Visar inlägg med etikett coronatider. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett coronatider. Visa alla inlägg

söndag 4 oktober 2020

Kulturnämndens ordförande tar upp UFO-Sverige med kulturchef

 

Fredag 2 oktober 2020 samtalade Historielärarföreningen med Tommy Frediksson. Han är kulturnämndens nye ordförande i Kristinehamn. Fredriksson har försökt att nå Kristinehamns kulturchef Maria Lobell angående Historielärarföreningens mejl 30 september 2020:

https://historielararna.blogspot.com/2020/09/mejl-om-kulturchefs-uttalande-i.html

Fredriksson kunde inte nå Lobell då hon var otillgänglig av skäl vi inte kan publicera här. Fredriksson frågade Historielärarföreningen vad som menades med att UFO-Sveriges föredrag kunde vara falsk marknadsföring. Något som Lobell dragit slutsatser om. Efter att Historielärarföreningen förklarat fann Fredriksson att han ska fortsätta få kontakt med Lobell nästa vecka om UFO-Sverige ska betalas 5000 kronor med skattepengar mitt i coronatider för att hålla föredrag på Kristinehamns bibliotek 16 november 2020.

Fredriksson ansåg att informationen som går ut om UFO-Sverige borde ändras så att det inte blir falsk marknadsföring för biblioteksbesökarna. Historielärarföreningen föreslog Fredriksson att det bör stå att UFO-Sverige är ufo-förnekare.

 

söndag 27 september 2020

Kristinehamn avkrävs besked om vidskeplig och coronariskerande ufo-föreläsning

 

 "Historielärarföreningen vill ha besked om det blir en ufo-föreläsning i biblioteket

John Doe
 
Sön 2020-09-27 12:05
  •  maria.lobell@kristinehamn.se
  •  lena.saltberg@kristinehamn.se;
  • veronica.gustafsson@kristinehamn.se;
  • tommy.fredriksson@kristinehamn.se
 
Maria Lobell och Lena Saltberg ska nu ha haft en vecka på sig att diskutera om Historielärarföreningens invändningar. Därför kräver nu HLF ett klart besked på om ni beslutat er för att ha kvar UFO-Sveriges vidskepliga och helt onödiga föreläsning i coronatider om det okända 16 november 2020, eller om ni beslutat er för att ta bort den.

Skriv tillbaka till oss och motivera hur ni fattat ert val:

historielararforeningen@outlook.com"
 

onsdag 19 augusti 2020

Mejl från Skånetrafikens ledningsstrateg


"Varför tillåts skånska elever skenvälja utbildning för att erhålla buss- och tågkort till men för miljön i coronatider?

Ulf Welin <Ulf.Welin@skanetrafiken.se>

Ons 2020-08-19 19:24

  •  Du
Hej och tack för er fråga,

Region Skåne är inte huvudman för skolundervisningen och fattar därför inte heller beslut i ärenden som rör elevernas skolval. Jag ber er därför att vända er till kommunerna eller till Kommunförbundet Skåne för ett utförligare svar.

Med vänliga hälsningar,

Ulf Welin
Ledningsstrateg

Skånetrafiken"

tisdag 18 augusti 2020

Mejl till Region Skåne om miljöovänliga busskort under corona


"Varför tillåts skånska elever skenvälja utbildning för att erhålla buss- och tågkort till men för miljön i coronatider?
John Doe

Tis 2020-08-18 00:59
  •  antag@lund.se
  •  antag@malmo.se;
  •  skane.IKE@kfsk.se;
  • Henrik.Bergman@skane.se;
  •  Carina.Zachau@skane.se;
  • Lars.Hansson@centerpartiet.se;
  •  andreas.schonstrom@malmo.se;
  • simon.diaz@kristdemokraterna.se;
  • karlphilip.nilsson@liberalerna.se;
  •  kami@gueststars.net;
  • samuel.johansson@politik.bromolla.se;
  • media@folkhalsomyndigheten.se;
  •  nyheterna@tv4.se;
  •  Skåne;
  • 71234@sydsvenskan.se
Historielärarföreningen undrar varför skånska elever tillåts välja samma utbildning längre bort bara för att erhålla gratis kort med kollektivtrafik? Miljön blir lidande och corona sprids i onödan. Samtidigt som Region Skåne oroar sig för att skånska elever måste använda kollektivtrafiken. Läs om det hos Historielärarföreningen:


Skicka ditt svar tillbaka till:

historielararforeningen@outlook.com"


måndag 17 augusti 2020

Malmös gymnasieelever fick sitt busskort idag


Idag 17 augusti 2020 kom busskortet i brevlådan för många elever som börjar gymnasiet i Malmö. Idag måndag 17 augusti 2020 och i morgon tisdag 18 augusti startar skolorna. I södra Skåne finns ett samarbetsavtal som gör att eleverna får söka till vilket gymnasium de vill tvärs över flera kommungränser. Det har lett till att såväl inom Malmö som i södra Skånes kommuner väljer eleverna medvetet gymnasieskolor som ligger så långt bort att de erhåller gratis busskort. Kortet gäller fem vardagar i veckan så länge eleven går i gymnasieskolan, vilket är normalt tre år.

Samarbetsavtalet har utökats så att en del elever åker ända från Småland för att gå i gymnasiet i Skåne. Trots att samma utbildning finns på hemmaplan.

Samarbetet finns till för att eleven ska söka den utbildning den vill. Inte för att öka miljöbelastningen med onödiga resor för att eleverna i realiteten byter skolor med varandra. Speciellt i coronatider innebär detta en samhällsfara med onödiga resor för att erhålla det eftertraktade busskortet och för många tusen elever buss- och tågkortet. Trots att utbildningen finns på gång- eller cykelavstånd.

Historielärarföreningen kommer att skriva till Region Skåne för att få en kommentar.

torsdag 11 juni 2020

UFO-Sverige lurade demensboende


Onsdag 10 juni 2020 kom UFO-Sveriges sverigeresa till demensboendet Solhaga i Skånes Fagerhult:

"SOLHAGA ÄR ETT PROFILBOENDE som riktar sig till personer som har demenssjukdom med framträdande personlighetsförändringar och till personer med psykiska funktionsnedsättningar och som önskar en säker och trygg miljö där de kan bo och utvecklas.
Verksamheten har 54 lägenheter i en hemlik miljö beläget i natursköna Skånes Fagerhult."
Källa:
https://ansvarochomsorg.se/verksamheter/solhaga/

Vårdtagarna tillhör alltså en riskgrupp i coronatider. Idag torsdag 11 juni 2020 avslöjar Solhagas verksamhetschef Luiza Gashi för Historielärarföreningen, att hon aldrig skulle ha godkänt UFO-Sveriges besök, om hon vetat om att de två styrelsemedlemmarna i UFO-Sverige rest så långväga över många landskap och län. Gashi tycker att det är UFO-Sveriges ansvar att berätta innan de bokar besök, att resan går ända från Stockholm. Resan kan knappast räknas till nödvändig resa och har skett i strid med Folkhälsomyndighetens riktlinjer.
Verksamhetschefen berättar att UFO-Sverige avtalat med henne innan om att få hämta lådor. Gashi säger till Historielärarföreningen att anhöriga packat lådorna som sedan hämtats av UFO-Sverige. Hälften av materialet ska sedan kastas av de två otacksamma herrarna från UFO-Sverige. Andra hälften ska placeras olästa i ett mörkt ufo-arkiv i en källare i Norrköping. Gashi upprepar att trots alla säkerhetsåtgärder skulle hon aldrig godkänt UFO-Sveriges besök, om hon vetat hur de färdats genom landet. 

UFO-Sverige har censurerat bort vilket vårdboende de skulle besöka i förväg, för att ingen skulle kunna förvarna chefen och personalen om den icke nödvändiga resan till den mycket känsliga riskgruppens demensboende. Först efteråt skrev fegisarna från ufo-arkivet AFU ut var de varit, då det var för sent. Gashi undrar var uppgifterna står. Historielärarföreningen läser upp texten som DN-journalisten spridit på sin ufo-blogg 10 juni, där Solhaga är lätt identifierbart.
UFO-Sveriges resa genom olika svenska landskap har även rönt uppmärksamhet på Vårdförbundet. Pressavdelningen berättar för Historielärarföreningen igår 10 juni 2020, att de gärna tar emot frågor från medlemstidningen VårdFokus om UFO-Sveriges resa och besök hos vårdboenden och dödsbon. På VårdFokus berättar en reporter för Historielärarföreningen hur han går in på en blogg som UFO-Sveriges styrelsemedlem skriver och läser om den kontroversiella resan.

https://www.vardforbundet.se/press/

https://www.vardfokus.se/kontaktsida/

lördag 6 juni 2020

Fråga om UFO-Sveriges sverigeresa för ufo-litteratur


"Hur bedömer du resan för att hämta ufo-litteratur?

John Doe

Lör 2020-06-06 23:42

  •  mattssoncarlanton3@gmail.com
Historielärarföreningen önskar veta om du bedömer resan ni två i UFO-Sveriges styrelse genomför innan 13 juni 2020 som nödvändig?

Som HLF förstår går resan genom flera landskap från Svealand ner till Skåne och tillbaka igen. När startar er resa och vilket datum är ni tillbaka? Är det helt nödvändigt i coronatider för er att hämta in gamla böcker om ufo som annars hamnat på soptippen? Varför avreser ni inte efter 13 juni som Folkhälsomyndigheten rekommenderar?"