Visar inlägg med etikett Naturhistoriska riksmuseet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Naturhistoriska riksmuseet. Visa alla inlägg

måndag 25 juli 2022

UFO-Sverige anlitar skattefinansierade Naturhistoriska riksmuseet för att undersöka stenar som Antje hämtat från planeten Prio



"Jag har länge intresserat mig för Antes berättelser och upplevelser och vi träffades vid en rad tillfällen under åren. Efter dagens samtal har min nyfikenhet på denne man, som sa sig resa till planeten Prio och möta utomjordingar relativt regelbundet, ökat ytterligare.

När jag åkte därifrån hade jag med mig en av de två stenar som Ante sagt sig ha fått med från den okända planeten. Egentligen var jag här för att lämna tillbaka de två som Helena vänligt nog lånat ut till UFO-Sverige så att vi kunde ställa ut dem till 50-årsjubileet.

Nu fick jag hennes tillstånd att låta stenen undersökas genom att ta prover ifrån den. Inte enbart genom studier med hjälp av mikroskop. Något som ni kanske minns att jag tog hjälp av Naturhistoriska riksmuseet för at göra tidigare i år. Helena har också lovat att plocka fram en tredje sten som jag ska få behålla plus en del annat material som är av intresse."


Källa, UFO-Sverige 24 juli 2022:


Ufoturné genom Småland | Clas Svahns Blogg


onsdag 8 juni 2022

Sekten UFO-Sverige besvärar Naturhistoriska riksmuseet med vidskepelser

 

9 apr. 2022 — Dan Holtstam. Förste intendent, samlingsansvarig, Biträdande enhetschef. Kontakt. Telefon: 08-519 542 34. E-post: dan.holtstam@nrm.se ...



"Men strax efter 14 hade jag bestämt träff med Dan Holtstam på Naturhistoriska som hjälper allmänheten med att titta på stenar som de undrar över. Och jag hade fått med mig en sten från en man som besökte UFO-Sveriges expo i Norrköping i slutet av maj. En sten som ni kunde se på Landet runt i helgen när jag pratade med mannen om den.

Den första stenen jag hade med mig fick jag låna av en man på expot i Norrköping och ni kan se den här ovan. Att det inte var en meteorit kunde jag avgöra utan problemen men för att kunna säga något mer om den krävdes en geolog och då sökte jag upp Dan.

Efter att ha studerat den så kom han fram till att det rörde sig om en ferrokromlegering och att den inte var naturlig utan tillverkad på något sätt. Och absolut inte en meteorit.

De två andra stenarna jag hade med mig hade en helt annan proveniens eftersom jag fått låna dem av en släkting till Ante Jonsson. Och jag hade själv sett en av dem när Ante visade den för mig för kanske 30 år sedan.

Här var frågan om det gick att säga något om dem som antydde att de kunde komma från en annan planet. För Ante har sagt att han hittat dem i sin ficka efter att ha rest med de varelser han vid upprepade tillfällen träffade och att han då hade fått besöka en strand på denna planet.

Dan tog sig en noggrann titt på dem i ett kraftfullt mikroskop och började med den något mörkare som bestod av polerad fältspat med inslag av enstaka gula fläckar. Den gula stenen bestod av kvarts med inslag av järnoxid i form av gula fläckar.

– Inget tyder att de har kommit någon annanstans än från jorden. Det är inget extraterrestriskt utan mineral som är tacksamma att polera. Någon kan ha gjort det hemma i en trumlingsmaskin."


Källa, UFO-Sverige 8 juni 2022:


Besök på Naturhistoriska | Clas Svahns Blogg (ufo.se)


Startsida - Naturhistoriska riksmuseet (nrm.se)


tisdag 26 januari 2021

Pressmeddelande från Naturhistoriska riksmuseet om rymdsten idag

 

"2021-01-26 07:00 CET 
 
Boliden den 7 november orsakade meteoritfall 
 
Boliden som sågs den 7 november 2020 över västra Uppland gav upphov till ett meteoritfall. Det bekräftar nu forskare från Uppsala universitet och Naturhistoriska riksmuseet efter att fragment av rymdstenen har hittats och undersökts. Detta är det första svenska fyndet efter ett observerat meteoritfall på över 66 år och det första observerade järnmeteoritfallet i Sverige. Klockan 22.27 den 7 november lystes himlen upp under cirka tre sekunder över stora delar av östra Svealand. I västra delen av Uppland följdes skenet av en åskliknande knall, sedan ett långvarigt buller. Bilder och filmklipp spreds snabbt i sociala medier. 
 
Eric Stempels, astronom och meteorforskare vid Uppsala universitet, som också själv såg och hörde fenomenet, kunde kort därefter med hjälp av kollegor i Norge fastställa att en stor rymdsten hade fallit mot jorden. Eric Stempels förklarar vad som händer: - Rymdstenar faller mot jorden med väldigt stor hastighet, flera tiotals kilometer per sekund. När en sten sedan möter jordens atmosfär bromsas stenen upp och luften kring stenen börjar glöda, vilket ger upphov till ljusfenomenet. Hettan som uppstår smälter ytan och det vanliga är att rymdstenen smälter bort helt. Ifall stenen är tillräckligt stor kan delar överleva den våldsamma färden genom atmosfären. Resterna kan sedan hittas på marken i form av meteoriter. Det åskliknande ljudet och bullret orsakas av att rymdstenen har överljudsfart. Sedan 2013 finns det ett kameranätverk i Sverige som mäter meteorspår på himlen. Nätverket registrerar många små meteorer, orsakade av sandkornsstort stoft som brinner upp i atmosfären, i vissa fall flera tiotals per natt. Men cirka tio gånger per år observeras det ljusstarka meteorer, också kallade eldklot, som behöver mätas mer noggrant. Vid några tillfällen under de senaste åren har det funnits misstanke om meteoritfall i Sverige, men aldrig har det observerats något så ljusstarkt och lovande som ljusfenomenet den 7 november. I Uppland var det dock molnigt, så ingen av de svenska kamerorna observerade fenomenet.
 
Meteorobservationer och meteoritfynd är mycket intressanta. Observationerna berättar för oss exakt från vilket håll och med vilken fart rymdstenar träffar jorden. Genom att räkna tillbaka i tiden går det sedan att reda ut från vilken del av solsystemet objektet härstammar. Det vanligaste är att de kommer från krockar mellan asteroider inom ett område mellan planeterna Mars och Jupiter. Om man hittar en meteorit efter en rymdsten kan den berätta om hur det tidiga solsystemet såg ut. Meteoriter kan vara lika gamla som vårt solsystem, cirka 4,6 miljarder år, det vill säga mycket äldre än bergarterna på jorden. Beräkningar ledde till fynd Precis som i Sverige finns det i grannländerna kameranätverk som mäter meteorspår på himlen. Meteorkamerastationer i Norge, Finland och Danmark fångade händelsen den 7 november på bild. Med hjälp av kollegor i grannländerna räknade Eric Stempels, forskare vid Uppsala universitet sedan fram infallsbanan. Beräkningarna visade att stenen kom in i atmosfären i en brant bana och hade en mycket stor massa, uppskattningsvis nio ton. Kombinationen av infallshastigheten och den stora massan gjorde att den glödande stenen kunde observeras på ovanligt låg höjd, cirka 17 km. Detta gjorde det mycket sannolikt att fenomenet var ett genuint meteoritfall. Kameraobservationerna gjorde det möjligt att peka ut ett högintressant område nära byn Ådalen, norr om Fjärdhundra i Enköpings kommun. Området består av såväl åkrar som skog och har genomsökts av en stor skara intresserade. Trots en i början hög aktivitet rapporterades det inga fynd. Men den 22 november, efter tips från meteoritsamlare, hittade Jörgen Langhof, mineralog vid Naturhistoriska riksmuseet, misstänkta fragment i det utpekade området. 
 
Fragmenten är svartmetalliska till färgen och mellan 1-6 millimeter stora. Fragmenten har nu undersökts på Naturhistoriska riksmuseet, och forskarna konstaterar att det var en järnmeteorit. Det är ovanligt, eftersom i 95% av meteoritfallen rör det sig om stenmeteoriter. Det är dessutom det första fyndet efter ett observerat meteoritfall på 66 år i Sverige. Meteoriten slog av en rot Några meter från platsen där fragmenten hittades finns en stor, moss- och lavtäckt sten med tydliga tecken på att ha blivit träffad av något tungt. - Stenen har ett stort märke, som om den blivit träffad av en slägga. Och bredvid på marken fanns en större grop med en avslagen trädrot, berättar Jörgen Langhof, mineralog vid Naturhistoriska riksmuseet. Gropen orsakades troligen av en meteorit stor som en knytnäve. Med hjälp av en magnet kunde marken ”dammsugas” på magnetiska partiklar. Det var så fragmenten hittades, utspridda liggandes ovanpå mossan upp till tio meter från stenen med märket. Den knytnävsstora meteoriten har, trots flera sökinsatser under efterföljande veckor, tyvärr inte hittas. En första kemisk analys av de hittade fragmenten kunde bekräfta att det rör sig om en järnmeteorit. Förutom mycket järn så innehåller provet cirka tio procent nickel, vilket är karaktäristiskt för järnmeteoriter. - Vi behöver mer material från meteoriten för att fullständigt karaktärisera den och ge den ett namn, säger Dan Holtstam, mineralog och samlingsansvarig vid Naturhistoriska riksmuseet. De nu undersökta fragmenten utgör endast delar av skorpan på järnmeteoriten, som påverkats av smältning under den våldsamma inbromsningen i atmosfären. Sökinsatserna fortsätter efter vinteruppehåll när marken blivit snöfri. Det är fullt möjligt att fler meteoritdelar finns kvar i området. 
 
Information om intressanta fynd i området kring Ådalen efterlyses av både Naturhistoriska riksmuseet och Uppsala universitet. 
 
Kontakt 
 
Eric Stempels Astronom vid institutionen för fysik och astronomi, Uppsala universitet eric.stempels@physics.uu.se 018-471 5994 
 
Jörgen Langhof Mineralog vid Naturhistoriska riksmuseet jorgen.langhof@nrm.se 070-244 71 62 
 
Dan Holtstam Mineralog och samlingsansvarig vid Naturhistoriska riksmuseet dan.holtstam@nrm.se 0768-544 707 

Fakta om Naturhistoriska riksmuseet 
 
Naturhistoriska riksmuseet är en statlig myndighet och Sveriges största museum. Vi vill öka kunskapen om naturen och inspirera till ansvar för vår värld. Det är därför vi forskar och sprider kunskap och upplevelser. När det leder till fascination och livslångt engagemang har vi lyckats. De naturhistoriska samlingarna innehåller fler än 10 miljoner växter, djur, svampar, miljöprover, mineral och fossil. 
 
Samlingarna är grunden för forskning och utställningar där vår ambition är att vara av världsklass. För besökarna finns elva permanenta utställningar och kupolbiografen Cosmonova som visar filmer i världens största filmformat, IMAX. 
 
Kontaktpersoner Martin Testorf 
 
Presskontakt Vetenskapskommunikatör 
 
Sprider forskningsresultat från Naturhistoriska riksmuseet martin.testorf@nrm.se 0709-429011"
 

UFO-Sveriges tv-kändis om astronomi i dagens DN

 

för 3 timmar sedan — ... slog verkligen ned och delar av den har nu hittats och bekräftats komma från rymden. Det var 66 år sedan en rymdsten hittats på det sättet. Clas Svahn Text.


"Ovanligt fynd kom från rymden – men den stora biten saknas

Den ljusstarka bolid som fick fönsterrutor att skaka och förvandlade natt till dag den 7 november förra året slog verkligen ned och delar av den har nu hittats och bekräftats komma från rymden. Det var 66 år sedan en rymdsten hittats på det sättet."

"Den analys som gjorts på Naturhistoriska riksmuseet visar att de består av järn och tio procent nickel, typiskt för en meteorit."

söndag 15 november 2020

UFO-Sveriges mejlloggar med Naturhistoriska riksmuseet

 

2 november 2020 lämnade Naturhistoriska riksmuseet ut följande mejlloggar som offentlig handling. Det är en mängd mejl mellan UFO-Sverige och Naturhistoriska riksmuseets personal. Historielärarföreningen redovisar uppgifterna ovan eftersom det rör sig om ett historiskt museum. Slutsatserna får läsarna själv dra genom att trycka på bilden ovan för förstoring!


UFO-Sveriges kommande bok offentliggjord av Naturhistoriska riksmuseet


Smaka på texten nedan som UFO-Sveriges främsta expert på ufo genom tiderna skrivit! Vad texten har med ufo att göra är det ingen som förstår. Men eftersom UFO-Sverige förnekar alla typer av bevis för ufo i form av besök från andra planeter, blir det kanske förklarligt att krutet läggs på att sammanställa vad andra redan sagt och skrivit om dinosaurier. Som första media kan Historielärarföreningen publicera delar av den nya boken. Texten är nämligen offentlig i Naturhistoriska riksmuseets e-post 4 oktober 2020 innan förlaget gett ut den. Njut av all frånvaro av ufo i UFO-Sveriges text nedan. Där framkommer att UFO-Sverige numera är helt inriktat på astronomi som hobby och inte alls på några besök från andra planeter:


"När rymden anfaller går ingen säker. För även om sannolikheten att en människa ska träffas av en sten från ovan är mycket liten och hela vår planet ska drabbas av en dinodödare så går den inte helt att bortse från. Som med alla andra osannolikheter finns det alltid en liten risk att något ska inträffa. Under arbetet med en annan av mina böcker intervjuade jag för några år sedan Allan Gut, professor emeritus i matematisk statistik vid Uppsala universitet. Allan Gut fick mig att förstå att det mesta är möjligt om man bara håller på med något tillräckligt länge. "100 procent finns inte", sa han till mig då vi möttes på Ångströmlaboratoriet och det blev också titeln på den bok han själv kom att skriva några år senare. Min bok fick titeln "Osannolikt"."

"Enligt den svenska professorn Vivi Vajda, som är paleontolog vid Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm, var de första växterna som lyckades återhämta sig efter nedslaget ormbunkar. Vajda konstaterade detta under fältarbete i Nya Zeeland i början av 2000-talet då hon hittade växtsporer från ormbunkar i ett lager strax ovanför det som visar själva katastrofen. Nyligen har hon påvisat samma återhämtnings succession/följd från lagerföljder i Colombia och i själva Chicxulub-kratern/nedslagskratern där hon hittat spår från vegetationen på Yucatanhalvön. Det skiljer några hundra år mellan nedslaget på Yucatanhalvön och att växterna började återta marken:

- Idag är vi övertygade om att katastrofen skedde för 66,05 miljoner år sedan. I juni, antagligen, säger hon när vi talas vid."

 

Den som vill veta mer om dinosaurier rekommenderas starkt att köpa den lättsmälta omskrivningsboken när den snart prånglas ut. Det finns redan många böcker om dinosaurier, men den som vill göda författaren kan ju dra upp några hundralappar.

Den som i stället vill läsa om ufo gör bäst i att vända sig någon annanstans för läsning än i kommande bok från UFO-Sveriges mästerjournalist och hobbyastronom.

 

fredag 28 augusti 2020

Statliga förvaltningsmyndigheten Naturhistoriska riksmuseet ser Riksorganisationen UFO-Sverige som allmänheten


"Vem betalar myndigheten Naturhistoriska riksmuseets undersökning av föremålet UFO-Sverige lämnade in?
John Doe
Tor 2020-08-27 01:26
  •  Dan Holtstam
  •  registrator@nrm.se;
  •  martin.testorf@nrm.se;
  • Joakim.Malmstrom@nrm.se
Tack för ditt snabba svar Dan Holtstam om att skattebetalarna finansierar UFO-Sveriges undersökningar hos dig. Det verkar som om det hänt en hel del gånger förut och med fikaprat om ufo som avkoppling hos er statliga förvaltningsmyndighet Naturhistoriska riksmuseet:

Från: Dan Holtstam <Dan.Holtstam@nrm.se>

Skickat: den 26 augusti 2020 16:10

Till: historielararforeningen@outlook.com <historielararforeningen@outlook.com>

Kopia: Registrator <Registrator@nrm.se>

Ämne: VB: Vem betalar myndigheten Naturhistoriska riksmuseets undersökning av föremålet UFO-Sverige lämnade in?
 
Hej,
Naturhistoriska riksmuseet hjälper allmänheten löpande med identifiering av påträffade föremål, exempelvis misstänkta meteoriter, normalt utan kostnad för den enskilde.

Vänliga hälsningar

/Dan Holtstam"

torsdag 27 augusti 2020

Myndigheten Naturhistoriska riksmuseet fikapratar ufo med UFO-Sverige


"För jag behövde bilen till Naturhistoriska riksmuseet där jag träffade Dan Holtstam vars tjänster och kunskaper jag ofta haft hjälp av under åren.
Dan hade lovat att titta på en misstänkt meteorit som hittats vid en sjö utanför Grums och som jag fått skickad till mig via Värmlands Folkblad som bett mig om hjälp. Ni kan se Dan på bilden här ovan.
Vad han kom fram till skriver jag inte här eftersom det är VF:s historia. Återkommer när de har publicerat sin artikel.
Vi satte oss och tog en kopp te i fiket när allt var klart och pratade lite ufo och annat. Som så många andra är han nyfiken på spökraketerna och på Nammajaure.
På vägen ut passerade vi både en del av den stora Muonionaluostameteoriten och den nästan lika stora delen av Sikhote-Alinmeteoriten som ligger på Naturhistoriska. Den första är svensk och den andra är rysk. Båda rejäla bumlingar.
Dan berättade att Naturhistoriska fick sin klump av ryssarna 1969 i samband med att USA delade ut miniärtor med mångrus till alla möjliga länder runt om på jorden. Nu ville ryssarna överglänsa detta och gav alltså bort flera hundra kilo rymdsten bara till Sverige.
En lite kul historia som säger en del om läget mellan USA och Sovjet på den tiden."
Citat ovan från UFO-Sveriges vice ordförande Clas Svahns ufo-blogg 24 maj 2019:
https://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=55761
Clas Svahns bild på intendent Dan Holtstam:
https://csblogg.ufo.se/csblogg3/wp-content/uploads/2019/05/DanHoltstam.jpg

onsdag 26 augusti 2020

Naturhistoriska riksmuseet kastar sig över UFO-Sveriges föremål


"Dan Holtstam tar en första titt i sitt eget mikroskop."

Bildlänk från UFO-Sveriges vice ordförandes ufo-blogg 24 augusti 2020 på myndigheten Naturhistoriska riksmuseets intendent Dan Holtstam. Han kastar sig över föremålet UFO-Sverige lämnat in för att se om det innehåller något utomjordiskt:

http://csblogg.ufo.se/csblogg3/wp-content/uploads/2020/08/dan200824h.jpg

Här återfinner du såväl originalbilden som den citerade bildtexten överst:

http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=62389


Myndigheten Naturhistoriska riksmuseet diarieför ärende om UFO-Sverige


"Vem betalar myndigheten Naturhistoriska riksmuseets undersökning av föremålet UFO-Sverige lämnade in?
Dan Holtstam <Dan.Holtstam@nrm.se>

Ons 2020-08-26 16:10
  •  Du
  •  Registrator
Hej,

Naturhistoriska riksmuseet hjälper allmänheten löpande med identifiering av påträffade föremål, exempelvis misstänkta meteoriter, normalt utan kostnad för den enskilde.

Vänliga hälsningar

/Dan Holtstam
Från: Registrator <Registrator@nrm.se> 

Skickat: den 26 augusti 2020 09:25

Till: Dan Holtstam <Dan.Holtstam@nrm.se>

Ämne: FW: Vem betalar myndigheten Naturhistoriska riksmuseets undersökning av föremålet UFO-Sverige lämnade in?

Hej Dan,

Ärendet har dnr 5.1.6-450-2020

/Karin Vik registrator

Sent: den 26 augusti 2020 00:54

To: Dan Holtstam <Dan.Holtstam@nrm.se>

Cc: Martin Testorf <Martin.Testorf@nrm.se>; Registrator <Registrator@nrm.se>; Joakim Malmström <Joakim.Malmstrom@nrm.se>

Subject: Vem betalar myndigheten Naturhistoriska riksmuseets undersökning av föremålet UFO-Sverige lämnade in?
Får myndigheten Naturhistoriska riksmuseet något betalt för att ni undersöker om Tierpsföremålet UFO-Sverige lämnade in innehåller något utomjordiskt? Eller är det skattemedel som betalar undersökningen intendent Dan Holtstam genomför åt UFO-Sveriges vice ordförande?

Läs om det hos Historielärarföreningen och hos UFO-Sverige:


Sänd ert svar till: