söndag 15 december 2019

Doktorand i historiedidaktik sågade Clas Svahns bok


"Jag och min vän, krigsspelarkompis och lärarkollega Fredde har diskuterat att ta upp konspirationsteoretiskt tänkande i historieundervisningen, eftersom vi båda har erfarenheten att den typen av tänkande sprider sig. Så jag tänkte använda den här bloggen för att kartlägga arbetet med denna tänkta delkurs (som jag vill använda på Hi C-kursen)."

"Jag tänkte på att berätta lite om ett par av böckerna jag läst i ämnet. På svenska har jag bara hittat en bok, nämligen "Världens största konspirationer" (Månpocket), en bok som fått mig att både skratta och gråta. Skrattet kommer av att den framställs som en faktabok, samtidigt som det är uppenbart att några av medförfattarna själva är konspirationsteoretiker. Gråten kan faktiskt härledas ur exakt samma källa. 

I synnerhet tycks en av författarna, Lars Ulwencreutz, vara allvarligt angripen av konspirationstänkande (eller så flörtar han farligt mycket med det). Han ansvarar för två av de viktigaste bidragen i boken, det om Frimurarna samt det om Illuminati (där han har en medförfattare, Clas Svahn). I bokens författarpresentation framgår det att Ulwencreutz "till vardags [jobbar] inom psykiatrin men ägnar fritiden åt att skriva om framförallt olösta mysterier, oförklarliga fenomen och konspirationer". Ojoj, jobbar inom psykiatrin, då måste han vara en auktoriet. Eller inte."


Citat ovan från historieläraren Joakim Wendells blogg Antiidioti 11 april 2010:

http://joakimwendell.blogspot.com/2010/04/en-lektion-i-konspiration-del-1.html


Boken Världens största konspirationer skriven av bland annat UFO-Sveriges vice ordförande Clas Svahn:

https://www.parthenon.se/slutsalda-bocker-bevaka/slutsalda-2/svahn-clas-gunnar-wall-m-fl-varldens-storsta-konspirationer-kartonnage-slutsald


Historieläraren Joakim Wendell som sågade boken har gjort karriär och är numera doktorand i historiedidaktik vid Karlstads universitet:

https://www.kau.se/forskare/joakim-wendell


"Joakim Wendell är historielärare och doktorand i historiedidaktik, med historiska förklaringar som huvudsakligt forskningsintresse. Han är verksam vid Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CSD), Karlstads universitet."

https://www.gleerups.se/forfattare/joakim-wendell-a11328


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.