lördag 12 november 2022

Muslim utsedd till Ung förebild efter att förgäves ha försökt lugna kriminella under Korankravaller

 

för 21 timmar sedan — Ungefär två, tre dagar innan fick jag reda på att Rasmus Paludan skulle komma ... Vi bröt fastan ihop – vid tiden för Paludans besök pågick ramadan – och vi ...



"En anledning till att du tilldelas priset som Ung förebild är att du och For the People tog initiativ till en fredlig manifestation i Folkets hus i Vivalla samtidigt som den högerextreme Rasmus Paludan besökte Sveaparken i centrala Örebro.  I Sveaparken ledde den spända stämningen till våldsamma upplopp och efter dessa åkte du och flera unga dit för att städa upp.

Kan du berätta om dina tankar och känslor kring de här initiativen? Hur fick du med dig andra unga?

– Ungefär två, tre dagar innan fick jag reda på att Rasmus Paludan skulle komma till Örebro. Våra unga motsatte sig först att vi skulle bemöta honom med kärlek och fred, inte hat. Många var upprörda, men vi gick till Folkets hus och samlades där. Vi bröt fastan ihop – vid tiden för Paludans besök pågick ramadan – och vi försökte locka unga till Folkets hus istället för att gå till Sveaparken. Men trots allt samlades kanske tusen människor i Sveaparken. Till slut eskalerade det och det blev upplopp. Jag var där på plats och det var mycket tjafs. Jag försökte lugna situationen på den plats där jag var och jag kommer ihåg att jag tänkte ”förstör inte för andra för att du har hat mot en person”."


Källa 11 november 2022:


Hani Bilal utsedd till årets Unga förebild – Örebronyheter (orebronyheter.com)


XXXXXXXXX Özlem Çekiç: Søger gratis arbejdskraft – Frihedens Stemme


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.