onsdag 8 juni 2022

Sekten UFO-Sverige besvärar Naturhistoriska riksmuseet med vidskepelser

 

9 apr. 2022 — Dan Holtstam. Förste intendent, samlingsansvarig, Biträdande enhetschef. Kontakt. Telefon: 08-519 542 34. E-post: dan.holtstam@nrm.se ...



"Men strax efter 14 hade jag bestämt träff med Dan Holtstam på Naturhistoriska som hjälper allmänheten med att titta på stenar som de undrar över. Och jag hade fått med mig en sten från en man som besökte UFO-Sveriges expo i Norrköping i slutet av maj. En sten som ni kunde se på Landet runt i helgen när jag pratade med mannen om den.

Den första stenen jag hade med mig fick jag låna av en man på expot i Norrköping och ni kan se den här ovan. Att det inte var en meteorit kunde jag avgöra utan problemen men för att kunna säga något mer om den krävdes en geolog och då sökte jag upp Dan.

Efter att ha studerat den så kom han fram till att det rörde sig om en ferrokromlegering och att den inte var naturlig utan tillverkad på något sätt. Och absolut inte en meteorit.

De två andra stenarna jag hade med mig hade en helt annan proveniens eftersom jag fått låna dem av en släkting till Ante Jonsson. Och jag hade själv sett en av dem när Ante visade den för mig för kanske 30 år sedan.

Här var frågan om det gick att säga något om dem som antydde att de kunde komma från en annan planet. För Ante har sagt att han hittat dem i sin ficka efter att ha rest med de varelser han vid upprepade tillfällen träffade och att han då hade fått besöka en strand på denna planet.

Dan tog sig en noggrann titt på dem i ett kraftfullt mikroskop och började med den något mörkare som bestod av polerad fältspat med inslag av enstaka gula fläckar. Den gula stenen bestod av kvarts med inslag av järnoxid i form av gula fläckar.

– Inget tyder att de har kommit någon annanstans än från jorden. Det är inget extraterrestriskt utan mineral som är tacksamma att polera. Någon kan ha gjort det hemma i en trumlingsmaskin."


Källa, UFO-Sverige 8 juni 2022:


Besök på Naturhistoriska | Clas Svahns Blogg (ufo.se)


Startsida - Naturhistoriska riksmuseet (nrm.se)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.