Historielärarföreningen erkänner att myndigheter i Belgien, Italien, Frankrike, Brasilien, Mexiko samt Chile officiellt konstaterat UFOn i sina luftrum.
Den återpublicerades tack vare att vi i HLF mejlade Vetenskapsredaktionen på SVT. Då hade den varit avpublicerad i nästan ett dygn. HLF önskar fortfarande svar på varför den avpublicerades från första början.
/HLF
Den onsdag 5 mars 2025 kl. 10:18:46 CET, SVT <kontakt@svt.se> skrev:
HLF har inte fått något svar av dig Ulrika Engström eller SVT eller Vetenskapens värld varför artikeln om Villarroel avpublicerades.
Ingen av er har skyldighet att svara oss.
Det ser däremot suspekt ut om ingen av er svarar. Eftersom ni är de som vet. Därför vill HLF utesluta att något skumt ligger bakom historien, så att vi slipper göra en anmälan till Mediemyndigheten om programmet i SVT2 som kopplas ihop med den indragna artikeln.
HLF vill fortfarande ha svar på varför artikeln drogs in under nästan ett dygn. Vill ni inte svara på det önskar HLF svar på frågan vem som bestämt att köpa in dokumentären som ni i Vetenskapens värld presenterade som "Vad är ufon"?
HLF vill också veta om någon i redaktionen rådfrågat UFO-Sverige om inköpet av dokumentären eller om den är okej att visas. Eller om redaktionen haft någon kontakt med UFO-Sverige inför programmet i Vetenskapens värld om ufo i mars 2025 eller innan dess om programmet.
HLF har funnit att Ulrika Engström tidigare haft uppdrag för DN samt att UFO-Sveriges ordförande när han var journalist på DN träffat Ulrika Engström. Har Engströms bild av vad som är ufon påverkats av Svahns många artiklar under åren i DN som alltid presenterades som skrivna av DN-journalisten Clas Svahn och aldrig från UFO-Sveriges ordförande. Med tillhörande ideologi.
Programmet som visades i SVT är nämligen bejublat av UFO-Sverige och dess anhang medan konkurrenterna i UAP Sweden har hittat mängder av faktafel och desinformation samt tydlig agenda. HLF håller med om kritiken och ser inte att Vetenskapens världs inköpta program om ufo förtjänar att kallas vetenskap. HLF känner till helt andra uppgifter som borde tagits med. Dokumentären var en katastrof.
Vi avvaktar om ni på SVT som var inblandade kan ge svar på våra frågor. Får vi inga svar överväger vi att anmäla ert program samt händelsen med den indragna artikeln som tillhörande indicie.
Vi är många som är förfärade över vetenskapens världs program "Vad är ufon?" förra måndagen.
Tydligt vinklat. Mycket desinformation. Osakligt. Falaktiga uppgifter.
Bla:
Mick West presenteras som UFO-analytiker. Han har aldrig erkänt att ufon= finns utan påstår allt är misstolkningar. Främhävs som expert/auktoritet ändå.
Kirkpatrick är fd(!) chef för pentagons(!) ufo-grupp. Och han är väl känd i hela fältet för att vara en desinformatör, han har bevisats ljuga många ggr. Och hans rapporter saknar metod och data, och är inte alls vetenskapligt eller ärligt och kompetent.
Programet hade inte med någon ärlig och kompetent sakkunnig öht. Rojas är numera uppenbarligen oärlig eftersom han hävdar, tillsammans med SVTs programledare, påstår vi ska lite på USAF:s förklaring till Roswell.
Programet ställde frågan vad är ufon, men inte någonstans klargjordes det vilken definition som gäller.
Man presenterade nästan bara oprecisa och falska uppgifter.
Om man anser att programmet bröt mot opartiskhet och/eller saklighet kan man anmäla enligt nedan. En civiliserad och demokratisk protest mot spridandet av falska uppgifter.
e-tjanst.mediemyndigheten.se
Anmälan till granskningsnämnden för radio och tv
Johan Harrison
När Mick West kom och presenterade sin tes och detta togs som förklaring så stängde jag av ”skiten”.
Jag har inte sett avsnittet och känner inte till Mick West, så därför undrar jag: måste man anser att UFO:n är flytande tefat för att få räknas som UFO-expert enligt dig? Din text kan tolkas så men jag vet inte om det var så du menade.
Fredrik Nilsson Metek Om du har svårt att läsa vad jag skrev, prova att läsa den högt så kanske det blir tydligare. Eller be en kompis läsa den åt dig. Lycka till!
Det var fler dåliga saker än jag kom på. Jo det var ett dåligt program. Det var bara bra att dom har börjat sända program om UFO:n. Mren det får vara bättre sen.
Jag har inte sett avsnittet och känner inte till Mick West, så därför undrar jag: måste man anser att UFO:n är flytande tefat för att få räknas som UFO-expert enligt dig? Din text kan tolkas så men jag vet inte om det var så du menade.
Det var fler dåliga saker än jag kom på. Jo det var ett dåligt program. Det var bara bra att dom har börjat sända program om UFO:n. Mren det får vara bättre sen.
Ett grej är att skriva till svt om sin åsikt om programmet. Det har jag själv gjort när jag reagerat på saker och ting som känns fel eller undrat över.
det är precis samma narrativ som ufo-sverige för dvs man kan inte veta något och att i princip allt förklaras med masspsykoser och "misstolkningar" .. clas säger ju själv att han tycker Mick West är en jättebra ufo-expert
Jag har inte sett programmet än, men din analys låter väldigt konstig:
"Mick West presenteras som UFO-analytiker. Han har aldrig erkänt att ufon= finns utan påstår allt är misstolkningar. Främhävs som expert/auktoritet ändå. "
Det finns väl inte så mycket att erkänna. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar? Det råder väl inget tvivel om att det finns UFO alltså oidentifierade flygande föremål, eller det nya bredare begreppet UAP som även innefattar andra femomen än föremål.
Det är ju just sådana saker (UFO/UAP) som West och hans Community analyserar och det är väldigt duktiga på det. Jag tycker att det är intressant att se hur de vetenskapligt kan förklara många UFO-fenomen och se att det faktiskt finns en naturlig förklaring. Dessutom gillar de att bli utmanade. Om du inte tror på det de har kommit fram till så är det bara till att skriva till dem och berätta vad som är fel i deras data och beräkningar så tittar de på det.
Vägen framåt är naturligtvis att skickliga experter som West gör analyser och hittar förklaringar. De fall som sedan återstår när det inte går att finna några förklaringar är de verkligt intressanta.
Hur tycker du att man ska angripa UFO-fenomenet? Ska vi utgå från att allt man ser är utomjordiskt och inte försöka hitta några andra förklaringar?
Om SVT nu ville lyfta frågan om UFO - varför inte bjuda in Clas Svahn eller någon annan sakkunnig från Riksorganisationen UFO-Sverige att bidra till en saklig diskussion? Tror inte allmänheten blev så mycket klokare av det här programmet... UFO kanske är ett fenomen som visar på att verkligheten kan vara betydligt mer komplex och mångdimensionell varför vi bör våga söka nya perspektiv, något som förtjänar en seriös behandling i SVT och borde ligga i vetenskapsredaktionens intresse.