Visar inlägg med etikett lärarens. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett lärarens. Visa alla inlägg

torsdag 6 maj 2021

Lärarnas Riksförbunds facktidning Skolvärlden gjorde fredagsfråga om Polhemskolans historielärare i Lund

 


FREDAGSFRÅGAN En SD-politiker anklagar Polhemskolans historieundervisning för vänsterindoktrinering. Agerandet väcker stark kritik från både rektor...
Varje dag på www.skolvärlden.se och varje månad i magasinet... ... SD-politikern Johan Ohlin anklagar lärarens historieundervisning för vänsterindoktrinering. Agerandet väcker stark kritik från ... Skolvärlden · 12 h ·. FREDAGSFRÅGAN


Bild på omröstningen:

söndag 2 maj 2021

Detta anmäls Polhemskolan i Lund för till Skolinspektionen

 

"Läraren i historia är också mentor för X. Läraren har i utvecklingssamtal med min dotter sagt att han vill förändra hennes politiska åsikter. Läraren själv har en uttalad politisk åsikt och min dotter har en diametralt annan åsikt. Det är verkligen inte lärarens uppdrag att göra det.

Jag som förälder har skrivit brev till rektor och lärare där jag påtalar bristande opartiskhet. Detta brev har rektorn skrivit en krönika om. Detta har nu lett till att min dotter får ta emot hot. Jag kritiserar rektorns val att lyfta fram en elev i offentlighetens ljus."


Citat ovan från anmälan av Polhemskolan i Lund, registrerad 22 april 2021 hos Skolinspektionen:


Ärende (År:nr)Ärendemening
SI 2021:2884Anmälan av Polhemskolan i Lunds kommun

Avdelning
8.1 Enhet Söder 8
Kommun
Lunds kommun
Ärendetyp
3.8 Utöva tillsyn utifrån individärende
Reg.datum
2021-04-22
Avsl.datum
2021-04-27


Källa:

Ärende (skolinspektionen.se)


fredag 16 april 2021

Utbildningsminister Anna Ekström uttalar sig om historielektion och historielärare

 

  • "Nu riktar utbildningsminister Anna Ekström (S) stark kritik mot att Johan Ohlin (SD), kommunfullmäktiges ordförande i Hörby, mailat sitt barns historielärare på en gymnasieskola i Lund för att försöka påverka lärarens undervisning."
Källa, Sveriges Radio P3 fredag 16 april 2021:



Läs här hur nyheten spreds av Sydsvenskan med stöd av Historielärarföreningen:



Bråk om historielektion mellan rektor och SD-politiker i grannkommun

 


skolväsendet. Jag håller med om att skolan ska vara bildningens högborg men anser inte att politisk indoktrinering ingår i de demokratiska idealen som vårt land vilar på.
1
Visa denna tråd
Det var också här som jag gjorde en liknelse till kommunistiska länder där eleverna säger det som förväntas för att ta sig fram i samhället. Att läraren och du som rektor är oförstående till kritiken om politisk bias tyder snarare på en alltför stor politisk likriktning inom
1
Visa denna tråd
Det duger inte att läraren beskriver samhället med en vokabulär som hämtas från vänsterns klisterlappar på stadens lyktstolpar. Lektionerna ska inte vara ett verktyg för lärarens strävan för politisk omskolning.
1
Visa denna tråd
Att få följa med i webbutsända lektioner är intressant och jag hade förväntat mig en politiskt neutral undervisning. Istället fylls lektionerna av en massa tankegods från extremt vänsterhåll.
1
Visa denna tråd
Det är verkligen inte hot, men om du bedömer mitt brev som hot så ska du polisanmäla detta eftersom hot faller inom brottsbalken. En av fördelarna med att alla jobbar och studerar hemma under denna pandemi är att man kan vara mer delaktig i sina barns undervisning.
1
Visa denna tråd
Som pappa har jag intresse av att följa mina barns studier och jag måste kunna ha en interaktion med skolans personal. Att jag har synpunkter och önskar en mer neutral undervisning och önskar bättring beskriver du hot.
1
Visa denna tråd
Nej Torbjörn – jag vill inte tysta lärare Jag skrev ett brev till dig som pappa och inte som politiker, jag skickade det från en privat e-postadress och med bara mitt namn. Att jag samtidigt är fritidspolitiker har du sökt upp på internet."


Källa 15 april 2021:



Källa:

Johan Ohlin (@JohanOhlin2) / Twitter