Visar inlägg med etikett underrättelseverksamhet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett underrättelseverksamhet. Visa alla inlägg

onsdag 14 december 2022

Korankravallerna mot Rasmus Paludans parti Stram Kurs Sverige är utvärderade


Domen efter upploppen: Polisen saknar kompetens | SVT Nyheter






Extern utvärdering av ordningsstörningarna under påskhelgen klar

Idag lämnas den externa utvärderingen av händelserna under påskhelgen över till Polismyndigheten, med fokus på en förbättrad förmåga att förebygga och hantera våldsamma upplopp.

– Ordningsstörningarna under påsken var mycket allvarliga, ett stort antal poliser skadades, och för att förhindra en upprepning av händelserna påbörjades omgående ett arbete med att höja vår förmåga på både kort och lång sikt, säger Johan Olsson, chef Noa, nationella operativa avdelningen.

Åtgärderna på kort sikt innefattade bland annat ett flertal snabba anpassningar i det pågående arbetet med allmänna sammankomster i samband med valrörelsen inför valet 2022. Detta medförde att fler än 80 allmänna sammankomster med samma arrangör som de som orsakade de stora ordningsstörningarna, kunde genomföras.   

Efter påsken beslutades också om den externa utvärdering som nu är klar, syftet var att stärka Polismyndigheten på sikt utifrån en grundlig och oberoende analys av händelserna och framtida utmaningar, samt ta fram underlag för hur förmågan inom detta område ska utvecklas över tid. 

Utvärderingen redovisar omkring 35 förslag som berör underrättelseverksamhet, taktik och metod, utrustning, ledning och kompetens. Utvärderingen visar också att bevissäkring och förundersökningar, samt krishantering efter insatserna har fungerat väl.

– Det initiala intrycket är att det är en mycket gedigen rapport som kommer att hjälpa oss att identifiera viktiga faktorer som vi behöver förbättra. Vi kommer nu analysera rapporten och ta fram en plan för vår fortsatta utveckling av förmågan inom detta område, säger Johan Olsson.

Förbättrad förmåga att förebygga och hantera våldsamma upplopp

Källa:




måndag 3 januari 2022

Enligt regeringens källor är detta vad Historielärarföreningen sysslar med

 

  • "Den som med avsikt att gå främmande makt tillhanda hemligen eller med användande av svikliga medel antingen bedriver verksamhet för anskaffande av uppgifter vars uppenbarande för främmande makt kan medföra skada för Sveriges säkerhet eller medverkar till sådan verksamhet döms för olovlig underrättelseverksamhet mot Sverige. (BrB 19:10)"


Källa:

Kontraspionage - Säkerhetspolisen (sakerhetspolisen.se)



lördag 12 december 2020

Styrelseledamot AO i bluffarkivet AFU bjöd in ordförande CS i AFU till vernissage på statens bekostnad

 

"From: Andreas Ohlsson

To: Clas Svahn

Subject: Re: Inbjudan till vernissage för I rikets hemliga tjänst

Date: den 6 februari 2020 19:18:37

Kul att ni anmält er, välkomna!

/Andreas

Skickat från min iPhone
 

6 feb. 2020 kl. 17:02 skrev Clas Svahn <XXXX.XXXXX@gmail.com>:

Då kommer vi!

CS
 

On Thu, Feb 6, 2020 at 12:23 PM Andreas Ohlsson <andreas.ohlsson@armemuseum.se>
wrote:

Hej Clas,

Hoppas du och Anneli kan komma på vernissage, se anmälan nedan.

/Andreas
 

Från: Vernissage <vernissage@armemuseum.se>

Skickat: den 6 februari 2020 12:15

Till: Info AM <info@armemuseum.se>

Ämne: Inbjudan till vernissage för I rikets hemliga tjänst

Ny utställning på Armémuseum. För att se nyhetsbrevet i din webbläsare, klicka här.

Hemsida | Skicka vidare | Prenumerera | Avprenumerera

Påminnelse:

Välkommen på vernissage!

Onsdag 19 februari 17.00 på Armémuseum

I utställningen I rikets hemliga tjänst möter du kvinnorna som i mörkläggningens tid tog stora
risker för Sveriges underrättelsetjänst. Under andra världskriget var Stockholm en viktig
spelplan för flera länders underrättelseverksamhet. Även Sverige deltog i detta spel med att
spana, infiltrera och avlyssna främmande makt. Besök ett Stockholm som under krigsåren var
ett bubblande centrum för utbyte av information – i parker, på restauranger och hotell.

Invigningstal av generalmajor Lena Hallin, chef för Must.

Vi bjuder på förfriskningar och tidstypisk musikunderhållning. Inbjudan gäller för två personer.

OSA senast 11 februari till vernissage@armemuseum.se. Om du redan har svarat så kan du
bortse från denna påminnelse.

Varmt välkommna!

SHARE TO

Armémuseum | Riddargatan 13 | Stockholm | Telefon 08–519 563 00 | info@armemuseum.se
--
Clas Svahn

XXXXXXXXXXX väg XX
S-XXX XX XXXXXXXX
Sweden"

 

Inbjudan som den såg ut till Armémuseums vernissage som är en del av myndigheten SFHM finns publicerad på följande länk:

https://www.anpdm.com/newsletterweb/4647514B7349465B4470464359/414659457840415F447144415F4071

Vanligt folk var ej inbjudna 19 februari 2020 med gratis förfriskningar, utan släpps in som en obetydlig skock får till Armémuseums utställning först dagen efter 20 februari 2020 - 31 maj 2022 om de betalar 50 kronor för biljett:

https://www.armemuseum.se/utstallningar/i-rikets-hemliga-tjanst/

 

"I RIKETS HEMLIGA TJÄNST

"Biljetter

Entré till utställningen kostar 50 kronor för vuxna. Biljetter köps i receptionen."

 

Board

The AFU board

 Clas Svahn

 Andreas Ohlsson

Källa:

 https://www.afu.se/afu2/?page_id=215