torsdag 27 augusti 2020

Myndigheten Naturhistoriska riksmuseet fikapratar ufo med UFO-Sverige


"För jag behövde bilen till Naturhistoriska riksmuseet där jag träffade Dan Holtstam vars tjänster och kunskaper jag ofta haft hjälp av under åren.
Dan hade lovat att titta på en misstänkt meteorit som hittats vid en sjö utanför Grums och som jag fått skickad till mig via Värmlands Folkblad som bett mig om hjälp. Ni kan se Dan på bilden här ovan.
Vad han kom fram till skriver jag inte här eftersom det är VF:s historia. Återkommer när de har publicerat sin artikel.
Vi satte oss och tog en kopp te i fiket när allt var klart och pratade lite ufo och annat. Som så många andra är han nyfiken på spökraketerna och på Nammajaure.
På vägen ut passerade vi både en del av den stora Muonionaluostameteoriten och den nästan lika stora delen av Sikhote-Alinmeteoriten som ligger på Naturhistoriska. Den första är svensk och den andra är rysk. Båda rejäla bumlingar.
Dan berättade att Naturhistoriska fick sin klump av ryssarna 1969 i samband med att USA delade ut miniärtor med mångrus till alla möjliga länder runt om på jorden. Nu ville ryssarna överglänsa detta och gav alltså bort flera hundra kilo rymdsten bara till Sverige.
En lite kul historia som säger en del om läget mellan USA och Sovjet på den tiden."
Citat ovan från UFO-Sveriges vice ordförande Clas Svahns ufo-blogg 24 maj 2019:
https://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=55761
Clas Svahns bild på intendent Dan Holtstam:
https://csblogg.ufo.se/csblogg3/wp-content/uploads/2019/05/DanHoltstam.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.