Efter dagstid kallas Sydsvenskans telefon för nyhetstips. Det är den inte. Sydsvenskan hävdar för Historielärarföreningen att det är en jourtelefon. Ungefär som om tipsaren behöver hjälp med något av Sydsvenskan. En tipsare behöver aldrig Sydsvenskans hjälp. Det är Sydsvenskan som behöver tipsarens hjälp.
Sydsvenskan påstår för HLF att efter dagtid är det enbart akuta tips om till exempel en brand eller att statsministern dött som får ringas in. Annars ska mejltips till tidningen användas. Ändå har någon journalist betalt för att svara i Sydsvenskans telefon efter dagtid. Men den journalisten vill inte ens ta emot tips om andra saker än brand och regeringschefens död. Journalisten vill inte anteckna tipset till redaktionen dagtid. Journalisten vill lägga på luren och ha lön för att bara skriva om statsministerns död eller brand.
Men vid brand behöver ingen tipsare ringa Sydsvenskan. För då har PPPress redan ryckt ut via Rakel:
Därefter säljer PPPress sin artikel till Sydsvenskan. Så det är lögn att Sydsvenskan behöver tips om brand efter dagtid.
Hur ofta dör statsministern? Sist var det Olof Palme. Ska Sydsvenskans journalist få betalt för att vänta på ett sådant samtal?
Varför skriver inte Sydsvenskan att deras tipstelefon efter dagtid är en jourtelefon? Så länge tidningen inte gör det får de skylla sig själva att tipsare antar att mottagaren tar emot tips eller orkar skriva ned nyhetstips för vidare förmedling till dagredaktionen eller till och med orkar skriva en kort notis eller leta upp en länk.
Bojkotta skräptidningen Sydsvenskan som ljuger och tar läsarnas pengar för betalning åt journalister som inte jobbar efter dagtid. Det är en lögnaktig blaska med monopolställning i Malmö.
Lämna era nyhetstips till andra nyhetsmedier i stället!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.