söndag 16 augusti 2020

UFO-Sveriges nyaste medlem påhoppad av ufo-förnekarna i UFO-Sverige


En av UFO-Sveriges absolut senaste medlemmar heter Olav Gjelten och har studerat vid Göteborgs universitet. I UFO-Sveriges facebookgrupp Allmänheten diskuterar ufo och UFO-Sverige blir Olav Gjelten direkt påhoppad av ufo-förnekare i UFO-Sverige för att han antyder att det finns ufo från andra planeter eller dimensioner. Gjelten upptäcker allt mer att i UFO-Sverige finns det mest bortförklaringar till ufo och ingen vilja att leta bevis. Historielärarföreningen tycker synd om Gjelten som gått med i en ufo-förening som förnekar ufo. Till och med UFO-Sveriges vice ordförande hoppar av från sin nära släktings firande för att ge sig in i ufo-förnekandet mot Olav Gjelten:

Olav Gjelten
För några få århundraden sedan var det oerhörd att ta till sig att jorden inte var universums mittpunkt.
För UFO-förnekare av idag är det på samma sätt någonting oerhörd att ta till sig att vi inte är ensamma i detta universum och heller inte har kommit längst i teknisk utveckling!

Thomas Michanek Men nu känns det som att Olav Gjelten förutsätter att ufo är utomjordiska besökare. Det är inte alls säkert. Man kan ju mycket väl ha åsikten att ufo-fenomenet existerar, dvs. att det finns observationer som inte går att förklara med det vi idag vet om naturen, människan och universum, utan att för den skull ha fastnat för en viss förklaring av vad detta oförklarade är för något. Jag är en av dem, och hårddrar man andra stycket i Olavs inlägg skulle jag alltså vara en "ufo-förnekare"...


Fabian Norlin Olav: Jag tror du har helt fel. Det är inte svårt för folk att tänka sig att det finns andra civilisationer där ute.

Men att de i hemlighet skulle flyga runt kring jorden och bara bli sedda av ett fåtal, det är det som är svårt att tro. Särskilt när d
et inte finns några som helst bevis som klarar en prövning.

När det gällde att jorden inte var universums mitt så var tanken helt ny och svår att känslomässigt acceptera. Bevisen var dock tydliga och vetenskapen accepterade det snabbt.


Olav Gjelten Thomas Michanek Nej då, jag är inte alls främmande för annan förklaring än utomjordiska besökare. Jag har tidigare nämnt möjligheten att man på vissa platser på jorden lättare kan se in i andra dimmentioner. Teorier jag har läst om är att Hessdalen kan vara en sådan plats, Syd-England och vissa platser vid Anderna ytterligare exempel.


Raimo Luoto Olav Gjelten Det är en intressant teori!
Jag har alltid funderat över dessa förmodade "ufo-krascher"... Det känns ologiskt att något som färdats ljusårsvis genom rymden bara kommer hit och krascha?
Om dessa besökare spontant ramlar in hos oss från en p
arallell värld så känns en krasch mera möjlig... De kanske inte ens har samma naturlagar som vi!

Det tycks vara möjligt att "ramla" in i andra verkligheter helt spontant.


Olav Gjelten Mats Forsell. Är vi lika självgoda vi som söker sanningen på mysterier i vår värld och de som blånekar till allt de själva inte inte varit med om???


Mats Forsell Olav Gjelten Men det är ju deras sanning. Det roliga är ju att båda säger sig söka eller veta sanningen. Vem är du att avgöra sanningen?


Olav Gjelten Mats Forsell Jag själv har inte upptäckt någonting viktigt vare sig på jorden eller i universum. Hade jag inte haft förmågan att ta till mig av andras upptäkter hade det stått illa till med mig. Ännu skamligare skulle det varit om jag hade försökt övertyga andra om att den enda sanningen är den som jag själv upplevt. Men hur många sådana personer är det inte??


Permalink för citaten ovan från 15 augusti 2020:

https://sv-se.facebook.com/groups/ufosverige/permalink/10157953116587753/



Olav Gjelten har delat en länk

Har cropcirklar med UFO-problemet att göra?



Olav Gjelten Idioten, som inte fattat någonting, tror att skojare varit framme och lagat dessa cirklar med millimeternoggrannhet inom loppet av någon minut, d v s det som det brukar ta från ingenting till sådana formationer.



Fabian Norlin Olav Gjelten Den som tror på allt vad folk säger inser inte att den som sa sig se det göras på en minut troligen själv var inblandad i att rita dem.

Thomas Michanek Om det är så att ni avser någon annan person här i gruppen när ni skriver "idioten", sluta upp med det genast.
/Thomas, Moderator




Fabian Norlin Sädescirklar, som det heter på svenska, är utan minska tvekan orsakade av mänsklig aktivitet.

De har aldrig gjorts med millimeterprecition och aldrig gjorts på någon minut.



Olav Gjelten Det finns folk här i gruppen som jag undrar vad ni har här att göra. Det enda intresse ni tycks ha är att försöka förlöjliga oss andra som söker svar på sådant vi inte förstår. Ni själva har fattat ALLT, tror NI.

Fredrik Arbegard Olav Gjelten Vi försöker inte förlöjliga dig eller någon annan, men vi är skeptiker som vill utesluta alla andra möjligheter.


Och även då är utomjordisk aktivitet inte förklaringen utan snarare en av flera tänkbara förklaringar men fortfarande behövs bevis.


Walker Johnny P Olav Gjelten frågan är vad har du fattat?

Thomas Michanek En sädescirkel kan ju bara sägas ha med ufo-fenomenet att göra om det observerats ljussken eller flygande föremål i direkt anslutning till när cirkeln uppstod. Det finns väldigt få sådana observationer. Även om sädescirklar skulle klassificeras som ett oförklarat fenomen (vilket är tveksamt) så betyder ju inte det att det har något med ufo att göra. Det finns gott om märkliga eller oförklarade fenomen här i världen..

Olav Gjelten Har någon här påstått att dessa två problemställningar hör ihop? Det var En FRÅGA jag ställde!

Thomas Michanek Ja, och jag gav min syn på det eventuella sambandet. Varför blir du upprörd?

Clas Svahn Precis. Thomas gav en bra definition av det tänkbara sambandet.

Marie Munther Thomas Michanek Läs Clas Swans bok. De görs av människor och är konstverk. Clas gjorde en cirkel själv som ung. Finns filmat.

Christer Lindahl Fabian Norlin, du kanske ska kolla in t ex de här klippen innan du uttalar dig nästa gång. 
https://www.google.com/.../crop-circles-bevis-for.../amp/

Olav Gjelten Christer Lindahl Det är inte alls bara ute i sädesfälten dessa cirklar förekommer. Kanske lika ofta förekommer de i sanden i öknarna och i snön i fjällen.

Clas Svahn Olav Gjelten Spännande! Berätta om cirklar i öken och snö. Jag känner till ytterst få sådana exempel. Ingen i öken men några i snö, fast de har varit mycket enkla. Upplys mig!

Olav Gjelten Claes Swahn. Det var under 70-talet (för 40-50 år sedan) som jag verkligen hade ett intresse för sådana frågor, inkluderad UFO-spörsmålet. Då som nu så möttes jag bara av människor som förlöjligade både mig och frågan som sådan. Till slut orkade inre engagera mig längre. Källor från den tiden minns jag inte med säkerhet. Skulle jag gissa, vilket med betydande chans skulle bli fel, då kommer detta bara att användas emot mig.
Så i sanning upplever jag inte att mycket har förändrats på nästan en mansålder, som vi uttryckte oss gammalt om 50 år.

Marie Munther Olav Gjelten Clas Swahn har skrivit en hel bok om dessa sädes cirklar så om de vore gjorda i sand och snö skulle han känna till det. Clas har själv gjort en sädescirkel mär han var ung. Finns filmat.

Olav Gjelten Marie Munther Att göra en sädescirkel för egen hand, som den som den den på min bild visar, måste ha varit ett flerårsptojekt själv för en duktig person. Tänk bara på alla de hundratals justeringar som med nödvändighet skulle behövas innan den blev färdig. Säden skulle under tiden bli rutten många gånger om innan den blev färdig!

Thomas Michanek Det förekommer lite kommentarer här i tråden som nämner "idioter". Detta är inte okej om det avser personer här i gruppen, så ta det lite lugnt. (Jag kan dock inte avgöra om kommentarerna verkligen avser andra personer i gruppen)
/Thomas, Moderator

Olav Gjelten Jag har visserligen använt uttrycket "idiot", men med detta aldrig pekat ut någon, utan bara menat en allmänt trångsynt person, som enbart litar på egna iakttagelser.
Känner sig någon likväl kränkt vill jag be om ursäkt för dåligt vald ord 

Clas Svahn Jag undersökte många cirklar i England och Sverige i början av 90-talet och min slutsats blev att de var gjorda av människor. Har avslöjat ett antal cirkelmakare. Tror inte att det finns någon koppling till ufo.

Olav Gjelten Anders Stålis Då hoppas jag du menar att våra meddelanden till "dem där ute" är är lika sjuka.

Jennie BackmanVill återigen be alla i denna tråd hålla en god ton och inte förolämpa varandra. Sedan vill jag visa filmen som Håkan delade tillsammans med ett foto ovan. Här kan ni se att de mest avancerade cirklar görs av människor. https://vimeo.com/15469378


Emil MarczakJag tycker det orättvist att dra enkla slutsatser kring sädescirklar, om Claes var i England på 90 talet och skapade sin uppfattning , så var jag och dokumentärfilmade i England och Holland 2015-2016. Det fins människor där som studerat dessa fenomen i decennier, som Lucy Pringle eller Monique Klinkenbergh, dom menar de flesta är sädescirklar gjorda av människor, men så fins några procent som dom kallar för genuina sädescirklar, där säden inte är knäckt i noden inga fotspår etc och som återkommer ibland flera år på samma plats, dom kallas för Ghost Circles. Har visat denna promo trailer tidigare när diskussionen har uppkommit här på forumet. Jag åtminstone 5 olika bilddokumentationer på ghost circles, i filmen nedan ser vi en.
https://vimeo.com/emilmarczak/review/158645014/1c80fa9c95



Victoria BlomÄr lite förvånad att detta inlägg accepterades när det poängterades gång på gång av Admins i ett liknande inlägg som jag gjorde om Crop Circles att det inte hade något med Ufo-frågan att göra? 


Permalänk för citaten ovan från 15 augusti 2020:

https://sv-se.facebook.com/groups/ufosverige/permalink/10157955919667753/


Olav Gjelten på Facebook:

https://sv-se.facebook.com/olav.gjelten

Olav Gjelten är välkommen att kontakta Historielärarföreningen via mejl eller telefon som finns angivna till höger på vår blogg, så ska HLF berätta för dig vad UFO-Sverige sysslar med!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.