fredag 30 april 2021

Utbildningsminister Anna Ekströms svar i dag på riksdagsledamöters frågor om omdebatterad historielektion på Polhemskolan i Lund


 Bild på Utbildningsminister Anna Ekström från regeringskansliet.


"Rätten till engagemang i sina barns skolgång

Svar på skriftlig fråga 2020/21:2588 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)

Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2021/02231 U2021/02243 Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen

Svar på fråga 2020/21:2584 av Björn Söder (SD) Föräldrars synpunkter på sina barns undervisning och fråga 2020/21:2588 av Markus Wiechel (SD) Rätten till engagemang i sina barns skolgång

Björn Söder har frågat mig om jag har för avsikt att säkerställa att alla föräldrar, även de som har politiska förtroendeuppdrag, ska kunna få framföra synpunkter på undervisningen av deras barn. Markus Wiechel har frågat mig vilka åtgärder som jag avser att vidta i syfte att stärka föräldrars möjlighet att engagera sig i sina barns skolgång, och hur detta kan kopplas till föräldrar som är partianknutna.

Av 1 kap. 5 § skollagen (2010:800) framgår att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Av skollagen framgår även att det är rektor som är ansvarig för att leda och samordna det pedagogiska arbetet i skolan. Vidare anges att det är läraren som ansvarar för undervisningen och beslutar om betyg.

Det är läroplanen, kursplanerna och ämnesplanerna som styr, och ska styra, utbildningen och undervisningen i grund- och gymnasieskolan (förordningen [SKOLFS 2011:144 ] om läroplan för gymnasieskolan, förordningen [SKOLFS 2010:37] om läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet). I läroplanerna för grundskolan och gymnasieskolan poängteras att det är viktigt att eleverna lär sig att tänka kritiskt, att granska information och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.

Skolans uppdrag vad gäller undervisningens innehåll och formerna för samverkan med elevernas vårdnadshavare är tydligt i skolans styrning. Dock skiljer sig ansvaret för samarbete mellan skola och vårdnadshavare åt mellan grund- och gymnasieskolan. I läroplanen för grundskolan anges att skolan ska samarbeta med elevernas vårdnadshavare så att man tillsammans kan utveckla skolans innehåll och verksamhet. Vidare anges att det är rektorn som pedagogisk ledare och som lärarnas chef, som har ett särskilt ansvar för att utveckla formerna för samarbete mellan skolan och hemmen och att vårdnadshavarna får information om skolans mål och sätt att arbeta och om olika valalternativ. Skolans och vårdnadshavarnas gemensamma ansvar för elevernas skolgång ska skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barns och ungdomars utveckling och lärande. I läroplanen för gymnasieskolan har rektorn ett särskilt ansvar för att vårdnadshavare får insyn i elevernas skolgång.

Lärare måste kunna känna att de har samhällets stöd med att upprätthålla en god arbets- och lärandemiljö. Lärare ska inte behöva anpassa undervisningen efter vårdnadshavares partipolitiska önskemål. Lärare som sköter sitt arbete och undervisar professionellt och allsidigt enligt läroplanen ska känna att de har stöd inte bara av rektorer, huvudmän, utan även av vårdnadshavare och resten av samhället.

Jag menar att hela samhället behöver se skolan som en gemensam bildnings-institution och inte en tjänst på marknaden där elever är kunder och lärare leverantörer av kunskap. Vidare anser jag att lärare ska bemötas med respekt för sitt viktiga uppdrag i en skola och inte behöva vara oroliga för påtryckningar när de i sin undervisning tar upp kontroversiella ämnen i enlighet med läroplanen.

Stockholm den 30 april 2021

Anna Ekström"


Källor:

Rätten till engagemang i sina barns skolgång Svar på skriftlig fråga 2020/21:2588 Utbildningsminister Anna Ekström (S) - Riksdagen

Föräldrars synpunkter på sina barns undervisning Svar på skriftlig fråga 2020/21:2584 Utbildningsminister Anna Ekström (S) - Riksdagen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.