måndag 9 maj 2022

Paludans mejl till Rikspolischefen 9 maj om personskydd efter mordförsök


Paludan mejlade rikspolischef Anders Thornberg måndag 9 maj 2022 klockan 11:23. Läs mejlet nedan: 





"Polismyndigheden får ompröva beslutet om personskydd

Rasmus Paludan <rasmus.paludan@stramkurs.dk>

Mån 2022-05-09 11:23
  • rikspolischefenskansli;
  • Registrator Kansli
  • Sakerhetspolisen; X X X X X


Till rikspolischef Anders Tornberg och NOAJag skrev till dig den 29 april 2022 och påpekade att ditt beslut att inte ge mig personligt skydd i Sverige utgjorde en allvarlig risk för mitt liv. Varför struntar du i dina plikter, vilket bl.a. är att skydda riksdagskandidater från misshandel och mord?Den 1 maj 2022 blev jag utsatt för mordförsök när jag som en del av min valkampanj skulle hålla ett politiskt tal i Uppsala. Minst 15 brottslingar sprang mot mig och 2 andra. Vi hann ta oss in i vår bil och låsa dörrarna 1 sekund innan den första gärningsmannen kom. Han slog näven många gånger så hårt mot mitt sidofönster i ett försök att krossa rutan att hans hand blödde och lämnade spår av blod på sidorutan.Den andra gärningsmannen hoppade med full kraft upp på vindrutan, så att hela rutan krossades. Sedan hoppade han upprepade gånger på taket. Den tredje gärningsmannen höll i vindrutan och försökte tränga in i bilen. Vi fick köra bilen snabbt bort från platsen. Därefter fick vi köra vidare i ett annat fordon och den skadade bilen ställdes i ett stängt verkstadsutrymme. Brottslingar bröt sig in och brände bilen. Brottslingar har spridit video av den brinnande bilen och hånar att de har bränt "min" bil totalt.I Danmark och Norge har PET (Politiets Efterretningstjeneste) och PST (Politiets Sikkerhedstjeneste) på egen hand bedömt att jag ska skyddas av livvakter. I Sverige är hotet betydligt allvarligare, och nu finns det synliga bevis för det, efter mordförsöket i Uppsala. Jag begär därför att Polismyndigheten omprövar beslutet om personkydd för mig.Som ett minimum kommer jag att behöva vara personskyddad från torsdag till söndag, där jag kommer att hålla valmöten i de svenska städerna Göteborg, Borås, Trollhättan, Örebro, Västerås, Uppsala, Stockholm, Norrköping och Linköping. Det är meningslöst att skydda mig vid dessa allmänna sammankomster om jag blir mördad någon annan gång under min vistelse i Sverige de dagarna.Har Polismyndigheten tänkt att jag som riksdagskandidat ska skyddas från att bli dödad eller inte?Given av min godhetRasmus PaludanPartiledareStram Kurs SverigeBox XXXXXXX XX StockholmTelefon +46 (0) 8 XXX XX XXX"



VIDEO: Paludan-bilen nedbränd » Samnytt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.