Visar inlägg med etikett examen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett examen. Visa alla inlägg

söndag 21 maj 2023

Examensarbete om UFO-Sverige

 


Filmen i följande länk är ett examensarbete om UFO-Sverige vårterminen 2023 på Gamleby folkhögskola av projektledare Fanny Stendov och foto samt redigering av William Bokinge:


https://www.ufo.se/media/podd/Examensarbete-Sverige.mp4


"Strax före klockan 14 kom William och Fanny från Gamleby folkhögskola för att intervjua mig för ett teveprojekt de gör som examensarbete. Vi slog oss ned i källaren under klädnypor och bredvid en säng belamrad med olika saker som ska sorteras in. Ni kan se oss på Annelis bild högst upp i bloggen.

Fanny läste upp frågorna medan William skötte om tekniken och jag satt på en stol och svarade. Efteråt tog vi en sväng och filmade lite material om spökraketerna, Nammajaureexpeditionerna och Lars Thörn-fallets utredning. William kommer från Vaggeryd inte långt från Skillingaryd så därför lockade det fallet honom."


Källa, UFO-Sverige 26 mars 2023:


Dubbla intervjuer och vi hjälper Markus | Clas Svahns Blogg (ufo.se)



230326filmare.jpg (800×532) (ufo.se)


Fanny Larsson Stendov, 2X år, XXXX XXXXXgatan XXB XXXXXXXX | hitta.se


William Bokinge, 2X år, XXXXXXXXX Allé XX XXXXXXXXX | hitta.se


tisdag 19 april 2022

Insändare om utbildningsnämndens ordförande som är historiedoktorand

 

Rasmus TörnblomRasmus Törnblom. Doktorand. Forskarskolan i historia; Historiska institutionen. Kontaktinformation. E-post rasmus.tornblom@hist.lu.se.




"Insändare


Moderaternas förslag leder till segregation och utanförskap

Detta är en insändare.  Åsikterna är skribentens egna.

Nyligen föreslog Moderaternas toppnamn Rasmus Törnblom att de som nyligen tagit examen från Lunds universitet ska få förtur i LKF:s bostadskö. Tillsammans med deras ambition att bygga färre hyresrätter är det en tydlig signal om att Lunds bostadsmarknad bara ska vara tillgänglig för de med"


Källa, Sydsvenskan:


Moderaternas förslag leder till segregation och utanförskap – Sydsvenskan


lördag 9 april 2022

Historiedoktorand vill att examen från Lunds universitet ger förtur till kommunens bostadsbolag

 

Rasmus TörnblomRasmus Törnblom. Doktorand. Forskarskolan i historia; Historiska institutionen. Kontaktinformation. E-post rasmus.tornblom@hist.lu.se.



"Lund

M-toppen: Examen ska ge förtur till bostad i Lund

Den som har tagit examen vid Lunds universitet ska få gå före i kön till hyresrätter hos LKF. Även ungdomar ska få förtur. Det föreslår M-toppen Rasmus Törnblom.

– Det finns ett stort värde i att fler högutbildade personer väljer att stanna kvar i Lund.


Källa, Sydsvenskan 8 april 2022:


M-toppen: Examen ska ge förtur till bostad i Lund – Sydsvenskan



tisdag 29 mars 2022

Uppsala universitet släpper examensuppsats på DiVA om ufo-arkivet när vårterminen 2022 avslutas

 


Två studenter skriver just nu sin masterexamen om UFO-Sveriges arkiv AFU i Norrköping. Uppsatsen släpps i DiVA runt slutet av vårterminen 2022. Det är Uppsala universitet som handleder och examinerar studenterna.



måndag 29 mars 2021

Studievägledaren i journalistik hittar inte UFO-Sveriges examen

 

"Historielärarföreningen undrar vilka ämnen journalisten Clas Svahn läst

Daniel Mårtensson <daniel.martensson@jmg.gu.se>

Mån 2021-03-29 13:57
  •  Du

Hej!

Vi kan tyvärr inte se vilka ämnen studenten har använt i sin examen. Men om ni kontaktar sektionen för examen (examen@gu.se) direkt alternativt skickar en begäran till registraturet (registrator.gu.se) så får ni hjälp med det.

Vänligen

Daniel

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
Daniel Mårtensson
Studievägledare/administratör
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation  
Box 710, 405 30 Göteborg
Telefon 031-7861183

Webb: www.gu.se/jmg
Facebook: www.facebook.com/JMG.GU
Twitter: https://twitter.com/JMGoteborg 

Skickat: den 27 mars 2021 14:37

Till: jmg@jmg.gu.se <jmg@jmg.gu.se>

Kopia: Registrator_GU <registrator@gu.se>; Arkivfrågor Göteborgs Universitet <arkiv@gu.se>

Ämne: Historielärarföreningen undrar vilka ämnen journalisten Clas Svahn läst
 
Det står på LinkedIn att journalisten Clas Svahn gått på Journalisthögskolan i Göteborg under åren 1978-1980. Historielärarföreningen är nyfiken på vilka ämnen Clas Svahn hade i sin examen. Alltså de ämnen man fördjupar sig i för att sedan kunna ta examen som journalist. Det brukar vara ett eller två huvudämnen som inte alls är journalistik och omfatta cirka 40 gamla högskolepoäng i exempelvis historia eller statsvetenskap eller ekonomi. Om uppgifterna är offentliga vid Göteborgs universitet vill Historielärarföreningen att ni skickar dem med e-post till oss. 

I LinkedIn framgår ej vilka ämnen han läst och vi har ej funnit uppgifterna någon annanstans heller:


HLF har ingen kontakt och vill inte ha någon kontakt med Clas Svahn. Därför begär vi ut uppgifterna från GU.

Den Clas Svahn vi söker torde vara lätt för er att hitta. På Ratsit finns han här:


Han heter Clas XXXXX XXXXXXX Svahn och är född 19XX-XX-XX.

Sänd ert svar till Historielärarföreningen på e-post:


lördag 27 mars 2021

Historielärarföreningen begär ut vilka ämnen UFO-Sveriges vice ordförande har i sin journalistexamen

 

"Historielärarföreningen undrar vilka ämnen journalisten Clas Svahn läst

John Doe

Lör 2021-03-27 14:37

Det står på LinkedIn att journalisten Clas Svahn gått på Journalisthögskolan i Göteborg under åren 1978-1980. Historielärarföreningen är nyfiken på vilka ämnen Clas Svahn hade i sin examen. Alltså de ämnen man fördjupar sig i för att sedan kunna ta examen som journalist. Det brukar vara ett eller två huvudämnen som inte alls är journalistik och omfatta cirka 40 gamla högskolepoäng i exempelvis historia eller statsvetenskap eller ekonomi. Om uppgifterna är offentliga vid Göteborgs universitet vill Historielärarföreningen att ni skickar dem med e-post till oss. 

I LinkedIn framgår ej vilka ämnen han läst och vi har ej funnit uppgifterna någon annanstans heller:


HLF har ingen kontakt och vill inte ha någon kontakt med Clas Svahn. Därför begär vi ut uppgifterna från GU.

Den Clas Svahn vi söker torde vara lätt för er att hitta. På Ratsit finns han här:


Han heter Clas XXXXX XXXXXXX Svahn och är född 19XX-XX-XX.

Sänd ert svar till Historielärarföreningen på e-post:


onsdag 29 juli 2020

Minister som aldrig arbetat som lärare vill bli rektor


Socialminister Lena Hallengren har några veckors utbildning på högskola i historia och historiedidaktik i sin examen som lärare i SO-ämnen och svenska:

"Hallengren har en lärarexamen från Högskolan i Kalmar, men har aldrig arbetat som lärare."

Källa, Wikipedia 29 juli 2020:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lena_Hallengren

"Det är inte så att jag hellre skulle vilja vara rektor än socialminister men jag tänker att det ändå är bra att ha en liten idé om framtiden i bakhuvudet."

Källa, Hemmets Journal nummer 32 med utgivningsdatum 30 juli 2020



lördag 30 maj 2020

UFO-Sveriges ordförande är lite upptagen just nu i flera år


UFO-Aktuellts redaktör har lördag kväll sänt ett nytt mejl där han åter hotar med att skicka myndigheter på Historielärarföreningen:


"Förvirring eller...

Håkan Ekstrand <ekstrand147@gmail.com>

Lör 2020-05-30 18:18

  •  Du
Från historielärarnas (läs Thomas Nordholms) blogg den 30/5 2020.

Inlägg från Thomas är kursiva.

"UFO-Aktuellts redaktör förklarar varför UFO-Sveriges ordförandeskap inte fungerar


UFO-Aktuellts redaktör Håkan Ekstrand har idag sänt ett besynnerligt mejl till Historielärarföreningen. Ekstrand sitter i UFO-Sveriges styrelse. Han försöker i mejlet förklara varför ordförandeskapet med Anders Berglund i UFO-Sverige inte fungerar som ordförandeskap brukar."

Det fungerar hur bra som helst, vad Thomas Nordholm menar går inte att utröna.

"Tidigare påstod Ekstrand både att det fanns beslut på det och senare att det inte fanns skriftligt beslut på det." 

Vissa beslut kan tas för att avlasta och göra att man delar upp vissa sysslar mellan varandra i en styrelse. Det behöver inte tas upp i ett styrelsemöte utan om någon ringer mig och frågar kan du ta det här, jag är lite upptagen just nu. Så naturligtvis kan jag göra detta. Jag förstår inte Thomas Nordholms brist på empati för en människa som studerar och så småningom får en examen. Ska vi inte ta hänsyn till detta?

"Idag dyker en skriftlig förklaring upp som är hämtad varifrån? Är det Ekstrands egen tolkning? Eller kommer mejlets förklarande del från något dokument? Är mejlet en upprättad handling eller löst tyckande? Håller övriga i UFO-Sveriges styrelse med om det Ekstrand mejlar?" 

Ja, de gör det. Har fått full möjlighet att driva den här ”löjliga” dispyten vidare. Mina kontakter med vissa myndigheter tycker vi ska ta frågan vidare, men vi hoppas att Thomas Nordholm inser sina  rudimentära kunskaper och avstår från att fortsätta.

"Håller medlemmarna med? Hur vet vi det om det inte finns något formellt skriftligt beslut i frågan? Vet medlemmarna om detta? Hur har de fått ta del av eller inte fått ta del av informationen i så fall? Finns det något demokratiskt fattat beslut muntligt i saken? Varför är det inte nedtecknat? Valdes ny ordförande idag på riksstämman för att Berglund inte har tid att vara ordförande fullt ut? Eller varför var inte ordförandeposten uppe för röstning?"

Ordförandeposten väljs på två år och vår ordförande hade ett år kvar på sitt förordnande.

"Historielärarföreningen har tagit emot flera oroliga mejl från personer som är engagerade i UFO-Sverige, och de ställer sig mycket frågande till hur styrelsen med ordförandeskapet styrs. Helt enkelt finner de inte det demokratiskt."

Detta är ren lögn och kommer att läggas till i bevisbördan. För att kunna bevisar detta uttalande måste du namnge de som har gett den inställningen.

"Ekstrand skriver i dagens mejl att det är viktigt att ordförande har tid att leda styrelsens arbete. I tidigare mejl har Ekstrand skrivit att ordförande Berglund inte har tid för att han är upptagen med en lång utbildning. Med förhinder menade Ekstrand i tidigare mejl om ordföranden blir tillfälligt sjuk. Idag skriver Ekstrand hur vice ordförande trätt in med föredrag och media. Detta har skett i flera år nu och är inte tillfälligt."

Jag har inte skrivit om att ordföranden har blivit sjuk. Osanning igen! Vår ordförande gör det han ska enligt regler som finns när det gäller ideella föreningar från våra myndigheterna. Att vår ordförande avstår från vissa engagemang (typ föredrag, föreläsningar vissa kontakter med media) är helt okey och vi andra träder in och fyller upp där. Förstår inte problemet?"