Visar inlägg med etikett farkosten. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett farkosten. Visa alla inlägg

fredag 22 mars 2024

Pensionerad polis i komikern Felix Herngrens serie med UFO-Sverige

 


Pensionerade polisen Dan Hagsten publicerad på foto hos UFO-Sverige när han träffade Felix Herngren för TV4:


230728dan.jpg (800×600) (ufo.se)


för 6 timmar sedan — De båda medverkar i avsnittet, liksom den forne polisen Dan Hagsten som under sin hundpromenad också såg farkosten på himlen. Vad det är de sett är till en ...


Källa 22 mars 2024:


Filipstads Tidning - Ufo-mysteriet i Hällefors sätts i fokus i nytt tv-program


28 juli 2023 — Till Hällefors med Felix Herngren. Två av ... Medan vi väntade på nästa intervjuobjekt som var den tidigare polisen Dan Hagsten ... Dan Hagsten. Dan ...


15 okt. 1981 — Dan Hagsten, som arbetat som polis på Arlanda, såg föremålet vid två tillfällen när han var ute med sin hund en bit längre bort: – Jag gick ...
Dan Hagsten har tidigare tjänstgjort som polis vid Arlanda och är därför väl förtrogen vid olika typer av passagerarflyg etc. Den farkost jag såg liknade ...

måndag 13 december 2021

Kriminalinspektör släpper podd om ufo 1947

 

"10. Pentagon v. Kongressen, Kenneth Arnold 1947 & starten av tefatsvågen och ufologin

UFO -Bortom rimligt tvivel-


"10. Pentagon v. Kongressen, Kennet…

Kenneth Arnolds illustration av den halvmåneformade farkosten. (Inklippt) William Rhodes fotot på "flying disc"


Källa 13 december 2021:


10. Pentagon v. Kongressen, Kenneth Arnold 1947 & starten av tefatsvågen och ufologin by UFO -Bortom rimligt tvivel- (anchor.fm)



måndag 23 augusti 2021

UFO-Sveriges Radio berättar hur Säkerhetspolisen jagade ufo 1991


för 11 timmar sedan — Clas Svahn, som vid tiden arbetade hårt för att också han förstå vad Lundströms observerat och Tobias Lindgren berättar om den märkliga missilliknande ... 


"Säkerhetspolisen undersökte observationen utan att kunna identifiera föremålet, men poängterar i sin rapport observatörernas mycket höga trovärdighet. 

Clas Svahn, som vid tiden arbetade hårt för att också han förstå vad Lundströms observerat och Tobias Lindgren berättar om den märkliga missilliknande farkosten som i sakta mak gled över den lilla orten Håknäs strax efter klockan 19, för exakt 30 år sedan."


Källa måndag 23 augusti 2021:


65. UFO-Sveriges Radio - Håknäs. (podbean.com)


måndag 14 juni 2021

Sveriges enda ufo de senaste tre åren

 

Eva, 21, såg ett ”ufo”: ”När den stannade såg vi hela magen”

för 4 timmar sedan — Farkosten passerade ljudlöst, just över trädtopparna. För Eva och hennes mamma såg det ut som ett runt tefat, stort nog att rymma tio personer. Sveriges mest ...


Bild ur Aftonbladet idag:


8e16256e-d412-415f-9e8b-5965613e370a (1900×995) (aftonbladet-cdn.se)




"Gåtan ingen kan lösa: ”Jag vet var det var”


De kallar det ett ufo – ett oidentifierat flygande föremål. En enda gång de senaste tre åren har föreningen Ufo-Sverige satt den beteckningen på en observation och hittills har ingen kunnat förklara vad det var. Eva, 21, berättar nu om vad hon och hennes mamma såg utanför Vaxholm.

 Eva, 21, berättar om händelsen  ”Såg hela magen”"


Källa:

måndag 15 februari 2021

UFO-Sveriges vice ordförande fick följande bild av ufo idag

 

Ufo-arkivet AFU:s ordförande har lagt ut en bild på vad han fått inrapporterat idag måndag 15 februari 2021:

http://csblogg.ufo.se/csblogg3/wp-content/uploads/2021/02/sketch210215.jpg

Visst ser man på bilden att det är ett ufo? Det blir svårt för UFO-Sveriges vice ordförande att bortförklara den farkosten.

Läs om det hos Sveriges främste ufolog genom tiderna på hans blogg som publiceras på ufo.se 15/2 2021:

http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=64254


söndag 2 augusti 2020

Fackförbundet Unionen kallar Roswellincidenten historisk bluff


Efter att ha intervjuat UFO-Sveriges dåvarande ordförande Clas Svahn drog facktidningen följande slutsats:

"En av de kanske kändaste UFO-relaterade bluffarna i historien är Roswellincidenten som inträffade i USA 1947. En fårfarmare anmälde till sheriffen i den lilla staden att han troligtvis hittat ett kraschat rymdskepp. Farkosten låg mycket riktigt där fårfarmaren sade, men få visste vid denna tidpunkt att det egentligen rörde sig om en topphemlig spaningsballong, utsänd att spionera på Sovjetunionens kärnvapentester. Farkosten togs till närmsta militärbas och försvaret gick snabbt ut med ett meddelande om att det rörde sig om en väderballong och inget rymdskepp. Så småningom glömdes händelsen bort och sanningen uppdagades först årtionden senare."

Källa, fackförbundet Unionens medlemstidning Kollega 26 maj 2010:

https://www.kollega.se/ufon

fredag 17 juli 2020

Kommun vill att du ägnar sommaren åt ufo


"UFO och utegym- fem gratis sommaraktiviteter i Ängelholm"


"Besök ett UFO i Sibirienskogen

I Sibirienskogen står ett UFO och alla som vill kan besöka det. Monumentet är en
modell av ett ufo som den kände ängelholmsprofilen Gösta "Pollenkungen"
Carlsson låtit bygga. Enligt historien har Gösta själv bevittnat en UFO-landning
i Sibirienskogen den 18 maj 1946. På platsen för den påstådda landningen står
en modell av farkosten.

Hitta hit

Ta dig till stadsdelen Södra utmarken. Följ Sibirienvägen ner mot stranden
där det finns skyltar till UFO-monumentet.
Stadsbuss 1 stannar vid Råggatan i Södra Utmarken och är den närmsta
busshållsplatsen. Men det är en ganska lång promenad ner till
UFO-monumentet."

Källa, Ängelholms kommuns nyhetsarkiv 17 juli 2020:
https://www.engelholm.se/nyhetsarkiv/nyheter/2020-07-17-ufo-och-utegym
--fem-gratis-sommaraktiviteter-i-angelholm.html

Ängelholms kommuns bild på ufo-monumentet:

https://www.engelholm.se/images/18.601dae2a172b06cbcf01487/
1594900278468/UFO%20monumentet.jpg

lördag 11 april 2020

Flygande tefat gav UFO-Sveriges ordförande kvarsittning i skolan


Historielärarföreningen hade tänkt intervjua riksorganisationen UFO-Sveriges grundare Carl-Axel Jonzon. Det hanns inte med, för han dog 6 april 2020. Historielärarföreningen hade tänkt intervjua honom om att UFO-Sverige utvecklats till ufo-förnekare under efterföljande ordföranden. En av efterträdarna berättar på sin blogg hur han hemlighållit berättelsen om när Carl-Axel Jonzon stötte på ett ufo på väg till skolan som barn:


"När jag mötte Caj för en intervju i hans hem den 23 juli 2008 för en fem timmar lång intervju var det egentligen något som inte skulle ha gått att genomföra. Caj var ju oerhört kritisk till hur UFO-Sverige blivit under mitt ordförandeskap och lika kritisk till mig som person.
Hans inställning var att vi inte trodde på något och att vi nu förstört hans livsverk."
"När jag nu satte mig för att skriva om min artikel valde jag också att lägga till en sak som jag hade lovat Caj att inte ta upp så länge han levde. Nämligen hans ufoobservation nära sitt hem när han var sju år. Så jag fick sta mig och lyssna igenom em del av mina inspelningar igen för att kunna citera honom rätt. Dessutom skannade jag in den teckning han gjort av varelsen och farkosten som han sa att han hade sett.
Läs gärna artikeln, ni hittar den här."
Citat ovan från efterträdarens blogg 10 april 2020:
http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=60587

"I förtroende berättade Carl-Axel Jonzon sedan om händelsen som ägde rum i mitten av 1930-talet. Jag lovade att inte skriva om den innan han hade gått bort och i artikeln i UFO-Aktuellt som precis nått prenumeranterna nämner jag den kort utan att skriva några detaljer. Nu återger jag den som Carl-Axel Jonzon själv berättade den för mig 2008:
– Egentligen är det inget att prata om men det var när jag gick till skolan, det var strax före 8 på morgonen och säkert en halvmeter snö. Jag hade tänkt att ta sällskap med min äldre kusin som bodde intill och var på väg dit. Då fick jag se en svart farkost ligga 50 meter från vägen, det förstår jag nu men begrep det inte då. Men jag såg bara överdelen av den. Det var som en svart klump som en bubbla som stack upp. Där gick fyra personer med fyrkantiga svarta ”hattar” på sig. De verkade vända mot farkosten. Så jag stannade och tittade och undrade vad i helskotta det var. Allt syntes tydligt mot snön.
– Då kom min farbror, han skulle nämligen bära ned sin mjölkkruka till oss. Det var lättare att komma ut till stora vägen därifrån eftersom det var skottat från vår väg. Så han bar ned den och sedan tog vi med den ut till vägen. Jag väntade på att han skulle komma fram till mig och då frågade jag honom ”vad är det där för någonting?” Jag kommer så väl ihåg att han sköt upp hatten i nacken och sa: ”Det vet i fanken.” Men han blev kvar inte så länge eftersom han skulle passa mjölkbilen. Han stod där högst en minut.
– Farkosten var kanske 40 meter ifrån mig och hade sjunkit ned i snön och jag såg inte hela gubbarna. Det var svårt att se vad som var fram och bak på dem. De kan inte ha varit så stora. Hade jag vetat vad jag vet i dag hade jag gått fram och tittat.
– Men jag var ju sen till skolan så jag sneddade för att komma upp till min kusin men när jag kommit en bit bort så var det som spunnet socker i luften. Jag visste inte var jag var någonstans men jag gick och jag gick och så kom jag fram till ett dike där det stod en apel och skulle hoppa över diket. En meter från trädet där var diket slut men jag såg inte apeln annars hade jag gått fram till den och gått vid sidan om. Jag hoppade men orkade inte hoppa hela vägen utan fick kravla mig upp och fortsatte att gå till en gravkulle som fanns där och så gick jag till skolan. När jag kom dit var kockan 11 och jag fick världens ovett för att jag varit borta.
– Det var första gången. Jag kan inte få det till något annat än att det inte hörde hemma på jorden.
Carl-Axel Jonzon berättade hur han försökte förklara sin sena ankomst med att han gått vilse i dimman men fått till svar av sin lärare att det minsann inte hade varit någon dimma. För sjuåringen resulterade det hela i kvarsittning.
– När jag kom hem frågade jag samma sak men fick samma svar också där. Det hade inte varit någon dimma. Så jag talade inte mer om det.
Den ovanliga händelsen som innehöll flera timmar av förlorad tid kom att sitta kvar i minnet hela livet."
Citat ovan från UFO-Sveriges hemsida:
https://www.ufo.se/index.php/carl-axel-jonzon