söndag 17 december 2023

Svensk biblioteksförening framhäver skolbibliotekarie som håller lektion om ufon och bevis för besök från utomjordingar



 "– Det är ju en hisnande tanke att en så pass namnkunnig jury suttit och diskuterat mitt arbete! Samtidigt kan jag räkna upp många andra skolbibliotekarier som borde få priser. Jag tror att uppmärksamheten kring priset är viktig för att belysa vad skolbibliotekarier kan bidra med, men också hur mycket förutsättningarna för vårt arbete skiljer sig åt från skola till skola, säger Monika Staub Halling.

En vanlig dag på jobbet brukar Monika ha lektionspass, vilket innebär att hon samlar ihop material som hänger ihop med klassens aktuella arbete och håller i lektionen tillsammans med läraren.

– Jobbar klassen med rymden och planeternas rörelser just nu så handlar mitt pass kanske om skapelsemyter om solen, månen och stjärnorna, eller om ufon och youtubefilmer om arkeologiska fynd som sägs bevisa att jorden haft besök av utomjordingar, säger hon."


Källa:


”Min första tanke var att det var ett prank” - Svensk biblioteksförening (biblioteksforeningen.se)



"Skolbibliotek gör skillnad - Monika Staub Halling    • Skolbiblioteket spelar roll!"  



Släppte 2019 faktaboken ”Koll på nätet”, på lättläst svenska om grunderna och begreppen inom nätvett och källkritik. Målgrupp ca 10-13 år men för nyanlända ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.