Visar inlägg med etikett Lars Andersson. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Lars Andersson. Visa alla inlägg

torsdag 6 maj 2021

Utbildningsminister Anna Ekström svarar i riksdagen efter ifrågasättande av historielärares objektivitet på Polhemskolan

 

Skolans objektivitetsprincip

Svar på skriftlig fråga 2020/21:2646 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)

Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2021/02301 U2021/02302 
Utbildningsdepartementet 
Utbildningsministern 
Till riksdagen

Svar på fråga 2020/21:2634 av Björn Söder (SD)
Föräldrars möjligheter att lämna synpunkter på undervisningen och fråga 2020/21:2646 av Lars Andersson (SD) Skolans objektivitetsprincip

Björn Söder har frågat mig om jag står fast vid mitt uttalande, eller om jag nu är beredd att vidta åtgärder för att säkerställa att även politiskt aktiva föräldrar ska kunna känna sig trygga i att lämna synpunkter på sina barns undervisning i skolan. Lars Andersson har frågat mig om jag avser att vidta några åtgärder för att försäkra svenska föräldrar och elever att svenska skolor faktiskt förstår och utövar objektivitetsprincipen.

Som framgår av regeringsformen ska alla som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter i sin verksamhet iaktta saklighet och opartiskhet (1 kap. 9 § ). Denna objektivitetsprincip gäller tjänstemän vid såväl kommunala som fristående skolor som bedriver utbildning enligt skollagen. Vid utförande av sitt arbete får en tjänsteman inte vägledas av den egna politiska åsikten eller liknande. Vidare ställs i läroplanerna krav på att undervisningen ska vara saklig och allsidig.

Av skollagen framgår att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, att det är rektorn som är ansvarig för att leda och samordna det pedagogiska arbetet i skolan och att det är läraren som ansvarar för undervisningen och beslutar om betyg. Det är läroplanen, kursplanerna och ämnesplanerna som styr, och ska styra, utbildningen och undervisningen i grund- och gymnasieskolan.

Enligt 4 kap. 12 § skollagen ska vårdnadshavare för elever i bl.a. grundskolan erbjudas möjlighet till inflytande över utbildningen. Enligt förarbetena till bestämmelsen är det dock även i förhållande till vårdnadshavarna självklart att det är den pedagogiska personalen som utifrån sin profession har ansvaret för hur undervisningen planeras, genomförs och utvärderas tillsammans med barnen och eleverna (se prop. 2009/10:165 s. 313). Skolans uppdrag vad gäller undervisningens innehåll och formerna för samverkan med elevernas vårdnadshavare är tydligt även i läroplanerna. I läroplanen för grundskolan anges att skolan ska samarbeta med elevernas vårdnadshavare så att man tillsammans kan utveckla skolans innehåll och verksamhet. Vidare anges att det är rektorn som pedagogisk ledare och som lärarnas chef, som har ett särskilt ansvar för att utveckla formerna för samarbete mellan skolan och hemmen och att vårdnadshavarna får information om skolans mål och sätt att arbeta och om olika valalternativ. Skolans och vårdnadshavarnas gemensamma ansvar för elevernas skolgång ska skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barns och ungdomars utveckling och lärande. I läroplanen för gymnasieskolan anges att rektorn har ett särskilt ansvar för att vårdnadshavare får insyn i elevernas skolgång.

Lärare som sköter sitt arbete och undervisar professionellt och allsidigt enligt läroplanen ska känna att de har stöd inte bara av rektorer och huvudmän, utan även av vårdnadshavare och resten av samhället. Lärare ska inte behöva anpassa undervisningen efter vårdnadshavares partipolitiska önskemål. Vidare anser jag fortsatt att lärare ska bemötas med respekt för sitt viktiga uppdrag i en skola och inte behöva vara oroliga för påtryckningar när de i sin undervisning tar upp kontroversiella ämnen i enlighet med läroplanen.

Avslutningsvis har jag stort förtroende för att de som arbetar inom skolväsendet utför sina uppgifter på ett sakligt och korrekt sätt. Det är samtidigt ett fortsatt angeläget uppdrag för regeringen att med olika former av insatser stödja skolan i detta arbete.

Stockholm den 5 maj 2021

Anna Ekström"


Källor:

Skolans objektivitetsprincip Svar på skriftlig fråga 2020/21:2646 Utbildningsminister Anna Ekström (S) - Riksdagen

Föräldrars möjlighet att lämna synpunkter på undervisningen Svar på skriftlig fråga 2020/21:2634 Utbildningsminister Anna Ekström (S) - Riksdagen


tisdag 27 april 2021

Mejl från och till Riksdagen om historielärare



"Sv: Liknande händelse som på Polhemskolan i Lund fast nu i Eslöv

John Doe

Tis 2021-04-27 12:53
  •  Lars Andersson
  •  fredrik.clausson@lund.se;
  •  Torbjörn Persson Hanö;
  •  johan@XXXXXXXX;
  •  lund@sydsvenskan.se;
  •  peter.magnusson@eslov.se;
  •  Björn Söder;
  •  Markus Wiechel;
  •  red.eslov@skd.se;
  •  red.lund@skd.se;
  •  71234@sydsvenskan.se;
  •  red.horby@skd.se;
  •  robert.jivegard.lr@gmail.com;
  •  redaktionen@skolvarlden.se;
  •  Jörgen Grubb;
  •  Michael Rubbestad;
  •  Robert Stenkvist;
  •  Patrick Reslow;
  •  Henrik Vinge

Tack för ditt mejl!

Vi svarar på detta mejl till dig och alla som står på listan för kopia så att även de förstår.

Vi i Historielärarföreningen är inte anonyma. Det blev ett misstag då vi skulle registrera vår e-post för några år sedan. Då bad formuläret hos Outlook oss att välja förnamn och efternamn på Historielärarföreningen. Vi provade att heta Historielärarföreningen i förnamn och efternamn, men det godkändes inte. Eftersom vi är flera medlemmar och använder samma e-post valde vi då ett neutralt namn. Det blev John Doe.

Så vi är inte anonyma utan vår ordförandes namn och telefonnummer står på vår bloggsida. Han går bra att kontakta för alla. HLF har ingen politisk inriktning utan vi skriver ju om historielärare samt om historiedidaktik om ufo. Därför tar vi in det som olika politiska partier anser och skriver om historielärare, precis som media intervjuar olika partier om historielärare.

I fallet med Lund och historielärare där är HLF:s infallsvinkel inte alls partipolitisk, utan vi har läst om problemet som uppstod. Vi tipsade andra media om Sydsvenskans artikel. Vi ser att olika partier, förälder, elev, rektor och lärare har olika infallsvinklar som kan krocka. HLF ser att då alla parter står på sig blir det konflikt. Vi i HLF vill studera och återge konflikten eftersom distansundervisning och historia med historielärare är ett nytt fenomen. Ingen vet hur det slutar. Människor far illa. Därför delar vi med oss av information till inblandade så att alla förstår bättre vad som hänt. Vår uppgift är absolut inte att ta ställning i frågan utan att studera orsak, verkan, motiv hos andra på ett så objektivt vis som möjligt. Vi har kanske förstått att vi i HLF varit en av de drivande i frågan och att detta kan ha drabbat inblandade. Det är inte vårt syfte. Utan syftet är att lyfta frågan så mycket som möjligt eftersom ju fler som engagerar sig, desto större blir chansen att ansvariga får råd om hur frågan ska lösas.

Vi vet inte om det bästas för allas välmående hade varit att ingen brytt sig i frågan. Kanske? HLF ser fram emot att Skolinspektionen och Sveriges Riksdag kan lösa frågan.

/HLF


Från: Lars Andersson <lars.andersson@riksdagen.se>

Skickat: den 27 april 2021 05:48

Kopia: fredrik.clausson@lund.se <fredrik.clausson@lund.se>; Torbjörn Persson Hanö <torbjorn.hano@lund.se>; johan@XXXXXXXX <johan@XXXXXXXX>; lund@sydsvenskan.se <lund@sydsvenskan.se>; peter.magnusson@eslov.se <peter.magnusson@eslov.se>; Björn Söder <bjorn.soder@riksdagen.se>; Markus Wiechel <markus.wiechel@riksdagen.se>; red.eslov@skd.se <red.eslov@skd.se>; red.lund@skd.se <red.lund@skd.se>; 71234@sydsvenskan.se <71234@sydsvenskan.se>; red.horby@skd.se <red.horby@skd.se>; robert.jivegard.lr@gmail.com <robert.jivegard.lr@gmail.com>; redaktionen@skolvarlden.se <redaktionen@skolvarlden.se>; Jörgen Grubb <jorgen.grubb@riksdagen.se>; Michael Rubbestad <michael.rubbestad@riksdagen.se>; Robert Stenkvist <robert.stenkvist@riksdagen.se>; Patrick Reslow <patrick.reslow@riksdagen.se>; Henrik Vinge <henrik.vinge@riksdagen.se>

Ämne: Re: Liknande händelse som på Polhemskolan i Lund fast nu i Eslöv
 

Hej ”John Doe”,

Tack för info.

Det skulle vara intressant att få veta din identitet, men jag har all respekt för anonymiteten då sannolikt ditt jobb står på spel, samt ditt rykte och ställning inom, gissningsvis, skolväsendet. 
Vilket ytterligare bekräftar det vi inom partiet länge vetat om och att det faktiskt är en strukturell åkomma inom yrket. 

Nu är detta långt ifrån nyheter för oss inom SD utan snarare tillägg i en stadig ström som kommit oss tillhanda i många år från både elever och även lärare. 

Som framgick av min fråga till utbildningsministern så är det inte bara i kommunal verksamhet utan även i skolor som drivs i privat regi. 
Man kan ju bara fantisera om hur det ser ut i religiösa privatskolor runt om i landet.

Jag ville inte i min fråga hänga ut någon specifik skola, lärare eller rektor men kan säga så mycket som att det är i kommunerna X och X. Personligen har jag även kontakt med andra utsatta elever i ett antal grannkommuner. 
Jag trodde i min enfald att man kunde undkomma problematiken genom att slussa mina X den privata vägen, utan religiöst inslag, men jag bedrog mig.
Från och med nästa termin kommer mina X att X sin gymnasieutbildning X och jag är evigt tacksam att dom har den möjligheten som är få förunnat. Det är helt enkelt inte hållbart att utsätta dom för denna konsekventa anti-SD kampanj som pågår idag. 

Det finns tydliga paralleller mellan journalister och lärare av okänd anledning och eftersom våra barn är vår framtid så är det naturligtvis en livsfarlig utveckling att på detta vis forma våra yngre. Man kan bara studera valresultaten i våra större universitetsorter som Lund, Uppsala och Umeå och på den vägen utröna att det sker långt upp i åldrarna. 
Det som verkar vara en orsak att det kommer upp till ytan först nu är föräldrars möjlighet att på ett helt nytt sätt följa lektionerna i kölvattnet av coronapandemin, men för den engagerade föräldern som stundom hjälper sina barn med diverse uppgifter har det varit övertydligt i många år. 

Jag tog mig friheten att inkludera ytterligare några namn av mina kollegor i utbildningsutskottet och partiet i mejllistan; du får mycket gärna framgent fortsätta att informera oss på detta vis. Det är naturligtvis inte vår målsättning att styra utbildningen åt ”vårt” håll, det vore lika destruktivt, men snarare så är det objektiviteten som eftersträvas. Den finns inte idag.

Skolans uppgift är att utbilda vår nästa generation, uppmuntra till kreativt tänkande och förmågan att analysera, inte som idag att fostra och styra.

Tack för att du hör av dig. Vill du slå en signal och prata vidare så garanterar jag din anonymitet och behandlar det med vattentät sekretess, men förstår naturligtvis om detta inte är önskvärt.

Mvh
Lars Andersson 
0725-XXXXXX

Skickat från min iPhone

26 apr. 2021 kl. 23:55 skrev John Doe <historielararforeningen@outlook.com>:


Historielärarföreningen snubblade över en liknande händelse som på Polhemskolan vid en googling. Vi vet inte om det är en följd av vad som framkommit i media om Lund, eller om lektionshändelsen i Eslöv är helt fristående. HLF sänder länken om vad som skrivits om Eslöv, så att inblandade kan se och jämföra skolorna och kontakta varandra för stöd om det sker mer. Trots allt har ju fallet i Lund nått Skolinspektionen som på något vis ska lösa situationen. Vi i HLF tror därför att mer information om händelser som är parallella är bättre än att inte känna till parallellfall alls, eftersom diskussionen är ny i Sverige och inblandade osäkra på hur de ska agera:

 

söndag 25 april 2021

Skriftlig fråga i Riksdagen om elev på Polhemskolan som drabbats av hot efter omdebatterad historielektion


Skolans objektivitetsprincip

Skriftlig fråga 2020/21:2646 av Lars Andersson (SD)

Lars Andersson (SD)

till Utbildningsminister Anna Ekström (S)

 

De senaste dagarna har en förälder uppmärksammats flitigt i medierna efter att ha ifrågasatt den ideologiska inriktningen på en av hans döttrars lektioner. Föräldern har kritiserats av såväl socialdemokratiska politiker som medier, och hans dotter har fått hotfulla brev skickade hem till sig. Dottern har även mötts av ”dålig stämning” i skolan, vilket påverkat henne och familjen negativt.

Mina egna erfarenheter som förälder speglar denne pappas i mångt och mycket. Jag har vid åtskilliga tillfällen varit i kontakt med lärare, rektorer och annan skolpersonal gällande mina tonårsdöttrars upplevelser vid diskussioner i skolan om politik och val.

Jag har inte ”lagt mig i” den tydliga vänsterlutningen som inramat själva lektionerna eller de uppgifter som mina döttrar fått sig tilldelade, utan har endast poängterat att det är lika bra att fullfölja uppgifterna med betygen i åtanke och att låta lärarna få de svar som är politiskt korrekta och förväntade. Detta på grund av att mina döttrar annars hade riskerat att få sämre betyg och tillrättavisningar. Vittnesmål från andra elever pekar på samma sak – av rädsla för att få sänkta betyg undviker man att uttrycka sina åsikter och tankar.

De fall där jag de facto har lagt mig i har varit strikt politiska.

Ett antal lärare har vid upprepade tillfällen uttryckt ett tydligt ställningstagande mot ett specifikt riksdagsparti, nämligen Sverigedemokraterna.

Vid ett tillfälle under diskussioner om Förintelsen frågades om denna fruktansvärda händelse skulle kunna upprepas i Sverige, och den generella känslan i klassen var att det sannolikt inte kunde göra det, varpå lärarens följdfråga var: ”Om Jimmie Åkesson skulle bli statsminister då?” Detta upplevdes naturligtvis mycket obehagligt av min dotter, då hennes pappa indirekt utpekades som potentiell nazist. Denna samma lärare hade vid åtskilliga tidigare tillfällen uttryckt sig om Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson i negativa ordalag.

På en av min andra dotters lektioner hävdade en pedagog på hennes skola att ”sverigedemokrater springer omkring och bränner ned flyktingboenden”.

Vid dessa tillfällen agerade jag självklart som förälder och tog upp frågan omedelbart med berörda lärare och rektor. Det anser jag absolut att jag borde ha rätten att göra, då dessa två exempel, bland många andra, konkret strider emot objektivitetsprincipen. 

Ovan nämnda exempel har utspelat sig i både kommunal och privat grundskola.

Mot bakgrund av att detta nu uppmärksammas medialt och att många andra exempel kommit upp till ytan i kölvattnet av fallet i Hörby vill jag med objektivitetsprincipen i åtanke fråga utbildningsminister Anna Ekström:

 

Avser ministern att vidta några åtgärder för att försäkra svenska föräldrar och elever att svenska skolor faktiskt förstår och utövar objektivitetsprincipen?"


Källa:

Skolans objektivitetsprincip Skriftlig fråga 2020/21:2646 Lars Andersson (SD) - Riksdagen

2020/21:2646 Skolans objektivitetsprincip (riksdagen.se)


"Frågan är inlämnad

Händelser

Inlämnad: 2021-04-23

Skriftliga frågor

Riksdagens ledamöter kan kontrollera regeringen genom att ställa skriftliga frågor till ministrarna. Ministrarna besvarar frågorna skriftligt."

I fredags inkom inkom ny riksdagsfråga om historielektion och mediadrev

 

Källa:

Dokument & lagar - Riksdagen

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/?doktyp=fr


Skriftlig fråga 2020/21:2646 av Lars Andersson (SD)

Fråga 2020/21:2646 Skolans objektivitetsprincip av Lars Andersson SD till Utbildningsminister Anna Ekström S De senaste dagarna har en förälder uppmärksammats flitigt i medierna efter att ha ifrågasatt den ideologiska inriktningen på en av hans döttrars lektioner. Föräldern har kritiserats av såväl socialdemokratiska

Inlämnad: 2021-04-23 Svarsdatum: 2021-05-05 Besvarare: Utbildningsminister Anna Ekström (S)

Skriftlig fråga 2020/21:2646 av Lars Andersson (SD) (pdf, 89 kB)"

Nu en tredje riksdagsfråga till Utbildningsminister Anna Ekström, om hotfulla mejl till politikerdotter efter hennes historielektion

 

Fråga från Lars Andersson (SD) till Utbildningsminister Anna Ekström: "Skolans objektivitetsprincip" (data.riksdagen.se/dokument/H8112)


#riksdagen Skolans objektivitetsprincip Skriftlig fråga 2020/21:2646  Lars Andersson (SD)   Fråga 2020/21:2646 Skolans objektivitetsprincip av Lars Andersson SD till Utbildningsminister Anna Ekström S De senaste dagarna har en förälder uppmärksam… ift.tt/3xnydOY


Källor:

Riksdagen frågar på Twitter: "Fråga från Lars Andersson (SD) till Utbildningsminister Anna Ekström: "Skolans objektivitetsprincip" (https://t.co/GfnXfTMzmy)" / Twitter

https://twitter.com/RiksdagenFragar/status/1386270016283291649

Skriftliga Frågor på Twitter: "#riksdagen Skolans objektivitetsprincip Skriftlig fråga 2020/21:2646  Lars Andersson (SD)   Fråga 2020/21:2646 Skolans objektivitetsprincip av Lars Andersson SD till Utbildningsminister Anna Ekström S De senaste dagarna har en förälder uppmärksam… https://t.co/PilDaTLc15" / Twitter

https://twitter.com/riksdagsfragor/status/1386272441673076737


Frågan i Riksdagen:

data.riksdagen.se/dokument/H8112646.html