måndag 13 mars 2023

Dragkamp mellan Paludan och åklagaren om vilket land förhör ska hållas i




Källor 13 mars 2023:


"I förra veckan hamnade en utredning om hets mot folkgrupp, förgripelse mot tjänsteman och förolämpning I Malmö tingsrätt. Den misstänkte personen är den högerextreme partiledaren för Stram kurs – Rasmus Paludan."

"Tills nyligen har Malmöpolisen tyckt att jag kan ta tåget till Malmö och promenera omkring i Rosengård, säger Rasmus Paludan på måndagen.

– Jag har sagt att de kan höra mig på telefon. Och jag har sagt att de kan höra mig i Danmark. Det är i Danmark jag bor.


– Malmöpolisen är jättefarlig. De bryr sig inte alls om vad som händer med mig."


"Enligt kammaråklagare Adrien Combier-Hogg är ett förhör på telefon uteslutet.


– Det är olämpligt i det här ärendet då det finns material vi måste titta på tillsammans. Dessutom accepterar inte danska myndigheter att en utländsk myndighet genomför telefonförhör, säger Adrien Combier-Hogg. 


Om Rasmus Paludan skulle vägra att infinna sig i Sverige återstår att höra honom i Danmark, eller begära rättshjälp så att dansk polis håller ett förhör."


Paludan vägrar komma till Malmö på förhör: ”Farligt” (expressen.se)


”Förundersökningen mot Paludan bör läggas ner” - DN.SE



Katrine Winkel Holm: Hatten af for Ibi-Pippi – Frihedens Stemme


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.