eller kan inte gå ut och skaffa ny TV under pandemin. Då får de ingen nyhetsuppdatering.

Historielärarföreningen anser därför att MSB och Folkhälsomyndigheten tar kontakt med Comhem för att be dem skjuta upp digitaliseringen till efter pandemin. Dessutom ljuger Comhem om att TV-apparater från cirka 2008 ska fungera. DR1 i Danmark har gått ut med att de TV-apparater som fungerar efter digitalisering måste vara hela 4 år nyare, från cirka 2012. Historielärarföreningen har själv testat en TV från 2011, och den fick inte in några digitala kanaler alls.

Comhem har 1,6 miljoner kunder och fler än 2 miljoner TV-tittare.  Flera hundratusen av dessa tittare får svart i rutan 26 maj mitt under pandemin. Historielärarföreningen har kontaktats av många äldre personer som inte förstår något alls av digitaliseringen. Många av dem har inte heller fått information av sina fastighetsägare. En del av dem sitter kvar med sina tjock-TV och orkar varken bära bort den eller gå till en TV-affär. 26 maj kan de inte ens se på text-TV längre och inga nyhetsprogram som Aktuellt, Rapport eller TV4 Nyheterna. Det är farligt i en tid då Storbritannien exempelvis planerar för att åldringar över 70 år ska uppmanas isolera sig hemma i fyra månader.



Om ni har frågor kontakta Historielärarföreningen på e-post:

historielararforeningen@outlook.com"