Skolans objektivitetsprincip
Svar på skriftlig fråga 2020/21:2646 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Utbildningsminister Anna Ekström (S)Svar på fråga 2020/21:2634 av Björn Söder (SD)
Föräldrars möjligheter att lämna synpunkter på undervisningen och fråga 2020/21:2646 av Lars Andersson (SD) Skolans objektivitetsprincip
Björn Söder har frågat mig om jag står fast vid mitt uttalande, eller om jag nu är beredd att vidta åtgärder för att säkerställa att även politiskt aktiva föräldrar ska kunna känna sig trygga i att lämna synpunkter på sina barns undervisning i skolan. Lars Andersson har frågat mig om jag avser att vidta några åtgärder för att försäkra svenska föräldrar och elever att svenska skolor faktiskt förstår och utövar objektivitetsprincipen.
Som framgår av regeringsformen ska alla som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter i sin verksamhet iaktta saklighet och opartiskhet (1 kap. 9 § ). Denna objektivitetsprincip gäller tjänstemän vid såväl kommunala som fristående skolor som bedriver utbildning enligt skollagen. Vid utförande av sitt arbete får en tjänsteman inte vägledas av den egna politiska åsikten eller liknande. Vidare ställs i läroplanerna krav på att undervisningen ska vara saklig och allsidig.
Av skollagen framgår att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, att det är rektorn som är ansvarig för att leda och samordna det pedagogiska arbetet i skolan och att det är läraren som ansvarar för undervisningen och beslutar om betyg. Det är läroplanen, kursplanerna och ämnesplanerna som styr, och ska styra, utbildningen och undervisningen i grund- och gymnasieskolan.
Enligt 4 kap. 12 § skollagen ska vårdnadshavare för elever i bl.a. grundskolan erbjudas möjlighet till inflytande över utbildningen. Enligt förarbetena till bestämmelsen är det dock även i förhållande till vårdnadshavarna självklart att det är den pedagogiska personalen som utifrån sin profession har ansvaret för hur undervisningen planeras, genomförs och utvärderas tillsammans med barnen och eleverna (se prop. 2009/10:165 s. 313). Skolans uppdrag vad gäller undervisningens innehåll och formerna för samverkan med elevernas vårdnadshavare är tydligt även i läroplanerna. I läroplanen för grundskolan anges att skolan ska samarbeta med elevernas vårdnadshavare så att man tillsammans kan utveckla skolans innehåll och verksamhet. Vidare anges att det är rektorn som pedagogisk ledare och som lärarnas chef, som har ett särskilt ansvar för att utveckla formerna för samarbete mellan skolan och hemmen och att vårdnadshavarna får information om skolans mål och sätt att arbeta och om olika valalternativ. Skolans och vårdnadshavarnas gemensamma ansvar för elevernas skolgång ska skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barns och ungdomars utveckling och lärande. I läroplanen för gymnasieskolan anges att rektorn har ett särskilt ansvar för att vårdnadshavare får insyn i elevernas skolgång.
Lärare som sköter sitt arbete och undervisar professionellt och allsidigt enligt läroplanen ska känna att de har stöd inte bara av rektorer och huvudmän, utan även av vårdnadshavare och resten av samhället. Lärare ska inte behöva anpassa undervisningen efter vårdnadshavares partipolitiska önskemål. Vidare anser jag fortsatt att lärare ska bemötas med respekt för sitt viktiga uppdrag i en skola och inte behöva vara oroliga för påtryckningar när de i sin undervisning tar upp kontroversiella ämnen i enlighet med läroplanen.
Avslutningsvis har jag stort förtroende för att de som arbetar inom skolväsendet utför sina uppgifter på ett sakligt och korrekt sätt. Det är samtidigt ett fortsatt angeläget uppdrag för regeringen att med olika former av insatser stödja skolan i detta arbete.
Stockholm den 5 maj 2021
Anna Ekström"
Källor:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.