Visar inlägg med etikett ufo-frågor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ufo-frågor. Visa alla inlägg

söndag 24 mars 2024

Svenska kyrkan avslöjar att ungdomar i problemområde ska engageras av UFO-Sverige

 

240324kyrk.jpg (800×600) (ufo.se)



"CLAS SVAHN ÄR ordförande i föreningen UFO-Sverige och redaktör för organisationens tidning UFO-Aktuellt. Han är även ordförande för AFU (Archives for the Unexplained). Det är världens största arkiv med material kring ufo-frågor och växer hela tiden. Därför börjar det bli trångt på huvudkontoret i Norrköping. Flytt förbereds till Ringdansen i Hageby. 

– Det är ett problemområde i Norrköping, berättar Clas. Kommunen vill satsa. Tanken är att UFO-Sverige ska kunna engagera invånarna och en del av ungdomarna i området."


Källa 23 mars 2024:


24_TM2_web.pdf (svenskakyrkan.se)


Tusen Möjligheter (pgab.se)


torsdag 3 juni 2021

Kongressens rapport om ufo kommer att påverka hela världen, säger Dagens Nyheter

 

Studio DN: Nu tas ufon på allvar - DN.SE - Dagens Nyheter

för 5 timmar sedan — Piloter vittnar om att de sett farkoster som kan vara ufon varje dag under flera år. I Studio DN berättar DN:s reporter Clas Svahn om vad som händer om vi nu får ...

"Du som ägnat dig åt ufo-frågor i flera decennier, hur känner du för den här rapporten och den information som hittills läckt ut?

– Det är jättespännande givetvis. Jag har hållit på med detta sedan 70-talet. Den här rapporten kommer nog att bli den mest avgörande för vilken väg som tog ufo-intresset för väldigt många kommer att ta i framtiden. Tar amerikanska myndigheter nu upp det på allvar, då är det någonting som kommer påverka hela jorden."


Källa, Dagens Nyheters podd torsdag 3 juni 2021:

Studio DN: Nu tas ufon på allvar - DN.SE



"Studio DN

Snart överlämnar USA:s nationella 

säkerhetschef en rapport om kränkningar av 

okända flygande farkoster till kongressen." 


00:00


måndag 5 oktober 2020

UFO-Sveriges besök i Värmland görs till politik

 

"Under kvällen fick jag ett trevligt samtal från en politiker i en kommun i Värmland där vi diskuterade en gemensam angelägenhet. Politikern önskade mig välkommen dit och det ser jag fram emot."

Citat ovan från UFO-Sveriges vice ordförande Clas Svahns ufo-blogg söndag 4 oktober 2020:

http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=62818


Söndag kväll 4 oktober 2020 noterade Historielärarföreningen att webbtrafikspåraren Histats visade besök från Kristinehamn i Värmland. Någon bosatt i Kristinehamn hade enligt Histats läst bloggposten hos Historielärarföreningen skriven 4 oktober 2020 om en politiker i Kristinehamn som kommenterat Clas Svahns föredrag som planeras att hållas 16 november 2020:

https://historielararna.blogspot.com/2020/10/kulturnamndens-ordforande-tar-upp-ufo.html

 

Historielärarföreningen tar gärna emot mer information om politikern i Värmland som gjort politik av att hälsa UFO-Sveriges Clas Svahn välkommen. Ty Clas Svahn har dolt vilken politiker och vilken politisk befattning politikern har samt vilken ort politikern verkar i. Det är bättre att Clas Svahn lägger korten på bordet och redovisar öppet om UFO-Sverige görs till politik. Politikern är säkert öppen med sitt namn, syfte och vilja att hjälpa till, men varför ska Clas Svahn förstöra den öppenheten med att dölja detaljerna?

Om det handlar om en politiker som hälsar Svahn välkommen för att själv gå på hans föredrag och se om det är falsk marknadsföring eller inte,har politikern inte förstått saken. Dels är det för sent när Svahn utfört sitt arbete och han kan utkräva betalning. Dels har publiken och politikern inte kunskaper nog att bedöma huruvida UFO-Sveriges vidskepliga och ovetenskapliga ideologi benämnd den tredje vägens ufologi är falsk marknadsföring eller inte. Bjud i så fall in Historielärarföreningen samtidigt, så ska vi nog få fart i den granskande delen. Om politikern däremot själv är expert på ufo-frågor och den tredje vägens ufologi, så förstår vi varför han hälsar Clas Svahn välkommen. Annars är det politiska ställningstagandet märkligt.

 

lördag 1 augusti 2020

Historisk utveckling av myndigheters syn på ufo


"Fritte: 

Hur har myndigheternas inställning till ufon varit historiskt, har det förändrats någonting över tid? 

Clas: 

Ja, det kan man säga. Man var ju väldigt intresserad, om man ser på de svenska myndigheterna till att börja med, så var intresset väldigt stort på 30-talet i samband med spökflygarna, och under 40-talet, 1946 med spökraketerna, och långt in i 50-talet hade man specialanställd personal som arbetade enbart med ufo-frågor. Men 1965 bestämde man sig för att lägga ner den aktiva undersökningsdelen, helt enkelt, och då överläts Försvarets Forskningsanstalt, som idag heter FOI… överläts från Försvarsstaben de här frågorna till FOA och idag till FOI. Så Försvarsstaben sa, om det händer någonting av försvarsintresse får FOA berätta det för oss, vi bryr oss inte längre. Så FOA ägnade sig under några år åt att dokumentera, att arkivera och ibland göra undersökningar, men för några år sedan så bestämde man sig för att helt lägga ner det. Man har två stycken ufoansvariga fortfarande på FOI, men de personerna har inga pengar och ingen tid avsatt till detta. De skyfflar vidare rapporterna till UFO-Sverige, och de har också scannat, på min förfrågan, allt sitt ufo-material, så vi har det digitalt idag, på vårt arkiv, sparat. Så intresset är idag väldigt lågt hos de svenska myndigheterna, och många myndigheter runt om i världen har ju offentliggjort sina ufo-arkiv idag och i många fall lagt ner sina ufoundersökningar. Alla har inte gjort det, inte i Brasilien till exempel där man fortfarande håller på med det här, Frankrike gör fortfarande stora ufo-utredningar, och även i Peru till exempel, och även i USA, även om man försöker låtsas som att man inte är så intresserad så gör man fortfarande en del ufo-utredningar." 

Källa:

http://csblogg.ufo.se/csblogg3/wp-content/uploads/2016/01/20160621-Clas-Svahn-intervjuas-av-Fritte-Fritzson.pdf

fredag 21 februari 2020

UFO-Aktuellts redaktör beställer ut polisanmälan som inte finns


"Allvar

Håkan Ekstrand <ekstrand147@gmail.com>

Fre 2020-02-21 22:39


  •  historielararforeningen@outlook.com
Jag kommer efter helgen att kontakta polisen i Malmö (den mest troliga platsen för anmälan). Om inte såg finns det ju ett diarienummer för en ev. förfrågan. 

Varför finns inte historielärarförening i de register som finns hos Malmö kommun? Om jag skulle vilja bli medlem i föreningen så finns ju inga adresser eller ev. telefon nummer till er? Jag är rädd för att demokratin har försatts. Om det nu bara är en enmansidé så är det ju synd för de verkligen vill ha en kontakt med er."


UFO-Aktuellts redaktör Håkan Ekstrand har skrivit mejlet ovan med anledning av hans tidigare mejl till Historielärarföreningen som redovisas i följande två bloggposter:

I röd text i sitt mejl ovan som inte syns har Håkan Ekstrand dessutom skrivit så här:

"Jag kommer efter helgen att kontakta polisen i Malmö (den mest troliga platsen för anmälan). Om inte såg finns det ju ett diarienummer för en ev. förfrågan."

https://historielararna.blogspot.com/2020/02/ufo-aktuellts-redaktor-kraver-utlatande.html

https://historielararna.blogspot.com/2020/02/ufo-aktuellts-redaktor-anklagar_21.html


Svar till Håkan Ekstrand på ditt mejl ovan:

Du är välkommen att kontakta polisen i Malmö, om du hittar en sådan. Polismyndigheten är upplysningsvis numera nationell. Ring 114 14. Det finns ingen anmälan, men du får gärna söka efter den om du har tid. Du vet inte hur förfrågningar hos polisen registreras. Berätta gärna för polisen att du ringer från tidskriften UFO-Aktuellt och från föreningen UFO-Sverige. Polisen är van att få påringningar från ovanliga nyfikna håll. Speciellt kvälls- och nattetid vet polisen vilka som brukar ringa. Berättar du för farbror blå att du ringer från UFO-Sverige, så kommer de att göra allt de kan för att bli av med dig. Berättar detta för dig så att du vet varför de gör så om du blir kort bemött. Det är inget personligt. De har bara viktigare saker att göra. Förresten, skulle inte er jurist sköta dessa ärenden nu när ni vill göra rättssak av det hela och omvandla domstolen till en cirkus för ufo-frågor? Hoppas ni inte lurat i er jurist att Historielärarföreningen är elak och glömt berätta för er jurist hur er medlem i UFO-Sverige pekat ut Historielärarföreningen som brottsling redan på Internet och flera gånger. För då kommer juristen att dra sig ur. Inte för att ni lurat juristen utan för att ni saboterat målet.

Historielärarföreningen finns inte i Malmö stads register för att föreningen är en täckmantel. Du skulle inte vilja eller kunna bli medlem i Historielärarföreningen för att UFO-Sverige och Historielärarföreningen har helt olika mål och olika åsikter. Däremot samarbetar Historielärarföreningen gärna med UFO-Sverige om det skulle gå på något vis. Intresset för ufo är ju gemensamt. Det är debatten om ufo Historielärarföreningen är intresserad av, inget annat dolt syfte eller ont uppsåt. Det finns telefon till kontaktpersonen som är Historielärarföreningens ordförande. Alla är välkomna att kontakta Historielärarföreningen via mejl eller telefon. Vår förening har valt vår ordförande. Vår förening är ingen enmansidé utan inriktningen har bestämts tillsammans med medlemmarna.