måndag 14 februari 2022

Observatoriechef förklarar sin stora respekt för sekten UFO-Sverige

 


"På vilket vis har du som observatoriechef stor respekt för UFO-Sveriges arbete?

Urban Braendstroem <urban.brandstrom@irf.se>

Mån 2022-02-14 10:35
  •  Du

Hej John eller!(Fast John Doe var kanske inte ditt riktiga namn)Clas Svahn ringde upp mig i egenskap av DN-reporter. Jag har inte lästartiklarna så skicka gärna en länk till mig, men de är väl bakom enbetalvägg förmodar jag.Många ser oidentifierade fenomen på himlavalvet. Den allra störstaandelen av dessa kan förklaras (månen, satelliter, kondensstrimmor,molnformationer, meteorer, flygplan, drönare, bilstrålkastare,rislyktor, skämt, bluff, osv.). UFO betyder just oidentifieratflygande föremål (Unidentified Flying Object) och inte "flygandetefat" eller "små gröna gubbar". (Eftersom förkortningen UFO blivit sånegativt belastad används allt oftare UAP "Unidentified AerealPhenomenon".)Från min horisont arbetar UFO-sverige seriöst med att försöka förklaraoidentifierade observationer på himlavalvet. Se exempelvis"https://www.ufo.se/index.php/fakta/misstolkningsguiden" somsamanfattar många typiska saker man kan se på himmelen.IRF och även jag får ofta förfrågningar från allmänheten när någongjort en observation. Vi arbetar med grundforskning i rymbplasmafysikoch har inte resurser att utreda dessa även om alltid vi gör vad vikan för att besvara frågor från allmänheten.UFO-sverige försöker efter bästa förmåga utreda och förklara sådanaobservationer och just det idella arbetet har jag stor respektför. (Se exempelvis"https://ufo.se/images/UFO/pdf/Rapportstatistik2021.pdf")När det gäller föreningens övriga verksamhet vet jag för lite.Men som sagt, jag har inte läst artiklarna än.Hör av dig igen om något är oklart!HälsningarUrban
On Fri, Feb 11, 2022 at 10:48:16PM +0000, John Doe wrote:>  >> "Eftersom intresset för norrsken är väldigt stort bland DN:s läsare så ringde> jag upp en norrskensforskare på Institutet för rymdfysik för att parat lite om> varför det är så mycket norrsken just nu och vad vi kan vänta oss i framtiden.>> **Det roliga var att forskaren**  omedelbart kände igenom mig som UFO-> Sverigeaktiv och hade stor respekt för vårt arbete. Vi hade ett långt och bra> samtal som resulterade i två artiklar några timmar senare."
> [OS-morgon och Apollobild | Clas Svahns Blogg (ufo.se)][1]>>  >>  >>    [1]: <http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=70111>
John Doe

Mån 2022-02-14 11:57
  •  Urban Braendstroem
för 5 timmar sedan — Och det kommer att hända igen, säger norrskensforskaren Urban Brändström vid Institutet för rymdfysik i Kiruna. Clas Svahn Text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.