torsdag 14 maj 2020

Mejlkonversation om Anna Appelviks stödgrupp för närkontakt med ufo


Här är ett mejl från Anna Appelvik till UFO-Sverige postat i maj 2020. Efter Annas svar kommer UFO-Sveriges kommentar som kom idag torsdag 14 maj 2020:

": Hej Clas!


Hej Clas. Anna här... 😉 Vill tacka dig för ditt personliga brev som dök upp med posten idag. Det är med blandade känslor jag läser det. En del av mig sörjer, och vill att vår relation ska bli bra, eller bättre igen. Samtidigt känns det som att du aldrig kommer förstå mig. Att det är som dömt att misslyckas förr eller senare ändå. 

Du vet ju hur intresserad av allt detta jag är och har länge varit inom närkontakter och så, men finner det som att jag blir motarbetad av er. Jag skulle till exempel kunnat ha gett allt för att få vara involverad med er inom UFO-Sverige, men möts ofta av något sorts motstånd och tystnad ifrån er. Som att ni markerar att ni ej egentligen vill ha in mig er "innersta krets". 

Skulle även velat ha lära känna dig bättre som person, utan "prestige" - utan en mask att upprätthålla ifrån dig "utåt" - utan bara där du är du, utan att vara en streber, för att tex kunna få diskutera närkontaktsfall, samt mer djupa saker inom UFO/ET-området.  En innerlig och ärlig kontakt sinsemellan där vi hade den gemensamma nämnaren; det stora intresset för det oförklarliga och viljan /önskan att få gå till botten med det, samt att allmänheten ska få öppna kort i vad som sker också.


Min önskan har länge varit att ha en sorts undergrupp till UFO-Sverige där jag kunde få verka ifred från era stadgar, men att ni ändå skulle kunnat ha "stöttat mig" genom att rekommendera mig och min grupp (och jag rekommenderade er) - vår grupps arbetssätt som bara är att helt enkelt lyssna på folk utan att döma, sätta sig till doms - att hitta lösningar - bara låta dom få komma till tals kan göra mycket för en som inte vet var den ska vända sig med en händelse som den tex hållit tyst om i åratal. Plus en och annan som lämnar rapporter till mig också förstås. Och vi kunde ha haft stöttat varandra genom att ge varandra råd och tips, finnas till för varandra - med en förhoppning om att hitta nya infallsvinklar närmare inom detta område.

Jag skulle vilja att vi samverkade, ej motarbetade varandra. Vi håller ju ändå på inom samma område, fast med olika "arbetssätt"/"infallsvinklar".

Blev även besviken att ingen tog mig i försvar inne i er diskussionsgrupp heller, om ni nu säger att ni är min vän. Det blev bara en konstig stämning, och olustigt.

Så just nu är faktiskt denne "John Doe" den som tror på mig (samt några till som helhjärtat finns där), han stöttade mig när alla andra svek mig. Denne vill bara samtala med er i en öppen debatt, varför gör ni inte det? Han vill er "inget illa" säger han, utan vill endast få till en debatt.  Varför inte ta en debatt med honom? Jag tror att alla skulle vinna på öppenhet och ärlighet. Så tror jag. Jag ogillar att tvingas "välja sida" dessutom, och ber därför att inte tvingas göra det. Det enda jag vill är att få större inblick och förståelse i närkontaktsfall som ligger mig närmast om hjärtat, och inga personliga intriger i detta vill jag ha, det var inte mitt önskemål när jag startade min stöd & samtalsgrupp. Hoppas vi alla är någorlunda vuxna i detta och inte ska dra allt till sin yttersta spets i personliga och sårade egon? Bättre isåfall att öppet samtala med alla berörda. Även "er fiende John Doe". Jag anser mig inte tillhöra någon av er, jag verkar endast där sanningen finns inom detta område, och vill ej bli någon spelpjäs i detta. Om jag väljer att ha kontakt med "John Doe" är inte något ni kan beskylla mig som "fel" av mig. 


Är även rätt besviken på ..... ......... som kastade ut mig och Daniel från vår nystartade UFO-grupp i Sundsvall, bara för att hon läst konversationen inne på ert diskussionsforum. Mycket hastigt och lustigt. Det med känns olustigt och jag sörjer även det. 

Okej, det är min syn på saken, och vet inte om vi kommer så mycket längre just nu. Och jag har menat vartenda ord förut gällande dig också när jag har gillat och gett "hjärtan" - tro mig! För jag tycker ännu många saker ÄR bra, även om jag samtidigttycker andra inte sköts riktigt lika bra. Så jag tycker ännu om dig, men vet somsagt ej vart jag har dig. Det är synd. 

Så hoppas tiden kan ge besked om hur allt ska te sig, jag har ännu ej helt givit upp hoppet om dig/er, för tror innerst inne att ni egentligen är snälla, men att ni har en jargong som är svårt att många gånger förstå sig på. Som om det är en form av gas lighting ibland, samt upplever många gånger förminskande. Men alla saker går att jobba med, så även dessa, det gäller bara att bli medveten om dem först. 


Så nu får vi fråga stjärnorna om när, och hur framtiden ska bli mellan oss. 😉

Ha det så bra, och vet med dig att jag inte önskar dig "illa" , skulle inte bli gladare än om att en förlikning på något sätt kunde ske. Allt denna kalabalik bara pga jag ville starta en grupp, rätt lustigt egentligen... 🙂

Sköt om dig! //Anna//"


"Clas Svahn 

Skickat: den 14 maj 2020 00:58


Till: Anna Sundström <anna.sundstrom@live.se>


Ämne: Re: Hej Clas!



Hej, Anna! Och tack för att du skriver. Och jag förstår att du tog illa vid dig när jag inte tyckte att det var en bra idé att starta en stödgrupp. Det tycker jag fortfarande inte att det är men det handlar inte om dig som person. Jag har varit emot sådana grupper sedan Budd Hopkins startade sina och vi kunde se hur snett det gick. Då pratar vi fyrtio år tillbaka i tiden. Men jag antar att du har studerat detta eftersom de fick sådant genomslag.

För mig är det vittnena det handlar om i första hand. Det är dessa jag månar om och inte vill utsätta för våra idéer. Det gäller även mina. Ingen av oss som sysslar med ufo passar till att ta hand om andras psyken. Men allt detta skrev jag redan i diskussionen på Facebook så det det tänker jag inte tjata mera om.

Vill bara säga att det givetvis står dig fritt att ta detta ansvar om du kan axla det. Det är inget som jag heller någon annan i styrelsen tänker motarbeta men det är heller inget som vi tänker uppmuntra. Det ansvaret vill jag inte att vi tar på oss utan att vara utbildade psykoterapeuter. Ämnet är ju betydligt mera komplicerat än vad som syns på ytan.

Nå, jag fattar givetvis att du är besviken. Och det är tråkigt på alla sätt och vis. Jag hade så önskat att du hade kommit på en av våra kurser och lärt känna oss alla. Det hade gett dig en helt annan bild av det UFO-Sverige gör och vilka vi är. Jag vet bara en person under alla de år jag hållit i kurserna som åkt hem besviken. Hundratals har tvärtom varit oerhört nöjda.

Och jag tror i alla fall att du på något plan menar att du inte vill mig illa men när jag läser det du skriver om den man (Thomas Nordholm, ”John Doe” heter ju ingen) som varje dag gör allt för att göra mig illa, då inser jag att det trots allt är tomma ord. Tro mig, om du hade en sådan person efter dig så skulle jag aldrig ta emot honom med öppna armar och tokhylla honom. Jag skulle slänga ut honom omedelbart.

Du känner inte denne Nordholm. Men du tycks tro att han vill dig gott. Inget kunde vara längre från sanningen. Han tyr sig till dig eftersom han vet att det gör mig illa och att du är kritisk mot mig. Det ger honom livsluft. Han har hittat en grupp där han passar in. Och det borde vara en varningsklocka för dig, Anna. 

Om du tycker att du blev mobbad när flera i Allmänheten-gruppen var kritiska till dina idéer då ska du veta att det är noll och inte mot vad jag har att kämpa mot varje dag med denne Nordholm. En man som tvingats sluta som lärare och som ingen vill ha med att göra. En mna som tagit lögnen som sitt sätt att arbeta.

Att du föreslår att vi skulle ta debatt med en person som uppenbarligen inte är riktigt frisk bara för att han råkat hitta en ufointresserad person (mig) att terrorisera är ganska skrattretande. Varför skulle jag diskutera med en person tidigare polisanmälts för samma sak och då tvingats  sluta förfölja en annan journalist? Vi har talats vid på telefon några gånger, första gången i början av 2000-talet då han ringde tokiga tips till DN. Och de samtalen gör mig rädd.

Jag blir ledsen när jag läser hur du åter tar denne man i försvar. En person som terrorisera alla i min omgivning. En person  som ifrågasätter och ljuger om mig så snart jag är i kontakt med någon journalist och som gör allt för att stoppa mig från att hålla föredrag. En person skriver lögner om AFU och UFO-Sverige, som ringer Taxi Stockholm för att få veta hur ofta jag åker taxi, mejlar Norrtälje kommun för att stoppa biblioteket där från att anlita mig, ringer fruar och barn till personer jag talat med, som mejlar mina chefer på DN och ringer upp kamrater som jag träffat nästa dag så snart han läst om dem i bloggen.

Tycker du alltså att detta är friskt? Är det en person som ska vara med i din grupp?

Nordholm lever och andas av ett enda säl: så att han ska kunna förstöra mitt liv.

Och denne man försvarar du.

Ja, vi har nog kommit till vägs ände. Men tro mig, det var inte ditt inlägg om att starta stödgruppen som gjorde detta. Det är ditt försvar av Nordholm som får hela mitt hjärta att värka och känna en bottenlös besvikelse. 

Jag beklagar detta men jag hoppas att du kan lära dig mycket av denne stalker och hans påhittade förening. Uppenbarligen anser du att hans idéer är lika mycket värda som mina.

Allt gott för din egen del.

Clas"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.