Historielärarföreningen erkänner att myndigheter i Belgien, Italien, Frankrike, Brasilien, Mexiko samt Chile officiellt konstaterat UFOn i sina luftrum.
för 7 timmar sedan — En reporter på Dagens Nyheter har vid minst tio tillfällen plagierat artiklar från nyhetstjänsten Omni. Reportern har nu omplacerats.
"Journalisten har sökt DNs journalistklubb utan resultat."
Clas Svahn ringde upp mig i egenskap av DN-reporter. Jag har inte läst artiklarna så skicka gärna en länk till mig, men de är väl bakom en betalvägg förmodar jag.
Många ser oidentifierade fenomen på himlavalvet. Den allra största andelen av dessa kan förklaras (månen, satelliter, kondensstrimmor, molnformationer, meteorer, flygplan, drönare, bilstrålkastare, rislyktor, skämt, bluff, osv.). UFO betyder just oidentifierat flygande föremål (Unidentified Flying Object) och inte "flygande tefat" eller "små gröna gubbar". (Eftersom förkortningen UFO blivit så negativt belastad används allt oftare UAP "Unidentified Aereal Phenomenon".)
Från min horisont arbetar UFO-sverige seriöst med att försöka förklara oidentifierade observationer på himlavalvet. Se exempelvis "https://www.ufo.se/index.php/fakta/misstolkningsguiden" som samanfattar många typiska saker man kan se på himmelen.
IRF och även jag får ofta förfrågningar från allmänheten när någon gjort en observation. Vi arbetar med grundforskning i rymbplasmafysik och har inte resurser att utreda dessa även om alltid vi gör vad vi kan för att besvara frågor från allmänheten.
När det gäller föreningens övriga verksamhet vet jag för lite.
Men som sagt, jag har inte läst artiklarna än.
Hör av dig igen om något är oklart!
Hälsningar
Urban
On Fri, Feb 11, 2022 at 10:48:16PM +0000, John Doe wrote: > > > "Eftersom intresset för norrsken är väldigt stort bland DN:s läsare så ringde > jag upp en norrskensforskare på Institutet för rymdfysik för att parat lite om > varför det är så mycket norrsken just nu och vad vi kan vänta oss i framtiden. > > **Det roliga var att forskaren** omedelbart kände igenom mig som UFO- > Sverigeaktiv och hade stor respekt för vårt arbete. Vi hade ett långt och bra > samtal som resulterade i två artiklar några timmar senare."
för 5 timmar sedan — Att det syns så mycket norrsken just nu är helt naturligt. ... Det säger norrskensforskaren Urban Brändström vid Institutet för ... Clas Svahn Text."