Historielärarföreningen erkänner att myndigheter i Belgien, Italien, Frankrike, Brasilien, Mexiko samt Chile officiellt konstaterat UFOn i sina luftrum.
"UFO-Sverige lägger ner intresse för “ljusprickar” :
“Jag tycker att det blev ett bra möte där vi också diskuterade värdet av att lägga ned tid på ljusprickar i mörker och kom i enighet fram till att vi istället ska lägga fokus på de intressanta fallen som kan säga något om själva ufofenomenen.”
"Jag tycker att det blev ett bra möte där vi också diskuterade värdet av att lägga ned tid på ljusprickar i mörker och kom i enighet fram till att vi istället ska lägga fokus på de intressanta fallen som kan säga något om själva ufofenomenen."
Homepage of Jesper Sollerman. I am professor at the Department of Astronomy at Stockholm University. ... A list (from ADS) of my publications can be found here. I ...
"Läste också astronomen Jesper Sollermans oinitierade och märkliga inlägg i Forskning & Framsteg (som jag läst på nätet tidigare) nu när pappersutgåvan låg och väntade på mig hemma. Jesper, som jag träffat några gånger, menar att de forskare som ägnar ufofenomenen ger ”foliehattarna” en plattform och att blandar ihop ufo med platta jordare och homeopati. Han skriver sedan Felix Herngren hört av sig och bett honom att vara med i den serie som vi just nu spelar in, ”Ufomysteriet med Felix Herngren”, och tackat nej.
I sitt debattinlägg konstaterar Sollerman att ”en professor i astronomi i ett ufo-program kanske bara ger falsk legitimitet åt ämnet”. Han skriver också att ufo ”inte är en astronomisk forskningsfråga”.
Som alla, utom kanske professor Sollerman, vet har andra astronomiprofessorer en annan åsikt, inte minst professor Avi Loeb som vi träffade i USA. Det är tråkigt när en högt utbildad person uttalar sig om något han inte har en aning om och när han gör det på ett okunnigt och generaliserande sätt. Han avråder dessutom TV4 från att satsa på ufoserien."
"Häromveckan hörde Felix Herngrens produktionsbolag av sig och ville använda Albanova Universitetscentrums lokaler för att filma för nya TV4-serien om ufon. Veckan innan ville en dokumentärfilmare att jag skulle debattera med personer som är övertygade om att jorden är platt. Jag tackade nej."
"Herngrens ufo-brev avslutas med en undran över varför vi ägnar så lite uppmärksamhet åt denna fråga. Mitt svar är att det inte är en astronomisk forskningsfråga. Jag vill ju helt enkelt hellre ägna min tid till universums verkliga upptäckter. TV4 borde satsa på en serie om spännande svensk forskning i stället."
"Under dagen stack jag emellan och blev intervjuad av P3 Nyheter om Nasachefens uttalande om vad han tror om ufofenomenen som observerats av de amerikanska piloterna. Det blev en kort telefonintervju eftersom nyhetssändningen inte är så lång."
"Under dagen fick jag en intervjuförfrågan från en kvinna som skriver för en gratistidning. Hon hade hört mig i flera poddar och skrev att hon gillade min sansade men samtidigt öppna attityd och det är roligt att så många nämner just den kombinationen. Allt fler börjar inse att UFO-Sveriges nyfikna attityd till ufofenomenen är den enda riktiga vägen."