fredag 4 december 2020

UFO-samfundets artikel om ufo i historieundervisning

 

"UFO i historieundervisningen

 

En av de tidigt dokumenterade UFO-händelserna.

"Vid skymningstid den 14 april 1561 så fick invånarna i Nuremberg bevittna ett skrämmande spektakel. 

Himlen fylldes av cylinderformade objekt och ur dem kom röda, svarta, brandgula, och blåvita runda skivor och glober. Kors och tuber som såg ut som kanoner dök också upp och dessa började kriga mot varandra." 

Denna händelse finns även avbildad på ett träsnitt från femtonhundratalet av Hans Glaser. 

Enligt vittnena så kom det på slutet in ett svart spjutliknande farkost och gjorde slut på striden. 

Detta är ett omdiskuterat fall. Vissa brukar mena att det var ett meteoritregn som förklaringsmodell, men ögonvittnena från den tiden beskriver något annat.

==========================

Historielärarföreningen (HFL) anser att det finns en stor potential att öka svenska elevers intresse om historiska UFO-händelser runt världen tas med i undervisningen.


Elevernas naturliga frågor om hur de kom hit, dess teknik och till exempel vilka fossilfria bränslen som använts dyker upp omedelbart. 


Några djupsinnigare elever kanske undrar varför UFO kommer till jorden och vilket andligt utbyte vi kan ha. Varför vittnar så många om telepati? Är det något vi kan använda oss av?

HLF vill att UFO ska in i historieundervisningen för att det inte gör nytta i religionskunskap eller psykologi. Då tror eleverna att det rör sig om antingen tro som ej kan bevisas, eller om sinnesrubbning. 


HLF ser fram emot nyfikna och vetgiriga elever och insiktsfullare undervisning som tar vetenskapen framåt. 


Vi i HLF tror att politiker och skolledare har kort väg att få elevernas intresse och vidareutveckling inom ämnet. De har aldrig erbjudits chansen att ha UFO med i historieundervisningen. Inte heller fått prövat detta.


En högstadieskola i Stockholm tackade nej. Malmö universitet tackade nej till att HLF skulle få träffa blivande historielärare. 


Endast rädsla hos skolledare och lärarutbildare står i vägen för att ge elever tillgång för att tillgodose sig vikten av ett betydelsfullt ämne som kan komplettera människans historia, till och med skriva om den.

HLF tror att UFO i historieiundervisningen skulle tilltala de mjukaste elevernas mest nyfikna tankar på vårt innersta väsen, såväl som de tuffaste elevernas teknik och fysikintresse. 


Det här är så nära verkligheten man kan komma. Undervisningen idag fattas en bit av verklighet. 

En sådan skola där eleverna blir onödigt indoktrinerade vill vi inte ha.


HLF har varit i kontakt med politiker i olika partier i utbildningsutskottet. De vill ej ta i saken och förstår den inte. 


Vi tror barn och ungdomar är öppnare, har ett öppnare sinne. Ingen frågar om de vill ha UFO i historieundervisningen. 

Tillåt oss testa åtminstone. 


Ansvarig för kursplaner i historia hörde aldrig av sig tillbaka. Medan en gigantisk undersökning om medeltidens varande i historieundervisningen lockade många debattörer och full mediateckning. 


Om man frågade efter elevers intresse om medeltiden eller teknikhistoria om UFO, skulle troligen även ämnet om UFO likväl fånga deras uppmärksamhet såsom historia ifrån gången tid, om de bara fick chansen att närma sig detta ämne på tillbörliga sätt."

 

Källa,Svenska UFO-samfundet november 2020:

 

http://www.ufosamfundet.se/UFO-i-undervisningen-/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.