Visar inlägg med etikett falska. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett falska. Visa alla inlägg

tisdag 5 augusti 2025

Detta händer i sekten UFO-Sveriges diskussionsgrupp


Administratör
 22 juli kl. 21:44 

ADMIN INFORMERAR OM VARNINGAR OCH UTESLUTNINGAR


På förekommen anledning repeterar vi följande information, som tidigare postats här i gruppen.
Ännu en gång har debattklimatet i gruppen nått låga nivåer i vissa trådar, med bland annat bristande god ton från en del personer. Därför påpekar nu admins hur vi kommer att agera generellt:
De personer som hittills fått varningar eller blivit tillfälligt avstängda kommer att uteslutas ur gruppen om man upprepar beteenden som skulle ge en ny varning.
Varningar kan tidigare ha getts öppet i gruppen eller genom admins aviseringar, och man kan inte skylla på eller påstå att man inte sett dessa.
Det är väldigt enkelt: admin tillåter alla olika åsikter om och inställningar till ufofenomenet, och ni MÅSTE klara av att respektera personer som har diametralt olika åsikter än vad ni själva har. Vi tar inte heller ställning till vem som har ”rätt” eller ”fel” i olika frågor.
Självklart finns det gradskillnader och ibland räcker det med en tillsägelse. Men här är några allmänna exempel på beteenden i gruppen som admin kommer att agera mot:
- Att ifrågasätta varför andra personer är eller tillåts vara med i gruppen
- Att öppet antyda eller hävda att andra personer är ”trollkonton” eller falska profiler (sådant anmäls via PM till admin med tillhörande bevis)
- Att använda nedsättande begrepp eller omdömen om andra personer i gruppen, deras engagemang, upplevelser, resonemang eller åsikter
- Att ge omdömen om andra personer i gruppen som inte deltar i den aktuella diskussionen
Några exempel på ord som ofta är nedsättande är ”flum”, ”trams”, ”nonsens”, ”galenskaper”, ”dumheter”, ”foliehatt”, ”pajas”.
Kommentarsfunktionen till detta inlägg är avstängd. Gruppens regler och admins bedömningar är inte uppe för debatt. Passar det inte dig så finns det många andra ufogrupper att välja på."


Källa 22 juli 2025:


Allmänheten diskuterar ufo och UFO-Sverige | # ADMIN INFORMERAR OM VARNINGAR OCH UTESLUTNINGAR | Facebook


tisdag 11 mars 2025

UFO-Sveriges diskussionsgrupp uppmanar att anmäla Vetenskapens värld på SVT om ufon




Vad är ufon? | SVT Play


"Magnus Eriksson

13 tim 
Vi är många som är förfärade över vetenskapens världs program "Vad är ufon?" förra måndagen.
Tydligt vinklat. Mycket desinformation. Osakligt. Falaktiga uppgifter.

Bla:

Mick West presenteras som UFO-analytiker. Han har aldrig erkänt att ufon=🛸 finns utan påstår allt är misstolkningar. Främhävs som expert/auktoritet ändå.
Kirkpatrick är fd(!) chef för pentagons(!) ufo-grupp. Och han är väl känd i hela fältet för att vara en desinformatör, han har bevisats ljuga många ggr. Och hans rapporter saknar metod och data, och är inte alls vetenskapligt eller ärligt och kompetent.
Programet hade inte med någon ärlig och kompetent sakkunnig öht. Rojas är numera uppenbarligen oärlig eftersom han hävdar, tillsammans med SVTs programledare, påstår vi ska lite på USAF:s förklaring till Roswell.
Programet ställde frågan vad är ufon, men inte någonstans klargjordes det vilken definition som gäller.
Man presenterade nästan bara oprecisa och falska uppgifter.
Om man anser att programmet bröt mot opartiskhet och/eller saklighet kan man anmäla enligt nedan. En civiliserad och demokratisk protest mot spridandet av falska uppgifter.
e-tjanst.mediemyndigheten.se
Anmälan till granskningsnämnden för radio och tv


Johan Harrison
När Mick West kom och presenterade sin tes och detta togs som förklaring så stängde jag av ”skiten”.
Fabian Norlin
Jag har inte sett avsnittet och känner inte till Mick West, så därför undrar jag: måste man anser att UFO:n är flytande tefat för att få räknas som UFO-expert enligt dig? Din text kan tolkas så men jag vet inte om det var så du menade.
Fredrik Nilsson Metek
Fabian Norlin varför kommer du med halmgubbar ?
Fabian Norlin
Fredrik Nilsson Metek Om du har svårt att läsa vad jag skrev, prova att läsa den högt så kanske det blir tydligare. Eller be en kompis läsa den åt dig. Lycka till!
Fredrik Nilsson Metek
Fabian Norlin jaså .. tur att du gillade din egen kommentar i a f 😅
Tommy Larsson
Det var fler dåliga saker än jag kom på. Jo det var ett dåligt program. Det var bara bra att dom har börjat sända program om UFO:n. Mren det får vara bättre sen.


"Johan Harrison
När Mick West kom och presenterade sin tes och detta togs som förklaring så stängde jag av ”skiten”.
Fabian Norlin
Jag har inte sett avsnittet och känner inte till Mick West, så därför undrar jag: måste man anser att UFO:n är flytande tefat för att få räknas som UFO-expert enligt dig? Din text kan tolkas så men jag vet inte om det var så du menade.
Tommy Larsson
Det var fler dåliga saker än jag kom på. Jo det var ett dåligt program. Det var bara bra att dom har börjat sända program om UFO:n. Mren det får vara bättre sen.
Petter Svensson
Ett grej är att skriva till svt om sin åsikt om programmet. Det har jag själv gjort när jag reagerat på saker och ting som känns fel eller undrat över.
Henrik Petersson
Ja de va väldigt vinklat det enda positiva är att det tog upp det i Vetenskapens värd de trodde jag inte jag skulle se..
Fredrik Nilsson Metek
det är precis samma narrativ som ufo-sverige för dvs man kan inte veta något och att i princip allt förklaras med masspsykoser och "misstolkningar" .. clas säger ju själv att han tycker Mick West är en jättebra ufo-expert
Magnus Lindstrand
Jag har inte sett programmet än, men din analys låter väldigt konstig:
"Mick West presenteras som UFO-analytiker. Han har aldrig erkänt att ufon=🛸 finns utan påstår allt är misstolkningar. Främhävs som expert/auktoritet ändå. "
Det finns väl inte så mycket att erkänna. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar? Det råder väl inget tvivel om att det finns UFO alltså oidentifierade flygande föremål, eller det nya bredare begreppet UAP som även innefattar andra femomen än föremål.
Det är ju just sådana saker (UFO/UAP) som West och hans Community analyserar och det är väldigt duktiga på det. Jag tycker att det är intressant att se hur de vetenskapligt kan förklara många UFO-fenomen och se att det faktiskt finns en naturlig förklaring. Dessutom gillar de att bli utmanade. Om du inte tror på det de har kommit fram till så är det bara till att skriva till dem och berätta vad som är fel i deras data och beräkningar så tittar de på det.
Vägen framåt är naturligtvis att skickliga experter som West gör analyser och hittar förklaringar. De fall som sedan återstår när det inte går att finna några förklaringar är de verkligt intressanta.
Hur tycker du att man ska angripa UFO-fenomenet? Ska vi utgå från att allt man ser är utomjordiskt och inte försöka hitta några andra förklaringar?
Ingela Lanner
Är så oerhört trött på SVT som propaganda maskin att jag vägrar titta på dom kanalerna.
Thorbjörn Carlsten
Om SVT nu ville lyfta frågan om UFO - varför inte bjuda in Clas Svahn eller någon annan sakkunnig från Riksorganisationen UFO-Sverige att bidra till en saklig diskussion? Tror inte allmänheten blev så mycket klokare av det här programmet... UFO kanske är ett fenomen som visar på att verkligheten kan vara betydligt mer komplex och mångdimensionell varför vi bör våga söka nya perspektiv, något som förtjänar en seriös behandling i SVT och borde ligga i vetenskapsredaktionens intresse.


Källa 11 mars 2025:


Allmänheten diskuterar ufo och UFO-Sverige | Vi är många som är förfärade över vetenskapens världs program "Vad är ufon | Facebook


Anmälan till granskningsnämnden för radio och tv