söndag 21 november 2021

Föreningen Genesis svar om UFO-Sverige

 

"Vilken är Föreningen Genesis syn på den tredje vägens ufologi?

Göran Schmidt <schmidt.gbg@gmail.com>

Sön 2021-11-21 21:10
  •  Du

Hej John!

Någon hållning har vi inte från föreningen Genesis sida, och jag har personligen inte hört talas om begreppet ”tredje vägens ufo-logi” tidigare. Jag kan återkomma när jag läst uppsatsen!
Allt gott!
/Göran"


"Göran Schmidt <schmidt.gbg@gmail.com>

Sön 2021-11-21 21:10
  •  Du

Hej John!

Tack för din fråga.

Vi har ingen gemensam hållning som vi haft anledning att diskutera oss fram till.
Jag kände inte till UFO-Sverige tidigare, och har för egen del inte ägnat frågan någon uppmärksamhet på ett halvt sekel, så jag har svårt för någon djupare analys.
Jag tittade som hastighet på deras hemsida och konstaterade att man inte redovisar någon ideologisk/filosofisk/religiös hållning. Den måste man nog blida sig en uppfattning om genom att ta del av de ”vittnesbörd” som återges på sidorna, vilket är ett omfattande projekt. Det vore intressant, men alltför tidskrävande, åtminstone för mig själv i nuläget att gräva i det.
Så någon djupare analys än det jag delade i artikeln härom dagen tror jag inte du kan få. Evolutionismen var och är UFO-logins ryggrad, men om tankegodset inte har ändrats så mycket på det där halvseklet så har det fortfarande en metafysisk/existentiell dimension med tangeringspunkter inom miljörörelse, veganism och New Age. Så var det i alla fall på 60-talet.
Jag skulle förmoda att en närmare analys skulle leda oss till en liknande hållning som man gjort inom CMI, som jag länkade till för vidare läsning. Vi brukar tänka ganska lika i många frågor.
Allt gott!
/Göran"


"Göran Schmidt <schmidt.gbg@gmail.com>

Sön 2021-11-21 21:22
  •  Du

Hej igen John!

Hittade just uppsatsen du refererade till på  http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:613538/FULLTEXT01.pdf .
Jag ska läsa igenom den och återkommer efter det om den förändrar saken.
/Göran"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.