Visar inlägg med etikett UFO-information. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett UFO-information. Visa alla inlägg

lördag 6 april 2024

Lämnade grundaren CAJ lokalen i Enköping 1980?

 


Norlén har varit ordförande i Stockholms UFO-förening och är sedan flera år revisor i UFO-Sverige. Han är sedan UFO-Aktuellt 4/85 ansvarig för avdelningen ...


Göran Norlén påstår 6 april 2024 på sin fejksida, att därefter lämnade grundaren till UFO-Sverige lokalen. Innan dess berättade Norlén att lokalen var platsen för riksstämman i Enköping 1980.


Så här skriver UFO-Sveriges sida om den händelsen:


"Här presenterar CAJ en helt egen historieskrivning som har väldigt lite med verkligheten att göra. Han hoppade av UFO-Sverige i samband med riksstämman i Enköping 22 mars 1980. Under alla år sedan dess har CAJ envist hävdat att han deltog i riksstämman 1980 men så var inte fallet."


"Det ter sig mycket märkligt att CAJ kan hävda att han deltog i 1980 års riksstämma trots att det finns hundraprocentiga bevis för att så inte var fallet. Hela den interna riksstämman finns inspelad på band och det kan vara intressant att återge några yttranden från banden. Vid uppropet av ombuden på stämman finns ingen som svarar när Föreningen UFO-Information ropas upp. Vid diskussion om motion nr 3 från UFO-Center Karlskoga angående Föreningen UFO-Informations mandat sägs följande:

Christer Nordin: ”Det var en fråga direkt riktad till Föreningen UFO-Information. Jag tror inte dom är närvarande här för en kommentar. Är det rätt uppfattat?

Mats Nilsson: ”Dom är inte här”."


"Jag har talat med flera som deltog i 1980 års riksstämma och samtliga intygar att Carl-Axel Jonzon inte var närvarande. I ett brev till Gunnar Thorén, ordförande i Kiruna Tvärvetenskapliga Förening, UFO-Nord, skrivet strax före riksstämman skriver också CAJ: ”… jag kommer ej till Enköping under rådande förhållanden”. Det är en psykologisk gåta hur Carl-Axel Jonzon under alla år, trots entydiga bevis, kunde fortsätta hävda att han deltog i 1980 års rikstämma."


Källa:


Carl-Axel Jonzon och UFO-Sveriges historia


måndag 2 november 2020

Varför lockar UFO-Sveriges riksstämmor under nuvarande ledning färre deltagare än förr?

 

"UFO-Sveriges riksstämma den 18 mars i Stockholms Folkets hus drog en rekordpublik på över 1.300 personer, samtliga biljetter var slutsålda, genom förköp, redan en vecka tidigare. Evenemanget bevakades av ett stort antal tidningar och fylliga inslag förekom även i Dageps eko och TV :s Rapport. Under förmiddagens interna förhandlingar valdes Köpings UFO-förening att fortsätta som centralgrupp för tredje året i följd. För att i viss mån försöka belysa en del av Riksorganisationen UFO-Sveriges insatser för UFO-saken får vi här presentera ett sammandrag av centralgruppens verksamhetsberättelse för år 1977. 

Riksstämma avhölls i Malmö rådhus den 19 mars. Den blev även denna gång en stor publikframgång med en fullsatt lokal, vilket innebar ca 550 åhörare. Evenemanget bevakades av de större dagstidningarna." 

Källa, UFO-Information nummer 3 år 1978 sidan 10 

 

onsdag 19 augusti 2020

Förre bibliotekarien Håkan Blomqvist behjälplig i ufo-historia


"I dag satte jag punkt för bildsorterandet och de allra sista fotona i UFO-Informations arkiv, där jag inte kände igen folk men misstänkte att någon annan kunde göra det, fick jag hjälp av Håkan B att fixa. Håkan har bra koll på UFO-Sveriges historia och svensk ufohistoria över lag."

Citat ovan från 18 augusti 2020:

http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=62310

Sökresultat

Webbresultat

BlomqvistHåkan (1952-). Född i Karlstad 1952. Universitetsstudier vid Stockholms universitet: religionshistoria, filosofi, etnologi. Har arbetat som bibliotekarie

tisdag 26 maj 2020

UFO-Aktuellts redaktör förklarar sin roll


UFO-Aktuellts redaktör Håkan Ekstrand har läst Historielärarföreningens bloggpost om vem som egentligen gör vad och vem som har makten i UFO-Sverige:

https://historielararna.blogspot.com/2020/05/ufo-sveriges-medlemmar-totalt-lurade-av.html

HLF publicerar redaktör Ekstrands förklaring i hans två! mejl nedan så att bilden blir mer komplett, samt HLF:s svar på Ekstrands mejl nederst i bloggposten:


"Lite panikskriverier i brist på annat

Håkan Ekstrand <ekstrand147@gmail.com>

Mån 2020-05-25 22:51

  •  Du
Mycket av arbetet han genomförde är sådant en redaktör borde ha gjort. Men vad gjorde då UFO-Aktuellts redaktör samtidigt när vice ordföranden kämpade med att få ihop allt för att hålla deadline? Jo, redaktören Håkan Ekstrand satt samtidigt i flera timmar i mejlkonversation med Historielärarföreningen. Något som inte alls kommer i UFO-Aktuellt.

När artikelförfattare och de som kollar texter och uppgifter är klara med sina åtaganden så kommer tidningen till mig för att förberedas för utgivning. Jag kan ju inte gå in i artiklar och notiser och ändra på vad som skrivits. Det förekommer inte på någon annan publikation som jag vet. Däremot kan man ifrågasätta och diskutera inlägg och påståenden med författarna. Fixar iordning tidningen och skickar den sen till tryckeriet. Att jag kunde sitta och pladdra med Thomas Nordholm i söndags berodde på att den norska delen av tidningen inte kommer än på en vecka till tio dagar, så tiden räckte till för lite onyttigt prat med Historielärarföreningen. De har förresten inte svarat på någon fråga än men det är ju vanligt hos personer/sammanslutningar utan substans.


Håkan Ekstrand <ekstrand147@gmail.com>

Mån 2020-05-25 22:57

  •  Du
Kommer att lägga ut detta på sociala medier men också ditt mejl som du postade ikväll.

Den mån 25 maj 2020 kl 22:51 skrev Håkan Ekstrand <ekstrand147@gmail.com>:
Mycket av arbetet han genomförde är sådant en redaktör borde ha gjort. Men vad gjorde då UFO-Aktuellts redaktör samtidigt när vice ordföranden kämpade med att få ihop allt för att hålla deadline? Jo, redaktören Håkan Ekstrand satt samtidigt i flera timmar i mejlkonversation med Historielärarföreningen. Något som inte alls kommer i UFO-Aktuellt.

När artikelförfattare och de som kollar texter och uppgifter är klara med sina åtaganden så kommer tidningen till mig för att förberedas för utgivning. Jag kan ju inte gå in i artiklar och notiser och ändra på vad som skrivits. Det förekommer inte på någon annan publikation som jag vet. Däremot kan man ifrågasätta och diskutera inlägg och påståenden med författarna. Fixar iordning tidningen och skickar den sen till tryckeriet. Att jag kunde sitta och pladdra med Thomas Nordholm i söndags berodde på att den norska delen av tidningen inte kommer än på en vecka till tio dagar, så tiden räckte till för lite onyttigt prat med Historielärarföreningen. De har förresten inte svarat på någon fråga än men det är ju vanligt hos personer/sammanslutningar utan substans."

Historielärarföreningen svarar på Ekstrands mejl ovan:

Historielärarföreningen har själv en vän som är redaktör för en jämförbar tidning. På den tidningen görs mycket av arbetet med att få in artiklar i tid och andra saker som UFO-Sveriges vice ordförande utför också av redaktören. Är du möjligtvis journalist så att du har kunskapen om andra tidningar? Det står inte i ditt CV. Så vitt Historielärarföreningen läst på Internet har du förklarat att det föll på din lott att bli redaktör när ufo-troende drog från det sjunkande skeppet hos er ufo-förnekare i UFO-Sverige. Du hade alltså ingen erfarenhet eller utbildning alls i att veta vad en redaktör gör. Läs om hur det gick till när Håkan Ekstrand blev redaktör nedan och hans beroende av UFO-Sveriges nuvarande vice ordförande:


"HB: Du har varit redaktör för UFO-Aktuellt sedan 1980. Hur orkar du hålla igång år ut och år in? Vad är din drivkraft?
HE: Vi startade i samband med omvälvningen inom UFO-Sverige när Carl-Axel Jonzon  lämnade organisationen och tog med sin tidning UFO-Information. Då stod  vi där utan tidning och var tvungna att fixa nåt nytt. Det kom på min lott eftersom jag redan då var med i UFO-Sveriges styrelse. Första åren gick det bra, det var en utmaning för mig som person att göra en bra grej. Från 1985 blev jag väldigt trött på det här med UFO så engagemanget var lågt. Jag gjorde tidningen men inte mera.
HB: Hade du  planer på att lägga av?
HE: Ja, men i och med att Clas kom med i sammanhanget så tycker jag faktiskt att det här med UFO har börjat bli kul igen.
HB: När kom Clas Svahn in i bilden?
HE: Första artikeln av Clas kom någon gång 1985-86. Den handlade om Stonehenge.
HB: Han fungerade alltså lite som katalysator för dig?
HE: Ja, vi stämde väl med varandra på något vis. I dag är vi ett slags bollplank för varandra. Vi har daglig kontakt, risar och rosar varandra."

Citat ovan från:
https://sites.google.com/site/ufologist52/Home/artiklar/artiklar-1991-1995/haakan-ekstrand---redaktoer-och-ufolog

torsdag 14 maj 2020

UFO-Sveriges grundare avslöjar efterträdarnas lögner


"LÖGNER

Har läst igenom en artikel i UFO-Sveriges tidskrift ang. mitt utträde ur organisationen som jag en gång startade. Måste säga att sagan inte är skriven av något sanningsvittne. Här följer några exempel ur sagan. Enl. den skulle jag ha rest upp till Köping och ondgjort mig över uppläggningen av UFO-utställningen. Att jag besökte Köping den aktuella tiden under en resa till Hedemora för att besöka släktingar är sant dock nämnde jag ingenting om att jag skulle nämnas i sammanhanget. Däremot protesterade jag mot att inte UFO-Sverige nämndes, utan att Köping framhävde sin förträfflighet beträffande Niels Nielsens rundresa i landet för att visa ufobilder mm, så genomdrev jag inte detta utan det var ett förslag på ett planeringsmöte. Inget var sagt om att han skulle födas och härbergeras av några UFO-grupper. Han skulle leva av de inkomster han fick från föredragen som han anordnade. Så var det med den saken.
 Sedan var det där med pengar som de avkrävde mig att redovisa vilket jag uppfattade kränkande. Jag skötte tidningen, fattades det pengar lade jag till och om någon skulle tro att det skulle bli pengar över borde han söka hjälp, det finns läkare för sådana tankar. Har någon egentligen en aning om vad detta har kostat och hur jag hade svårt att finansiera det hela. Lyckligvis hade jag stor hjälp av mina medarbetare förutom dem hade jag inte lyckas att bygga upp det hela. En sak skall ni ha klart för er, jag har inte med ett enda ort antytt eller lovat er att skänka UFO-information och eller tryckeriet till er. Det hela rör sig om hundratusentals kronor. Ni som gapar och protesterar har minsann inte bidraget till kostnaderna. Nej ni har uppträtt som gapande svalungar i väntan på att få något i halsen. Själv hade jag tre arbeten, ett statligt, en radiofirma och ett snickeri. I det senaste också en hjälpreda på halvtid. Ingen tänkte på vad tidningen drog med sig. Kan nämna att bara fotosättarens nypris var drygt 40 000 kr. Tre tryck-pressar ca 60 tkr falsmaskin beg. 15 tkr skärmaskin 10 tkr, häftmaskiner 2 st. ca 5 tkr en dator 20 tkr plus en skrivare för etiketter. Att få hjälp vid fel på utrustningen var dyrt eftersom närmsta hjälp fanns i Stockholm, det kostade förutom reparationen utlägg för resor och traktamente. Kan exempelvis nämna att när fotosättaren strulade så kunde de inte laga den på plats utan min kompis Janne och jag fick åka upp med den till Stockholm. Efter ett tag ringde de och meddelade att maskinen var klar att avhämta. Vi åkte upp för att hämta den frågade vad hela kostade. Jo då 20 000 kr sa dom. Jag surnade till det var ju ungefär hälften av vad den kostade ny. Bad att få tala med servicechefen. Han förklarade det höga priset med att den som var utbildad på maskinen hade slutat, och därför så tog det över en vecka att hitta felet. Jag påpekade att jag inte var intresserad av att betala lärlingslöner till dom anställda, sa att jag själv var tekniker och den del de bytte kostade mindre än 50 kr. Han hade inget att sätta emot, jag erbjöd 2000 kr inte mer, så när räkningen kom var den på 2001 kr, på elakhet får man förmoda. Tryckpressen var också sönder, samma där, i Stockholm fanns hjälpen. Med allt vad det drog med sig.
Glöm heller inte att jag ställde ett helt hus till förfogande uppvärmt året runt. Vad skulle det kostat tror ni. Dessutom ett rum som kontor i ett annat hus fullt utrustat med IBM skrivmaskiner och annan kontorsutrustning. Hade ni tänkt att jag skulle skänka er allt detta? Ni som inte ens accepterar tanken på att vi besöks av okända besökare någonstans utifrån. Inte heller gör ni er hörda i massmedia om ni inte får sola er i glansen av er förträfflighet. Så hade jag verkligen inte tänkt mig fortsättningen av UFO-frågan för då hade jag aldrig startat det hela. För att avsluta med ytterligare ett lögnaktigt påstående, nämligen att jag och Nielsen inte skulle ha varit på nämda riksstämma utan sänt ombud. Kan ni då förklara hur jag som inte var där kunde veta vad som avhandlades på stämman. Det påstådda ombudet däremot hörde vad som sades blev förbannad och tågade ut ur lokalen enligt vad ni säger. Skulle jag sänt ett ombud som utan min vetskap handlade på eget initiativ, högst otroligt. ” Usch fy fan” saknar ni all moral i UFO Sveriges ledning.
Carl-Axel ( Caj ) Jonzon
Grundare av UFO Sverige"


Ovanstående text hämtad från UFO med mera 4 november 2012:

https://ufo-mm.se/logner/