Hej ”John Doe”,
Tack för info.
Det skulle vara intressant att få veta din identitet, men jag har all respekt för anonymiteten då sannolikt ditt jobb står på spel, samt ditt rykte och ställning inom, gissningsvis, skolväsendet.
Vilket ytterligare bekräftar det vi inom partiet länge vetat om och att det faktiskt är en strukturell åkomma inom yrket.
Nu är detta långt ifrån nyheter för oss inom SD utan snarare tillägg i en stadig ström som kommit oss tillhanda i många år från både elever och även lärare.
Som framgick av min fråga till utbildningsministern så är det inte bara i kommunal verksamhet utan även i skolor som drivs i privat regi.
Man kan ju bara fantisera om hur det ser ut i religiösa privatskolor runt om i landet.
Jag ville inte i min fråga hänga ut någon specifik skola, lärare eller rektor men kan säga så mycket som att det är i kommunerna X och X. Personligen har jag även kontakt med andra utsatta elever i ett antal grannkommuner.
Jag trodde i min enfald att man kunde undkomma problematiken genom att slussa mina X den privata vägen, utan religiöst inslag, men jag bedrog mig.
Från och med nästa termin kommer mina X att X sin gymnasieutbildning X och jag är evigt tacksam att dom har den möjligheten som är få förunnat. Det är helt enkelt inte hållbart att utsätta dom för denna konsekventa anti-SD kampanj som pågår idag.
Det finns tydliga paralleller mellan journalister och lärare av okänd anledning och eftersom våra barn är vår framtid så är det naturligtvis en livsfarlig utveckling att på detta vis forma våra yngre. Man kan bara studera valresultaten i våra större universitetsorter som Lund, Uppsala och Umeå och på den vägen utröna att det sker långt upp i åldrarna.
Det som verkar vara en orsak att det kommer upp till ytan först nu är föräldrars möjlighet att på ett helt nytt sätt följa lektionerna i kölvattnet av coronapandemin, men för den engagerade föräldern som stundom hjälper sina barn med diverse uppgifter har det varit övertydligt i många år.
Jag tog mig friheten att inkludera ytterligare några namn av mina kollegor i utbildningsutskottet och partiet i mejllistan; du får mycket gärna framgent fortsätta att informera oss på detta vis. Det är naturligtvis inte vår målsättning att styra utbildningen åt ”vårt” håll, det vore lika destruktivt, men snarare så är det objektiviteten som eftersträvas. Den finns inte idag.
Skolans uppgift är att utbilda vår nästa generation, uppmuntra till kreativt tänkande och förmågan att analysera, inte som idag att fostra och styra.
Tack för att du hör av dig. Vill du slå en signal och prata vidare så garanterar jag din anonymitet och behandlar det med vattentät sekretess, men förstår naturligtvis om detta inte är önskvärt.
Mvh
Lars Andersson
0725-XXXXXX
Skickat från min iPhone
Historielärarföreningen snubblade över en liknande händelse som på Polhemskolan vid en googling. Vi vet inte om det är en följd av vad som framkommit i media om Lund, eller om lektionshändelsen i Eslöv är helt fristående. HLF sänder länken om vad som skrivits om Eslöv, så att inblandade kan se och jämföra skolorna och kontakta varandra för stöd om det sker mer. Trots allt har ju fallet i Lund nått Skolinspektionen som på något vis ska lösa situationen. Vi i HLF tror därför att mer information om händelser som är parallella är bättre än att inte känna till parallellfall alls, eftersom diskussionen är ny i Sverige och inblandade osäkra på hur de ska agera: