Visar inlägg med etikett Edith Nicolaisen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Edith Nicolaisen. Visa alla inlägg

lördag 28 februari 2026

Svenska uforörelsen startade i Tågaborg på 1950-talet

 


28 februari 2026.


för 11 timmar sedan — I en lägenhet på Tågaborg startade den svenska ufo-rörelsen på 1950-talet. Där bodde i många år Helsingborgs ufo-drottning Edith Nicolaisen.
I en lägenhet på Tågaborg startade den svenska ufo-rörelsen på 1950-talet. Där bodde i många år Helsingborgs ufo-drottning Edith Nicolaisen.
I en lägenhet på Tågaborg startade den svenska ufo-rörelsen på 1950-talet. Där bodde i många år Helsingborgs ufo-drottning Edith Nicolaisen.
I en lägenhet på Tågaborg startade den svenska ufo-rörelsen på 1950-talet. Där bodde i många år Helsingborgs ufo-drottning Edith Nicolaisen.


"Helsingborgs ufo-drottning tvekade aldrig om att tefaten hade landat

I en lägenhet på Tågaborg startade den svenska ufo-rörelsen på 1950-talet. Där bodde i många år Helsingborgs ufo-drottning Edith Nicolaisen. Idag är det exakt 40 år sedan hon lämnade jordelivet."


Källa:


Helsingborgs ufo-drottning tvekade aldrig om att tefaten hade landat – HD


måndag 8 december 2025

måndag 11 januari 2021

Kyrkoherde valdes till ordförande i Sveriges äldsta ufo-förening

 

ENGLESSON, Algot Hartvig, ... Landskrona 30 1ji, kyrkoherde i Vittskövle

 

 "På UFO-Sveriges styrelsemöte i Enköping den 10 april 2010 togs ett historiskt beslut. Malmö interplanetariska sällskap (MIS) hade lämnat in en ansökan om medlemskap i UFO-Sverige. Styrelsen biföll ansökan och kunde således hälsa Sveriges äldsta ännu existerande ufoförening välkommen i riksorganisationen. Därmed skrevs ett nytt kapitel i svensk ufohistoria och två tidigare parallella traditioner knöts samman.

 

MIS startades i samband med att redaktören för den tyska tidskriften UFO-Nachrichten, Karl Veit, höll ett antal föredrag i Malmö i början av oktober 1958. Han var inbjuden av Edith Nicolaisen, grundaren av Parthenon bokförlag. Det var också Edith som tog initiativ till att MIS startades i oktober 1958. Sällskapets första ordförande blev kyrkoherde Algot Englesson men han avlöstes efter en kort tid av Ebbe Johansson som alltsedan dess varit en drivande kraft inom föreningen."

 

Skribent och källor:

Håkan Blomqvist

(Publicerad i UFO-Raden/Rapport-Nytt nr. 4, 2010)

https://sites.google.com/site/ufologist52/Home/artiklar/artiklar-2010/malmoe-interplanetariska-saellskap

 

"På bilden ovan, som är tagen 2012, plockar Ebbe fram sin gamla resväska med föreningens arkiv som han sedan donerade till AFU. Och för att fira denne fantastiske man så har jag ägnat några timmar i dag åt att sortera pappren ur väskan för att de sedan ska kunna ordnas in i pärmar av Håkan på AFU. Hittade bland annat en aktie i Aktiebolaget Parthenon (vi har sådana förut på AFU) med en rolig liten kedja av ägare där bland andra Edith Nicolaisen, kyrkoherde Algot Englesson och Ebbe Johansson ingick."

Citat ovan från UFO-Sveriges domän ufo.se 3 december 2014:

https://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=31428

 

lördag 9 januari 2021

Sveriges första ufo-förening bildades bland studenter på Chalmers studentkår

 

"Fredagen den 14 mars 1958 hölls ett något ovanligt möte i studentkårens lokal på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Mellan 40 och 50 studenter hade samlats för att lyssna till ett föredrag om flygande tefat av Edith Nicolaisen. Efter en och en halv timmes föreläsning och diskussion ställdes frågan: hur många skulle vilja vara med och bilda en förening för interplanetarisk forskning? 17 män och kvinnor svarade ja. Onsdagen den 19 mars samlades gruppen åter i studentkårens lokal och beslut togs att bilda Sällskapet för interplanetariska studier. Därmed hade Sverige fått sin första ufoförening."

Citat ovan från AFU:s Håkan Blomqvist i UFO-Aktuellt nummer 2 år 2019:

https://sites.google.com/site/ufologist52/Home/artiklar/artiklar-2018-2020/s%C3%A5-bildades-sveriges-f%C3%B6rsta-ufof%C3%B6rening

 

måndag 3 augusti 2020

Spred böcker om flygande tefat i skolor redan på 1950-talet


"Nicolaisen ville lägga tonvikten på den s.k. nya-tidsålderslitteraturen med ett filosofiskt budskap, speciellt riktat till ungdomen. Men man publicerade även mera neutrala böcker som Max Millers "Flygande tefat- fantasi eller verklighet".
 
Mellan åren 1958 och 1964 besökte Nicolaisen hundratals skolor, skolbibliotek, stadsbibliotek, ABF-, IOGT-, Sjömans- och militärbibliotek för att sprida Parthenons litteratur. Allt från Kiruna till Ystad försökte hon inspirera ungdomar till ett studium av tefatsgåtan och "den kosmiska filosofin"."

Skrivet av UFO-Sveriges Håkan Blomqvist och publicerat i UFO-Aktuellt nummer 2 år 1986:

https://sites.google.com/site/ufologist52/Home/artiklar/artiklar-1986-1990/edith-nicolaisen-1911-1986