Visar inlägg med etikett flygstaben. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett flygstaben. Visa alla inlägg

fredag 28 maj 2021

Dagens Nyheter anklagar svenska försvaret för tjänstefel om ufo

 

”Mitt namn är Clas Svahn och jag är journalist på Dagens Nyheter."

Mina frågor till ÖB är:

1/ Känner ÖB till det arbete som just nu pågår i USA med att utreda piloters observationer av UAP?

2/ Hur ser ÖB på Pentagons inställning till att piloter nu ska rapportera UAP?

3/ Uppmanar den svenska försvarsledningen sina piloter och annan militär personal till att rapportera UAP?

4/ Har Försvarsmakten vidtagit några åtgärder sedan Pentagon nu officiellt har erkänt att det förekommer kränkningar av UAP?

5/ Utan att ange tid och plats, hur många rapporter av oidentifierade flygande föremål (UAP) har gjorts i svenskt luftrum under 2000-talet?

6/ Vad gör Försvarsmakten för att undersöka dessa rapporter?

7/ Finns det någon instruktion för piloter om hur de ska rapportera UAP?

Jag skulle uppskatta om ÖB kunde besvara dessa frågor så snart som möjligt.”

Så såg mitt mejl till Försvarsmakten ut. Och här är svaret från densamma:

”Hej Clas, Flygstaben hälsar att Försvarsmakten inte har någon sådan uppföljning. Möjligt att det fanns fram till 1970-talet den informationen bör finnas på Krigsarkivet.”

Delvis obegripligt men jag tolkar det som att det svenska försvaret inte följer upp några rapporter som dess piloter gör nom de har sett ett okänt föremål under en flygning. Vilket i det närmaste måste jämställas med tjänstefel.

Jag har i alla fall hört av mig till Försvarsmaktens pressekreterare och sagt att jag inte är nöjd med svaret."

Källa, UFO-Sverige torsdag 27 maj 2021:

Försvarsmakten vill inte svara på frågor om ufo | Clas Svahns Blogg


fredag 4 september 2020

Militärhistoria om svenska ufon


"Robotförsöksplatsen Peenemünde

Något som tilldrog sig stort intresse var den sovjetiska utvecklingen inom robotområdet. Det fanns en påtaglig oro för att nya vapensystem höll på att utvecklas, system som kunde nå Sverige. Försvarsmyndigheterna misstänkte att Sovjetunionen hade aktiverat robotförsöksplatsen Peenemünde i östra Tyskland och det ryktades att Sovjet även höll på med robotförsök på Dagö och Ösel.
Dagens ufo-rapporter (ufo, unidentified flying object, oidentifierat flygande föremål) är inget nytt och märkliga himlafenomen har observerats av människor sedan långt tillbaka i tiden. På 1930-talet skrevs det till exempel mycket om de så kallade »spökflygarna» över Norrbotten och flygvapnet sattes in för att spana i området. Inget misstänkt hittades.

Spökraketer över Norrbotten

År 1946 uppträdde återigen underliga fenomen i stort antal och i olika delar av landet. Även kvalificerade iakttagare som personal från försvarsmakten rapporterade att de sett det som nu kom att kallas »spökraketer». Många rapporter var trovärdiga och en särskild undersökningskommitté med representanter från bland annat Försvarets forskningsanstalt (FOA), FRA, försvarsstaben och flygstaben bildades för att utreda saken.
Med hjälp av radar och signalspaning försökte experterna ta reda på vad folk hade sett och, framförallt, om »spökraketerna» kom från Sovjetunionen. Om Sovjet återupptagit den avbrutna tyska utvecklingen av robotarna V-1 och V-2 skulle det mycket väl kunna handla om försök med sådana robotar, eller kanske en ny och okänd robottyp. Under kriget hade inte mindre än sju tyska robotar slagit ned i Sverige.
Till sist tvingades forskningsgruppen dock konstatera att de uppgifter som kommit in om sovjetisk robotverksamhet inte kunde verifieras. Någon förklaring till de observationer som gjorts gick inte att hitta."

Citat ovan från Militär Historia 3 september 2020:
https://militarhistoria.se/1900-tal/kalla-kriget/svensk-signalspaning-pa-gransen