Visar inlägg med etikett ufo-intresserad. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ufo-intresserad. Visa alla inlägg

tisdag 28 november 2023

UFO-Sverige mejlar om sin sekt som fått klagomål från Sveriges Radios jurist

 


"Sekt


X X XXXXXX <XXX@XXX.se>


sön 26 nov. vid 22:00


VI har ju tidigare gemensamt konstaterat att ditt epitet ”bluff” på AFU, i fråga om äkta arkiv eller inte, inte håller. Du använder istället ”bluff” som ett hån, i vanlig ordning, sannolikt för att du är avundsjuk och inte själv kan åstadkomma något bättre på ens en miljon år. Kan du det? Men gnälla går ju….

 

Nu gäller det epitetet ”sekt” avseende UFO-Sverige, lika hånfullt och elakt. Vet du vad en sekt är? 10 punkter tack.

 

Och: Varför är du (jämt) så elak? Får en svensk ufo-intresserad inte ha en annan åsikt än din? Det verkar ju faktiskt så.

 

 

Med vänlig hälsning"


Svar på ovanstående mejl från UFO-Sverige: 


UFO-Sveriges revisor har fortfarande inte tagit reda på och mejlat tillbaka till Historielärarföreningen vilken allkoholhalt som fanns i ölglasen hos UFO-Sverige 18 november 2023, som revisorn var så nyfiken på och ville debattera. Är det sekten UFO-Sverige som håller ihop och vägrar lämna ut fakta om alkoholkonsumtion? Räcker det som exempel?


231118ol.jpg (800×600) (ufo.se)


söndag 17 januari 2021

UFO-Sverige förhindrar fysiskt möte och telefonkontakt med Historielärarföreningen

 

En trevlig medlem i UFO-Sverige önskar utbyta information med Historielärarföreningen. Förslag om telefonkontakt och fika har föreslagits. Tyvärr är detta en omöjlighet så länge UFO-Sveriges vice ordförande under ett års tid ständigt hotat med att polisanmäla Historielärarföreningens ordförande för påhittade och felaktiga saker som inte är brott. Då vill ingen i HLF ge sig till känna alls i telefon eller i fysiska möten. Det hela reduceras till att svara på mejl.

Om medlemmen i UFO-Sverige vill få till stånd ett fysiskt möte eller telefonkontakt med Historielärarföreningen får medlemmen övertala sin vice ordförande i UFO-Sverige att upphöra med sina ständiga hot. HLF sysslar med historiedidaktik om ufo och det har vi rätt att göra. Vi är förmodligen unika i världen med långsiktig inriktning på historiedidaktik om ufo. HLF lägger därför pusselbit efter pusselbit till förståelsen för hur pedagogisk personal tänker inför ufo. Ett pussel som varje ufo-intresserad borde förstå är något värdefullt som inte ska stoppas eller få hot riktade mot sig av en organisation som UFO-Sverige. Ett helt ofarligt pussel till förmån för allas förståelse och dessutom full av gratis reklam för UFO-Sverige. HLF beskriver vad som hänt och hur inblandade tänker. Vi måste få utföra denna uppgift utan hot.

 

lördag 3 oktober 2020

Professor som fråntagits undervisning bilade över landsgräns för att träffa vidskepliga UFO-Sverige

 

"Förutom en lång och härlig brunch som vi åt oss igenom hemma hos Tin och Jan under ett par timmar har jag suttit och pratat med den nederländske professorn inom aerospace, Coen Vermeeren sim tagit bilen över gränsen för att träffa mig. Professorn är mycket ufointresserad och vi hade en två timmar lång och intensiv konversation vid köksbordet."

Citat ovan från UFO-Sveriges vice ordförande Clas Svahns ufo-blogg 26 oktober 2014:

http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=30907


"TU Delft’s Coen Vermeeren, the head of Studium Generale and part-time teacher at the faculty of Aerospace Engineering, was recently relieved of his faculty teaching duties by the university after expressing his belief in UFOs during two national Dutch media interviews (a newspaper article and radio show).

“As a scientist, you stick your neck out if you say that UFOs exist,” Vermeeren was quoted as saying in a De Telegraaf newspaper article. “I dare to say this publicly.” Following Vermeeren’s pronouncement, TU Delft subsequently relieved him of his part-time position at the aerospace faculty, saying there was great concern about the separation between Vermeeren’s UFO beliefs and his teaching responsibilities at TU Delft.

Debates about freedom of opinion quickly followed in various online forums and media, with Taede Smedes, philosopher of religion at the Radboud University , defending Vermeeren’s position: “Science may not ignore UFOs,” Smedes said. Meanwhile, Professor Klaas van Egmond, of Utrecht University, asked: “From where comes that age-old fear of new ideas?”


However, TU Delft’s Dap Hartmann, an assistant professor who teaches innovation management and entrepreneurship and holds a PhD in astronomy, unleashed a strident personal attack on Vermeeren in an opinion piece published in De Volkskrant newspaper, headlined ‘Ufo-lunatic can’t be a scientist’ (‘Ufo-gekkie’ kan geen wetenschapper zijn’).

Of Vermeeren’s stated belief in UFOs, Hartmann wrote: “This makes him a hero within the UFO-community, but an idiot within science. Vermeeren disqualified himself as a scientist, because he lacks the ability to distinguish between sense and nonsense. UFO-lunatics may be free to roam around, but not as scientific staff members at a reputable university.”

Embarrassment
A quick survey of various international students studying at the Aerospace faculty revealed broad support for Vermeeren’s right to hold and express his personal opinions."

 

Källa, campus på den journalistiska plattformen TU Delft 8 mars 2012:

https://www.delta.tudelft.nl/article/ufos-or-unwelcome-foolish-opinions

 

Tekniska universitetet i Delft, Nederländerna:

https://www.tudelft.nl/


torsdag 14 maj 2020

Mejlkonversation om Anna Appelviks stödgrupp för närkontakt med ufo


Här är ett mejl från Anna Appelvik till UFO-Sverige postat i maj 2020. Efter Annas svar kommer UFO-Sveriges kommentar som kom idag torsdag 14 maj 2020:

": Hej Clas!


Hej Clas. Anna här... 😉 Vill tacka dig för ditt personliga brev som dök upp med posten idag. Det är med blandade känslor jag läser det. En del av mig sörjer, och vill att vår relation ska bli bra, eller bättre igen. Samtidigt känns det som att du aldrig kommer förstå mig. Att det är som dömt att misslyckas förr eller senare ändå. 

Du vet ju hur intresserad av allt detta jag är och har länge varit inom närkontakter och så, men finner det som att jag blir motarbetad av er. Jag skulle till exempel kunnat ha gett allt för att få vara involverad med er inom UFO-Sverige, men möts ofta av något sorts motstånd och tystnad ifrån er. Som att ni markerar att ni ej egentligen vill ha in mig er "innersta krets". 

Skulle även velat ha lära känna dig bättre som person, utan "prestige" - utan en mask att upprätthålla ifrån dig "utåt" - utan bara där du är du, utan att vara en streber, för att tex kunna få diskutera närkontaktsfall, samt mer djupa saker inom UFO/ET-området.  En innerlig och ärlig kontakt sinsemellan där vi hade den gemensamma nämnaren; det stora intresset för det oförklarliga och viljan /önskan att få gå till botten med det, samt att allmänheten ska få öppna kort i vad som sker också.


Min önskan har länge varit att ha en sorts undergrupp till UFO-Sverige där jag kunde få verka ifred från era stadgar, men att ni ändå skulle kunnat ha "stöttat mig" genom att rekommendera mig och min grupp (och jag rekommenderade er) - vår grupps arbetssätt som bara är att helt enkelt lyssna på folk utan att döma, sätta sig till doms - att hitta lösningar - bara låta dom få komma till tals kan göra mycket för en som inte vet var den ska vända sig med en händelse som den tex hållit tyst om i åratal. Plus en och annan som lämnar rapporter till mig också förstås. Och vi kunde ha haft stöttat varandra genom att ge varandra råd och tips, finnas till för varandra - med en förhoppning om att hitta nya infallsvinklar närmare inom detta område.

Jag skulle vilja att vi samverkade, ej motarbetade varandra. Vi håller ju ändå på inom samma område, fast med olika "arbetssätt"/"infallsvinklar".

Blev även besviken att ingen tog mig i försvar inne i er diskussionsgrupp heller, om ni nu säger att ni är min vän. Det blev bara en konstig stämning, och olustigt.

Så just nu är faktiskt denne "John Doe" den som tror på mig (samt några till som helhjärtat finns där), han stöttade mig när alla andra svek mig. Denne vill bara samtala med er i en öppen debatt, varför gör ni inte det? Han vill er "inget illa" säger han, utan vill endast få till en debatt.  Varför inte ta en debatt med honom? Jag tror att alla skulle vinna på öppenhet och ärlighet. Så tror jag. Jag ogillar att tvingas "välja sida" dessutom, och ber därför att inte tvingas göra det. Det enda jag vill är att få större inblick och förståelse i närkontaktsfall som ligger mig närmast om hjärtat, och inga personliga intriger i detta vill jag ha, det var inte mitt önskemål när jag startade min stöd & samtalsgrupp. Hoppas vi alla är någorlunda vuxna i detta och inte ska dra allt till sin yttersta spets i personliga och sårade egon? Bättre isåfall att öppet samtala med alla berörda. Även "er fiende John Doe". Jag anser mig inte tillhöra någon av er, jag verkar endast där sanningen finns inom detta område, och vill ej bli någon spelpjäs i detta. Om jag väljer att ha kontakt med "John Doe" är inte något ni kan beskylla mig som "fel" av mig. 


Är även rätt besviken på ..... ......... som kastade ut mig och Daniel från vår nystartade UFO-grupp i Sundsvall, bara för att hon läst konversationen inne på ert diskussionsforum. Mycket hastigt och lustigt. Det med känns olustigt och jag sörjer även det. 

Okej, det är min syn på saken, och vet inte om vi kommer så mycket längre just nu. Och jag har menat vartenda ord förut gällande dig också när jag har gillat och gett "hjärtan" - tro mig! För jag tycker ännu många saker ÄR bra, även om jag samtidigttycker andra inte sköts riktigt lika bra. Så jag tycker ännu om dig, men vet somsagt ej vart jag har dig. Det är synd. 

Så hoppas tiden kan ge besked om hur allt ska te sig, jag har ännu ej helt givit upp hoppet om dig/er, för tror innerst inne att ni egentligen är snälla, men att ni har en jargong som är svårt att många gånger förstå sig på. Som om det är en form av gas lighting ibland, samt upplever många gånger förminskande. Men alla saker går att jobba med, så även dessa, det gäller bara att bli medveten om dem först. 


Så nu får vi fråga stjärnorna om när, och hur framtiden ska bli mellan oss. 😉

Ha det så bra, och vet med dig att jag inte önskar dig "illa" , skulle inte bli gladare än om att en förlikning på något sätt kunde ske. Allt denna kalabalik bara pga jag ville starta en grupp, rätt lustigt egentligen... 🙂

Sköt om dig! //Anna//"


"Clas Svahn 

Skickat: den 14 maj 2020 00:58


Till: Anna Sundström <anna.sundstrom@live.se>


Ämne: Re: Hej Clas!



Hej, Anna! Och tack för att du skriver. Och jag förstår att du tog illa vid dig när jag inte tyckte att det var en bra idé att starta en stödgrupp. Det tycker jag fortfarande inte att det är men det handlar inte om dig som person. Jag har varit emot sådana grupper sedan Budd Hopkins startade sina och vi kunde se hur snett det gick. Då pratar vi fyrtio år tillbaka i tiden. Men jag antar att du har studerat detta eftersom de fick sådant genomslag.

För mig är det vittnena det handlar om i första hand. Det är dessa jag månar om och inte vill utsätta för våra idéer. Det gäller även mina. Ingen av oss som sysslar med ufo passar till att ta hand om andras psyken. Men allt detta skrev jag redan i diskussionen på Facebook så det det tänker jag inte tjata mera om.

Vill bara säga att det givetvis står dig fritt att ta detta ansvar om du kan axla det. Det är inget som jag heller någon annan i styrelsen tänker motarbeta men det är heller inget som vi tänker uppmuntra. Det ansvaret vill jag inte att vi tar på oss utan att vara utbildade psykoterapeuter. Ämnet är ju betydligt mera komplicerat än vad som syns på ytan.

Nå, jag fattar givetvis att du är besviken. Och det är tråkigt på alla sätt och vis. Jag hade så önskat att du hade kommit på en av våra kurser och lärt känna oss alla. Det hade gett dig en helt annan bild av det UFO-Sverige gör och vilka vi är. Jag vet bara en person under alla de år jag hållit i kurserna som åkt hem besviken. Hundratals har tvärtom varit oerhört nöjda.

Och jag tror i alla fall att du på något plan menar att du inte vill mig illa men när jag läser det du skriver om den man (Thomas Nordholm, ”John Doe” heter ju ingen) som varje dag gör allt för att göra mig illa, då inser jag att det trots allt är tomma ord. Tro mig, om du hade en sådan person efter dig så skulle jag aldrig ta emot honom med öppna armar och tokhylla honom. Jag skulle slänga ut honom omedelbart.

Du känner inte denne Nordholm. Men du tycks tro att han vill dig gott. Inget kunde vara längre från sanningen. Han tyr sig till dig eftersom han vet att det gör mig illa och att du är kritisk mot mig. Det ger honom livsluft. Han har hittat en grupp där han passar in. Och det borde vara en varningsklocka för dig, Anna. 

Om du tycker att du blev mobbad när flera i Allmänheten-gruppen var kritiska till dina idéer då ska du veta att det är noll och inte mot vad jag har att kämpa mot varje dag med denne Nordholm. En man som tvingats sluta som lärare och som ingen vill ha med att göra. En mna som tagit lögnen som sitt sätt att arbeta.

Att du föreslår att vi skulle ta debatt med en person som uppenbarligen inte är riktigt frisk bara för att han råkat hitta en ufointresserad person (mig) att terrorisera är ganska skrattretande. Varför skulle jag diskutera med en person tidigare polisanmälts för samma sak och då tvingats  sluta förfölja en annan journalist? Vi har talats vid på telefon några gånger, första gången i början av 2000-talet då han ringde tokiga tips till DN. Och de samtalen gör mig rädd.

Jag blir ledsen när jag läser hur du åter tar denne man i försvar. En person som terrorisera alla i min omgivning. En person  som ifrågasätter och ljuger om mig så snart jag är i kontakt med någon journalist och som gör allt för att stoppa mig från att hålla föredrag. En person skriver lögner om AFU och UFO-Sverige, som ringer Taxi Stockholm för att få veta hur ofta jag åker taxi, mejlar Norrtälje kommun för att stoppa biblioteket där från att anlita mig, ringer fruar och barn till personer jag talat med, som mejlar mina chefer på DN och ringer upp kamrater som jag träffat nästa dag så snart han läst om dem i bloggen.

Tycker du alltså att detta är friskt? Är det en person som ska vara med i din grupp?

Nordholm lever och andas av ett enda säl: så att han ska kunna förstöra mitt liv.

Och denne man försvarar du.

Ja, vi har nog kommit till vägs ände. Men tro mig, det var inte ditt inlägg om att starta stödgruppen som gjorde detta. Det är ditt försvar av Nordholm som får hela mitt hjärta att värka och känna en bottenlös besvikelse. 

Jag beklagar detta men jag hoppas att du kan lära dig mycket av denne stalker och hans påhittade förening. Uppenbarligen anser du att hans idéer är lika mycket värda som mina.

Allt gott för din egen del.

Clas"

söndag 3 maj 2020

UFO-Sverige vill förhindra stödgrupp för närkontakt med ufo


UFO-Sveriges vice ordförande som inte är vetenskapsman och inte psykolog, går idag ut och vill förhindra en stödgrupp för människor som haft närkontakt med ufo, för att det inte skulle vara vetenskapligt och att gruppen skulle sakna psykologisk utbildning. Varför kan inte UFO-Sverige i stället erkänna att de gör allt de kan för att folk ska förneka ufo? Enbart för att UFO-Sverige ska ha monopol på agendan om ufo i Sverige. UFO-Sverige är en ufo-organisation som inte tror på ufo. Ägna er åt något annat då, än att tjäna pengar på att förneka ufon! Det är synd om befolkningen som drabbas av blufforganisationen UFO-Sverige och deras statsbidragsfinansierade stiftelse AFU som är kvar i vidskepelsen att det inte skulle finnas ufon:


"Under dagen har jag fört en lång och vindlande debatt på Facebook med en bekant som vill starta en slags stödgrupp för dem som varit med om en närkontakt. Något som jag inte tyckte var en bra idé. Skälet är enkelt. Man ska inte underblåsa folks föreställningar om vad de varit med om då vi vet att minst 95 procent av alla har sett fel. Det gäller sannolikt också för närkontakter. Fast då ligger felet mer i vår inre tolkning av omvärlden.
Närkontakter är intressanta och ska utredas ordentligt och kan bära på lösningar på vad ufofenomenet egentligen är, men att som ufointresserad och utan psykologisk utbildning gå in och ge stöd till folk, utan att först undersöka det de sett, blir till slut bara ett sätt att bekräfta det man själv tror på, och det den som varit med om tror på. Inte bra och inte särskilt vetenskapligt.
För mig – och UFO-Sverige – är det viktigt att inte förstärka folks tro på olika saker utan att lyssna och försöka hjälpa dem med en förklaring. Att vara sympatiska och nyfikna men också objektiva och faktasökande. Det finns de som tror att man kan närma sig fenomenet med enbart hjärta, och det behövs absolut, men utan hjärna och analys blir det till slut bara flum."
Citat ovan från 3 maj 2020:

Under allmänheten diskuterar ufo på UFO-Sveriges blogg återfinns den modiga Anna Appelvik som bildat en fri stödgrupp för de som haft närkontakt med ufo. UFO-Sverige och dess vice ordförande vill förhindra att den bildas med sin järnridå över Sverige. Otroligt!!

Anna och ni andra är välkomna att kontakta Historielärarföreningen via mejl eller telefon. Uppgifterna finns till höger:

"Anna Appelvik har delat en grupp


Välkommen till denna grupp jag gjort. Endast till för dom som upplevt, eller kan respektera andras upplevelser!!!!!

"En stödgrupp för oss som varit med om UFO-händelser, tex sett UFO eller varit med om närkontakter och paranormala händelser i och med en observation.

I dagsläget finns ingen stödgrupp här i Sverige för dem som bevittnat , eller upplevt oförklarliga händelser som UFO-observationer, och närkontakter, därför är det nu på tiden att vi kan samlas för att få mer kännedom i detta, samt få stöd av varandra där man annars ofta ifrågasätts som "knäpp".

Det är av vikt att vi får veta om varandra som upplevt något omvälvande som för alltid lämnar kvar spår av frågor för resten av livet, även vissa kan känna sig mentalt nedbruten efter oförklarliga upplevelser och utvecklar stressyndrom.

Välkommen in."


Källa och permalänk till Anna Appelviks inlägg ovan som Historielärarföreningen återgett i sin helhet, eftersom det verkar som om Anna vill att det ska delas och nå ut:



Citerar nedan i blått några kommentarer från Anna Appelvik i samma facebookinlägg angående UFO-Sverige samt svar från UFO-Sveriges företrädare och andra inklusive de elaka påhoppen på Anna:


Anna AppelvikJo, en sak till innan jag glömmer... 

UFO Sverige talar så mycket om faran med sekter, ni kan inte själva se att ni beter er som en sekt själva mer eller mindre?


Man ser lätt stickan i andras ögon, men ser inte själv sin egen bjälk.

Jag vidhåller ännu att UFO Sverige gör vissa saker bra, men finns dock lång väg kvar i en större förståelse. Så synd att man ej på riktigt kan prata med er, utan hela tiden måste jag försvara mig om jag är oliktänkande och har en avvikande åsikt/åsikter.

Samt att UFO Sverige agerar som klubben för "inbördes beundran", inget får helst ifrågasättas om inte "rätt frågor ställs"



Anna Appelvik Clas Svahn har gjort en frågeställning inne i stödgruppen nu om vi upplever att vi kan stötta oss själva i det svårförklarliga. Om du vill kan jag ge dig en översikt sedan vad svaren gav.


Clas SvahnNej, det är en allvarlig anklagelse, Anna. Och ska jag svara ärligt så är inlägg som ditt här ovan ovanliga, de sticker ut. De flesta som hör av sig är väldigt nöjda med hur vi jobbar och är också vana vid en diskussion. Och precis som Hans Nilsson skriver så verkar du blanda ihop organisationen med Facebookgruppen.


Anna Appelvik Clas Svahn tar till ord som "allvarliga anklagelser " när jag berättar endast hur jag känner.


UFO-Sverige Att säga att en förening beteer sig som en sekt, är inte det en allvarlig anklagelse då? Bara undrar? /Rickard Andersson


Clas Svahn Anna Appelvik Anna, nu får du skärpa dig lite. Hur i hela friden kan en person ”gadda ihop” sig. Då krävs det ju fler. Och jag berättar bara för dig hur det känns att du tycker att vi jobbar som en sekt. Det skulle jag aldrig kalla det du gör även om du har dina grupper som inte är öppna för alla. UFO-Sverige är en öppen förening där alla, även du, får tycka till om oss. Till och med de som inte är medlemmar kan ju komma in här och skriva vad de vill. Hur i hela friden kan du tycka att det är sekteristiskt? Öppnare än så blir det inte.


Karl Egon Vikström grejen med ufo-sverige, är nog att det är få med fysiska konktakter, men väldigt många med andliga kontakter, som inte anser sej hörda


Anna Appelvik Att anklaga mig "för allvarliga anklagelser" när jag berättar om mina egna känslor och vad jag själv upplever kring er? Förresten är det en del som känner negativt över det befarande och har ej enbart att göra med att ni inte alltid som ni själva säger, lyckas ge vittnen och sökande "svar på vad dom söker, så dom blir besvikna", att det inte tex var ett så kallat "flygande tefat" som dom såg. 


Jag känner mig orättvist behandlad och på snudd att det känns som hotfull stämning mot mig. Tex att ni utför gas lighting emot mig. Förminskande på svenska.



Anna Appelvik Jag går ur denna grupp nu. Orkar ej med ert drev.


Clas Svahn Trist, Anna. Jag hade trott att du skulle argumentera för din sak. Men när du drog till med sektanklagelsen så förstår jag att du inte vet något om vad vi faktiskt gör och hur mycket jobb som enskilda personer lägger ner. Och av alla som skrivit i den här tråden är det bara två förutom jag som är styrelseledamöter i UFO-Sverige. Du ska ha tack för den här tiden i vilket fall. Det blir lite tomt utan dig. Lycka till!


Rickard Kostaja Einebrant Hon är ett exempel av av nykristna fanatiker och från Norrland vet vem de är och hon är inte stabil som alla andra religiösa