fredag 28 maj 2021

Dagens Nyheter anklagar svenska försvaret för tjänstefel om ufo

 

”Mitt namn är Clas Svahn och jag är journalist på Dagens Nyheter."

Mina frågor till ÖB är:

1/ Känner ÖB till det arbete som just nu pågår i USA med att utreda piloters observationer av UAP?

2/ Hur ser ÖB på Pentagons inställning till att piloter nu ska rapportera UAP?

3/ Uppmanar den svenska försvarsledningen sina piloter och annan militär personal till att rapportera UAP?

4/ Har Försvarsmakten vidtagit några åtgärder sedan Pentagon nu officiellt har erkänt att det förekommer kränkningar av UAP?

5/ Utan att ange tid och plats, hur många rapporter av oidentifierade flygande föremål (UAP) har gjorts i svenskt luftrum under 2000-talet?

6/ Vad gör Försvarsmakten för att undersöka dessa rapporter?

7/ Finns det någon instruktion för piloter om hur de ska rapportera UAP?

Jag skulle uppskatta om ÖB kunde besvara dessa frågor så snart som möjligt.”

Så såg mitt mejl till Försvarsmakten ut. Och här är svaret från densamma:

”Hej Clas, Flygstaben hälsar att Försvarsmakten inte har någon sådan uppföljning. Möjligt att det fanns fram till 1970-talet den informationen bör finnas på Krigsarkivet.”

Delvis obegripligt men jag tolkar det som att det svenska försvaret inte följer upp några rapporter som dess piloter gör nom de har sett ett okänt föremål under en flygning. Vilket i det närmaste måste jämställas med tjänstefel.

Jag har i alla fall hört av mig till Försvarsmaktens pressekreterare och sagt att jag inte är nöjd med svaret."

Källa, UFO-Sverige torsdag 27 maj 2021:

Försvarsmakten vill inte svara på frågor om ufo | Clas Svahns Blogg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.