Historielärarföreningen erkänner att myndigheter i Belgien, Italien, Frankrike, Brasilien, Mexiko samt Chile officiellt konstaterat UFOn i sina luftrum.
Visar inlägg med etikett Olav Gjelten. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Olav Gjelten. Visa alla inlägg
måndag 17 augusti 2020
Samtal med Olav Gjelten
Idag måndag 17 augusti 2020 fick Historielärarföreningen ett samtal med Olav Gjelten. Han är ny medlem i UFO-Sveriges ena facebookgrupp. Historielärarföreningen lämnade uppgifter till Olav Gjelten som förhoppningsvis kan få honom att bättre förstå hur UFO-Sverige tänker, skriver, bemöter och agerar samt modererar.
söndag 16 augusti 2020
Ilska och förlöjligande mot medlem som tror på ufo hos UFO-Sverige
Olav Gjelten
Har verkligen den här sidan någonting som helst med UFO-Sverige att göra??
Eller är det bara så att en motståndsgrupp har tagit över hela sidan?
De enda som svarar på mina inlägg är blåfärnekarna till hela UFO-frågan. Nästan uppenbart tillhör inte denna sidan folk som söker seriösa svar på vår tids största gåta.
Peo Wärring Olav Gjelten
UFO-Sverige har genom sitt objektiva arbete om UFO-fenomenet fått stor respekt hos både våra medlemmar och övrig allmänhet. Vi tror inte, utan vi vill underbygga teorier och observationer med så ssklig information som möjligt. Ufo-Sveriges arbete bedrivs med vetenskap som grund. Detta för att våra ståndpunkter inte ska kunna bortförklaras så enkelt. UFO-frågan tjänar i längden på att behandlas seriöst.
Jag rekommenderar dig att följa vårt arbete under en längre tid och se de olika nyanserna i vårt arbete!
Peo Wärring, UFO-Sverig
UFO-Sverige har genom sitt objektiva arbete om UFO-fenomenet fått stor respekt hos både våra medlemmar och övrig allmänhet. Vi tror inte, utan vi vill underbygga teorier och observationer med så ssklig information som möjligt. Ufo-Sveriges arbete bedrivs med vetenskap som grund. Detta för att våra ståndpunkter inte ska kunna bortförklaras så enkelt. UFO-frågan tjänar i längden på att behandlas seriöst.
Jag rekommenderar dig att följa vårt arbete under en längre tid och se de olika nyanserna i vårt arbete!
Peo Wärring, UFO-Sverig
Olav Gjelten Hei vännen! Den som blånekar till allt kring UFO och sädesfältscirklar riskerar ingenting här. Tvärt emot är det vi som söker seriösa svar på dessa frågor som får all ilskan mot oss.
Sädesfältscirklar får jag veta är bara bluff o båg. Där diskuteras ingenting alls! Väldig öppen och vetenskaplig inställning måste jag säga.
Sädesfältscirklar får jag veta är bara bluff o båg. Där diskuteras ingenting alls! Väldig öppen och vetenskaplig inställning måste jag säga.
Christer Landelius Olav Gjelten Sädescirklar är inte alls bluff o båg. De finns ju där ett tag. Är det möjligen några som är bluff o båg är det i så fall de som är skapade i datorn med fantastiska mönster o inlagda i ett foto av ett helt normalt sädesfält endast i syfte att lura godtrogna människor att de bevittnar något skapat av lirare utifrån.
Mats ForsellOlov... du kanske skulle söka dig till någon new age-grupp istället och där man är mer "öppen", det vill säga har mer spännande förklaringar, på den här typen av fenomen.
Olav GjeltenMats Forsell
Förlöjligande av andra medlemmar i den här gruppen är bevisligen väldigt tillåten om man har de "rätta" åsikterna - så som du tillåter dig skriva.
Förlöjligande av andra medlemmar i den här gruppen är bevisligen väldigt tillåten om man har de "rätta" åsikterna - så som du tillåter dig skriva.
Michael SvenssonOlav Gjelten utan att behöva nämna namn så ge gärna exempel på sånt dumt. Jag tycker det är en seriösare sida jämfört med många andra och precis som nämnts ovan så är en vetenskaplig grund ett bra sätt att angripa denna gigantiska fråga. Vi som vet att nått/nån besöker oss har ju fått medvind nu och bättre verkar det bli med tid och mognad av frågan som världens myndigheter dissat i decennier.
Mats Forsell Olav Gjelten På vad sätt har jag förlöjligat dig? Du verkar mest ha problem med att andra inte tycker som du och dessutom kan motivera det, Du verkar inte gilla att din övertygelse att allt som har med UFO att göra är utomjordiskt, kritiseras. Då känner du dig hotad och går till angrepp. Du är rätt pigg på att själv ta till ord som "motståndsgrupp" om de som inte tycker som du. Du är ju inte ett dugg bättre än dem du kritiserar. Varför kallar du det ens för UFO när du vet att det är utomjordiskt? Du har ju identifierat föremålet då!
För övrigt står jag fast vid att jag tror att en new age-grupp skulle passa dig bättre eftersom jag är rätt säker på att vetenskapliga vinkeln inte är lika självklar där till skillnad mot denna grupp som gärna diskuterar ämnet ur ett mera kritiskt perspektiv. Jag bjuder på en låt jag gjorde för en massa år sedan: "Very small UFO:s"Hoppas du gillar trance-musik:http://www.llesrof.se/musik/verysmallufos.mp3
För övrigt står jag fast vid att jag tror att en new age-grupp skulle passa dig bättre eftersom jag är rätt säker på att vetenskapliga vinkeln inte är lika självklar där till skillnad mot denna grupp som gärna diskuterar ämnet ur ett mera kritiskt perspektiv. Jag bjuder på en låt jag gjorde för en massa år sedan: "Very small UFO:s"Hoppas du gillar trance-musik:http://www.llesrof.se/musik/verysmallufos.mp3
Emil AlmbergUFO är just det okända, när det blir känt är det inte UFO.
Troligen vill du diskutera något specifikt, och vill att det ska leda åt ett speciellt håll.
Vilket inte är att vara neutral.
Troligen vill du diskutera något specifikt, och vill att det ska leda åt ett speciellt håll.
Vilket inte är att vara neutral.
Thomas MichanekOlav Gjelten: Du använder formuleringar som "ilskan mot oss" och "förlöjligandet av andra". Jag ser ingenting av detta i dina trådar. Att vara kritiskt granskande och ha en annan uppfattning än dig är inte uttryck för ilska eller förlöjligande. Du harbara varit med i gruppen i en vecka - du skulle kanske läsa lite mer trådar i gruppen?
Dessutom, att vara öppen för olika förklaringar inkluderar också *möjligheten* att händelser eller bilder kan vara fejk, påhittade, överdrivna, misstolkade osv, likaväl som att de visar genuina, oförklarade fenomen. Alla olika synsätt måste kunna framföras och diskuteras i gruppen.
Jennie Backman Olav Gjelten var vänlig läs vår gruppinformation igen
Johan Englund Om man ska vara kritisk i allt så kommer man missa mycket kritisk låt ufo Sverige vara kritiska men inte denna sida det kommer jaga bort dom som vill berätta något men vill inte bli dissade som exempel jag skickade in en mån video efter bara en liten stund kom tyckande och bortförklaringar det är nog bara en skalbagge som flyger eller damm jag kan det mesta om optik teleskop sysslar dagligen med att observera fast på natten 😁den har skalbagge som flög till Månen är inte en skalbagge den visar i stället ett föremål om jag hade lyssnat och lågt ner det hela hade jag inte fått fram detta
Dessutom, att vara öppen för olika förklaringar inkluderar också *möjligheten* att händelser eller bilder kan vara fejk, påhittade, överdrivna, misstolkade osv, likaväl som att de visar genuina, oförklarade fenomen. Alla olika synsätt måste kunna framföras och diskuteras i gruppen.
Jennie Backman Olav Gjelten var vänlig läs vår gruppinformation igen
Johan Englund Om man ska vara kritisk i allt så kommer man missa mycket kritisk låt ufo Sverige vara kritiska men inte denna sida det kommer jaga bort dom som vill berätta något men vill inte bli dissade som exempel jag skickade in en mån video efter bara en liten stund kom tyckande och bortförklaringar det är nog bara en skalbagge som flyger eller damm jag kan det mesta om optik teleskop sysslar dagligen med att observera fast på natten 😁den har skalbagge som flög till Månen är inte en skalbagge den visar i stället ett föremål om jag hade lyssnat och lågt ner det hela hade jag inte fått fram detta
Permalänk till UFO-Sveriges Facebookgrupps citat ovan från 16 augusti 2020:
https://sv-se.facebook.com/groups/ufosverige/permalink/10157956707587753/
Etiketter:
Emil Almberg,
gåta,
Jennie Backman,
Johan Englund,
New Age,
Olav Gjelten,
Peo Wärring,
sädesfältscirklar,
Thomas Michanek,
UFO,
ufo-fenomenet,
ufo-frågan,
UFO-Sverige,
utomjordiskt,
vetenskap
UFO-Sveriges nyaste medlem påhoppad av ufo-förnekarna i UFO-Sverige
En av UFO-Sveriges absolut senaste medlemmar heter Olav Gjelten och har studerat vid Göteborgs universitet. I UFO-Sveriges facebookgrupp Allmänheten diskuterar ufo och UFO-Sverige blir Olav Gjelten direkt påhoppad av ufo-förnekare i UFO-Sverige för att han antyder att det finns ufo från andra planeter eller dimensioner. Gjelten upptäcker allt mer att i UFO-Sverige finns det mest bortförklaringar till ufo och ingen vilja att leta bevis. Historielärarföreningen tycker synd om Gjelten som gått med i en ufo-förening som förnekar ufo. Till och med UFO-Sveriges vice ordförande hoppar av från sin nära släktings firande för att ge sig in i ufo-förnekandet mot Olav Gjelten:
Olav Gjelten
För några få århundraden sedan var det oerhörd att ta till sig att jorden inte var universums mittpunkt.
För UFO-förnekare av idag är det på samma sätt någonting oerhörd att ta till sig att vi inte är ensamma i detta universum och heller inte har kommit längst i teknisk utveckling!
Thomas Michanek Men nu känns det som att Olav Gjelten förutsätter att ufo är utomjordiska besökare. Det är inte alls säkert. Man kan ju mycket väl ha åsikten att ufo-fenomenet existerar, dvs. att det finns observationer som inte går att förklara med det vi idag vet om naturen, människan och universum, utan att för den skull ha fastnat för en viss förklaring av vad detta oförklarade är för något. Jag är en av dem, och hårddrar man andra stycket i Olavs inlägg skulle jag alltså vara en "ufo-förnekare"...
Fabian Norlin Olav: Jag tror du har helt fel. Det är inte svårt för folk att tänka sig att det finns andra civilisationer där ute.
Men att de i hemlighet skulle flyga runt kring jorden och bara bli sedda av ett fåtal, det är det som är svårt att tro. Särskilt när det inte finns några som helst bevis som klarar en prövning.
När det gällde att jorden inte var universums mitt så var tanken helt ny och svår att känslomässigt acceptera. Bevisen var dock tydliga och vetenskapen accepterade det snabbt.
Men att de i hemlighet skulle flyga runt kring jorden och bara bli sedda av ett fåtal, det är det som är svårt att tro. Särskilt när det inte finns några som helst bevis som klarar en prövning.
När det gällde att jorden inte var universums mitt så var tanken helt ny och svår att känslomässigt acceptera. Bevisen var dock tydliga och vetenskapen accepterade det snabbt.
Olav Gjelten Thomas Michanek Nej då, jag är inte alls främmande för annan förklaring än utomjordiska besökare. Jag har tidigare nämnt möjligheten att man på vissa platser på jorden lättare kan se in i andra dimmentioner. Teorier jag har läst om är att Hessdalen kan vara en sådan plats, Syd-England och vissa platser vid Anderna ytterligare exempel.
Raimo Luoto Olav Gjelten Det är en intressant teori!
Jag har alltid funderat över dessa förmodade "ufo-krascher"... Det känns ologiskt att något som färdats ljusårsvis genom rymden bara kommer hit och krascha?
Om dessa besökare spontant ramlar in hos oss från en parallell värld så känns en krasch mera möjlig... De kanske inte ens har samma naturlagar som vi!
Det tycks vara möjligt att "ramla" in i andra verkligheter helt spontant.
Jag har alltid funderat över dessa förmodade "ufo-krascher"... Det känns ologiskt att något som färdats ljusårsvis genom rymden bara kommer hit och krascha?
Om dessa besökare spontant ramlar in hos oss från en parallell värld så känns en krasch mera möjlig... De kanske inte ens har samma naturlagar som vi!
Det tycks vara möjligt att "ramla" in i andra verkligheter helt spontant.
Olav Gjelten Mats Forsell. Är vi lika självgoda vi som söker sanningen på mysterier i vår värld och de som blånekar till allt de själva inte inte varit med om???
Mats Forsell Olav Gjelten Men det är ju deras sanning. Det roliga är ju att båda säger sig söka eller veta sanningen. Vem är du att avgöra sanningen?
Olav Gjelten Mats Forsell Jag själv har inte upptäckt någonting viktigt vare sig på jorden eller i universum. Hade jag inte haft förmågan att ta till mig av andras upptäkter hade det stått illa till med mig. Ännu skamligare skulle det varit om jag hade försökt övertyga andra om att den enda sanningen är den som jag själv upplevt. Men hur många sådana personer är det inte??
Permalink för citaten ovan från 15 augusti 2020:
https://sv-se.facebook.com/groups/ufosverige/permalink/10157953116587753/
Har cropcirklar med UFO-problemet att göra?
Olav Gjelten Idioten, som inte fattat någonting, tror att skojare varit framme och lagat dessa cirklar med millimeternoggrannhet inom loppet av någon minut, d v s det som det brukar ta från ingenting till sådana formationer.
Fabian Norlin Olav Gjelten Den som tror på allt vad folk säger inser inte att den som sa sig se det göras på en minut troligen själv var inblandad i att rita dem.
Thomas Michanek Om det är så att ni avser någon annan person här i gruppen när ni skriver "idioten", sluta upp med det genast.
/Thomas, Moderator
/Thomas, Moderator
Fabian Norlin Sädescirklar, som det heter på svenska, är utan minska tvekan orsakade av mänsklig aktivitet.
De har aldrig gjorts med millimeterprecition och aldrig gjorts på någon minut.
De har aldrig gjorts med millimeterprecition och aldrig gjorts på någon minut.
Olav Gjelten Det finns folk här i gruppen som jag undrar vad ni har här att göra. Det enda intresse ni tycks ha är att försöka förlöjliga oss andra som söker svar på sådant vi inte förstår. Ni själva har fattat ALLT, tror NI.
Fredrik Arbegard Olav Gjelten Vi försöker inte förlöjliga dig eller någon annan, men vi är skeptiker som vill utesluta alla andra möjligheter.
Och även då är utomjordisk aktivitet inte förklaringen utan snarare en av flera tänkbara förklaringar men fortfarande behövs bevis.
Walker Johnny P Olav Gjelten frågan är vad har du fattat?
Thomas Michanek En sädescirkel kan ju bara sägas ha med ufo-fenomenet att göra om det observerats ljussken eller flygande föremål i direkt anslutning till när cirkeln uppstod. Det finns väldigt få sådana observationer. Även om sädescirklar skulle klassificeras som ett oförklarat fenomen (vilket är tveksamt) så betyder ju inte det att det har något med ufo att göra. Det finns gott om märkliga eller oförklarade fenomen här i världen..
Olav Gjelten Har någon här påstått att dessa två problemställningar hör ihop? Det var En FRÅGA jag ställde!
Thomas Michanek Ja, och jag gav min syn på det eventuella sambandet. Varför blir du upprörd?
Clas Svahn Precis. Thomas gav en bra definition av det tänkbara sambandet.
Marie Munther Thomas Michanek Läs Clas Swans bok. De görs av människor och är konstverk. Clas gjorde en cirkel själv som ung. Finns filmat.
Christer Lindahl Fabian Norlin, du kanske ska kolla in t ex de här klippen innan du uttalar dig nästa gång.
https://www.google.com/.../crop-circles-bevis-for.../amp/
https://www.google.com/.../crop-circles-bevis-for.../amp/
Olav Gjelten Christer Lindahl Det är inte alls bara ute i sädesfälten dessa cirklar förekommer. Kanske lika ofta förekommer de i sanden i öknarna och i snön i fjällen.
Clas Svahn Olav Gjelten Spännande! Berätta om cirklar i öken och snö. Jag känner till ytterst få sådana exempel. Ingen i öken men några i snö, fast de har varit mycket enkla. Upplys mig!
Olav Gjelten Claes Swahn. Det var under 70-talet (för 40-50 år sedan) som jag verkligen hade ett intresse för sådana frågor, inkluderad UFO-spörsmålet. Då som nu så möttes jag bara av människor som förlöjligade både mig och frågan som sådan. Till slut orkade inre engagera mig längre. Källor från den tiden minns jag inte med säkerhet. Skulle jag gissa, vilket med betydande chans skulle bli fel, då kommer detta bara att användas emot mig.
Så i sanning upplever jag inte att mycket har förändrats på nästan en mansålder, som vi uttryckte oss gammalt om 50 år.
Så i sanning upplever jag inte att mycket har förändrats på nästan en mansålder, som vi uttryckte oss gammalt om 50 år.
Marie Munther Olav Gjelten Clas Swahn har skrivit en hel bok om dessa sädes cirklar så om de vore gjorda i sand och snö skulle han känna till det. Clas har själv gjort en sädescirkel mär han var ung. Finns filmat.
Olav Gjelten Marie Munther Att göra en sädescirkel för egen hand, som den som den den på min bild visar, måste ha varit ett flerårsptojekt själv för en duktig person. Tänk bara på alla de hundratals justeringar som med nödvändighet skulle behövas innan den blev färdig. Säden skulle under tiden bli rutten många gånger om innan den blev färdig!
Thomas Michanek Det förekommer lite kommentarer här i tråden som nämner "idioter". Detta är inte okej om det avser personer här i gruppen, så ta det lite lugnt. (Jag kan dock inte avgöra om kommentarerna verkligen avser andra personer i gruppen)
/Thomas, Moderator
/Thomas, Moderator
Olav Gjelten Jag har visserligen använt uttrycket "idiot", men med detta aldrig pekat ut någon, utan bara menat en allmänt trångsynt person, som enbart litar på egna iakttagelser.
Känner sig någon likväl kränkt vill jag be om ursäkt för dåligt vald ord
Känner sig någon likväl kränkt vill jag be om ursäkt för dåligt vald ord
Clas Svahn Jag undersökte många cirklar i England och Sverige i början av 90-talet och min slutsats blev att de var gjorda av människor. Har avslöjat ett antal cirkelmakare. Tror inte att det finns någon koppling till ufo.
Olav Gjelten Anders Stålis Då hoppas jag du menar att våra meddelanden till "dem där ute" är är lika sjuka.
Jennie BackmanVill återigen be alla i denna tråd hålla en god ton och inte förolämpa varandra. Sedan vill jag visa filmen som Håkan delade tillsammans med ett foto ovan. Här kan ni se att de mest avancerade cirklar görs av människor. https://vimeo.com/15469378
Emil MarczakJag tycker det orättvist att dra enkla slutsatser kring sädescirklar, om Claes var i England på 90 talet och skapade sin uppfattning , så var jag och dokumentärfilmade i England och Holland 2015-2016. Det fins människor där som studerat dessa fenomen i decennier, som Lucy Pringle eller Monique Klinkenbergh, dom menar de flesta är sädescirklar gjorda av människor, men så fins några procent som dom kallar för genuina sädescirklar, där säden inte är knäckt i noden inga fotspår etc och som återkommer ibland flera år på samma plats, dom kallas för Ghost Circles. Har visat denna promo trailer tidigare när diskussionen har uppkommit här på forumet. Jag åtminstone 5 olika bilddokumentationer på ghost circles, i filmen nedan ser vi en.
https://vimeo.com/emilmarczak/review/158645014/1c80fa9c95
Victoria BlomÄr lite förvånad att detta inlägg accepterades när det poängterades gång på gång av Admins i ett liknande inlägg som jag gjorde om Crop Circles att det inte hade något med Ufo-frågan att göra?
Emil MarczakJag tycker det orättvist att dra enkla slutsatser kring sädescirklar, om Claes var i England på 90 talet och skapade sin uppfattning , så var jag och dokumentärfilmade i England och Holland 2015-2016. Det fins människor där som studerat dessa fenomen i decennier, som Lucy Pringle eller Monique Klinkenbergh, dom menar de flesta är sädescirklar gjorda av människor, men så fins några procent som dom kallar för genuina sädescirklar, där säden inte är knäckt i noden inga fotspår etc och som återkommer ibland flera år på samma plats, dom kallas för Ghost Circles. Har visat denna promo trailer tidigare när diskussionen har uppkommit här på forumet. Jag åtminstone 5 olika bilddokumentationer på ghost circles, i filmen nedan ser vi en.
https://vimeo.com/emilmarczak/review/158645014/1c80fa9c95
Victoria BlomÄr lite förvånad att detta inlägg accepterades när det poängterades gång på gång av Admins i ett liknande inlägg som jag gjorde om Crop Circles att det inte hade något med Ufo-frågan att göra?
Permalänk för citaten ovan från 15 augusti 2020:
https://sv-se.facebook.com/groups/ufosverige/permalink/10157955919667753/
Olav Gjelten på Facebook:
https://sv-se.facebook.com/olav.gjelten
Olav Gjelten är välkommen att kontakta Historielärarföreningen via mejl eller telefon som finns angivna till höger på vår blogg, så ska HLF berätta för dig vad UFO-Sverige sysslar med!
Olav Gjelten på Facebook:
https://sv-se.facebook.com/olav.gjelten
Olav Gjelten är välkommen att kontakta Historielärarföreningen via mejl eller telefon som finns angivna till höger på vår blogg, så ska HLF berätta för dig vad UFO-Sverige sysslar med!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)