torsdag 16 december 2021

Skådespelare i UFO Sweden svarar Historielärarföreningen om fel i filmscen

 

"
Född i Norrköping, jobbar efter 39 år på Corren från juli 2015 som frilansjournalist, bor i Mantorp.
"



"Till Jörgen Auer om hans filmroll i ladan

John Doe

Tor 2021-12-16 15:13
  •  Jörgen Auer
Du har rätt Jörgen. Historielärarföreningen har naturligtvis frågat Crazy Pictures innan vi vände oss till dig. De har inte svarat. Det har inte heller SF Studios gjort. HLF har rekommenderat dem att på något vis retuschera om själva burken så att inte ungefär 90 % av alla danska biobesökare får sig ett gott skratt när de känner igen sin Carlsberg elefantöl från 1970-talet. 
HLF tror att både Crazy Pictures och SF Studios hoppas att publiken struntar i detta. Men det är en sak om biobesökare redan löst biljett. En annan sak att trailern ska locka besökare och de upptäcker saken. 1978 upphörde man med att tillverka ölburkar i stål med platt lock och botten. Det var invikt lock och botten i aluminium 1996. Och den sortens öl med den etiketten fanns inte längre hos Carlsberg.
Kanske ser det ut som om ingen annan märkt saken. Det kan vi inte veta eftersom Crazy Pictures under sin trailer på YouTube inte godkänt HLF:s kommentar. Hälften av alla kommentarer har underkänts enligt räkneverket, så att 95 % av kommentarerna som återstår är odelat positiva. SF är ännu värre på YouTube då de inaktiverat kommentarer helt och håller för samma trailer för UFO Sweden.
Att vi ändå skrev till just dig beror på att vi trodde att du filmat din scen ett antal gånger och då kanske själv reagerat på att ölburken var två decennier för gammal. Därför var vi ute efter om det skett någon konversation om burkens ålder vid filmandet.
Slarvas det så i en scen som man visar i en trailer så är risken stor att det sker mer av samma sak inne i filmen. CP och SF har all nytta av HLF:s upptäckt, men struntar både i vad vi säger och att svara oss. HLF tackar för att du svarade.
/HLF


Från: Jörgen Auer <Jorgen.Auer@ostmedia.se>
Skickat: den 16 december 2021 10:03
Ämne: Sv: Till Jörgen Auer om hans filmroll i ladan

Hej,


Tack för visat filmintresse. Men ni ställer frågan till fel person. Jag är bara skådespelare och har ingenting att göra med införskaffande av rekvisita att göra.


Skriv till filmbolaget Crazy Pictures så får ni förhoppningsvis svar på frågan och eventuella nya sådana.


Hemsidan heter förstås crazypictures.se och kontakt vill de ha via info@crazypictures.se

 

Vänligen,

Jörgen Auer

 

Från: Peter Mildaeus <Peter.Mildaeus@ostmedia.se>

Skickat: den 15 december 2021 08:50

Till: Jörgen Auer <Jorgen.Auer@ostmedia.se>

Ämne: VB: Till Jörgen Auer om hans filmroll i ladan

 

 

Från: John Doe <historielararforeningen@outlook.com>

Skickat: den 15 december 2021 01:23

Till: carl.gillheimer@uljeberg.com; Co Tipsa <Tipsa@corren.se>; CO Sportredaktionen <sportredaktionen@corren.se>; Jörgen Auer <Jorgen.Auer@ostmedia.se>

Kopia: ost@svt.se

Ämne: Till Jörgen Auer om hans filmroll i ladan

VARNING: Det här meddelandet kommer från en EXTERN AVSÄNDARE. Klicka inte på länkar eller öppna bilagor om du inte känner igen avsändaren och vet att innehållet är säkert.




Till Correns frilansjournalist Jörgen Auer på Uljebergs säteri.

 

 

Utspelar sig din scen i ladan 1996?

 

Varför är ölen du dricker då från 1977?

 

Sänd ditt svar till Historielärarföreningen:

 

historielararforeningen@outlook.com"



Nu finns teasern ute

"Klicka på länken här om du vill se teasern till långfilmen UFO Sweden som har premiär nästa jul, alltså julen 2022. Och ja, det är jag som är med. Kul grej.

https://fb.watch/9UQQW5dyZX/

2 kommentarer:

Historielärarföreningen sa...

Är året 1996 när du dricker Carlsbergs elefantöl från 1977?

Eller är det något HLF missat som du som källkritisk journalist kan förklara:

https://historielararna.blogspot.com/2021/12/1996-dricker-lantbrukaren-carlsbergs.html


Auer sa...

Som filmarbetare gör jag som jag blir tillsagd.
"Drick ur burken där" och jag dricker ur burken.
Äppledrycken som var i smakade gott.

Källa:Jörgen Auer: Nu finns teasern ute (jorgenauer.blogspot.com)
"Okej, nu kan jag berätta. Jag har en liten roll i UFO Sweden, filmkollektivet Crazy Pictures nästa storfilm.
Jag sökte helt enkelt en roll, vilken som helst. Detta för att jag alltid har varit intresserad av teater och film och för att jag ville se och uppleva hur det är att göra film.
Nu, efter en inspelningsnatt 14 september där jag spelar en bonde som får oväntad påhälsning i sin lada, vet jag lite mer och kan säga så här: häftigt, något av det roligaste jag har gjort i livet. Då har jag ändå gjort och prövat på en hel del.
UFO Sweden har premiär julen 2022.


2 kommentarer:

Historielärarföreningen sa...


Historielärarföreningen undrar när din scen i ladan är tänkt att utspela sig?

Ölen du dricker är nämligen från 1977:

https://historielararna.blogspot.com/2021/12/1996-dricker-lantbrukaren-carlsbergs.html


Auer sa...

Det ska du inte fråga mig. Fråga filmbolage Crazy Pictures.


Källa:Jörgen Auer: Jag blir skådespelare (jorgenauer.blogspot.com)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.