onsdag 6 juli 2022

Uppsats på ämneslärarprogrammet vid Uppsala universitet stöder sig på sekten UFO-Sveriges bok som inte är akademisk


Sekten UFO-Sverige har inte vågat namnge studenten förrän efter att uppsatsen publicerats, för att undgå kritisk granskning från Historielärarföreningen. 



av C Särén2022 — religion i Dagens Nyheter 1914-1942. Av Christoffer Särén ... 7 Clas Svahn, Sekter hemliga sällskap och domedagsprofeter i Sverige och världen.


"Det finns en liten begränsad mängd forskning om David Petander och Erik Andersson. Om Erik Andersson går det endast att finna Clas Svahns redogörelse om Anderssons liv och sektbildning i boken ”Sekter och hemliga sällskap i Sverige och världen”. 7 Boken är ej en akademisk skrift och det är en liten del av boken som handlar om Andersson. Jag väljer att benämna Svahns undersökning av Andersson som tidigare forskning då det är den enda publicerade redogörelsen av Andersson och hur predikanten kom att beskrivas offentligt i media"


"Nationell ämneskategori

Religionshistoria

Identifikatorer

URN: urn:nbn:se:uu:diva-476420OAI: oai:DiVA.org:uu-476420DiVA, id: diva2:1666877

Ämne / kurs

Fördjupningskurs i religionsvetenskap

Utbildningsprogram

Ämneslärarprogrammet

Handledare
Examinatorer


Källor, Uppsala universitet juni 2022:


Microsoft Word - "En svensk Franciskus och en svensk Rasputin" - en analys av representation och gestaltning av religion i Dagens Nyheter 1914-1942 .docx (diva-portal.org)


"En svensk Franciskus och en svensk Rasputin" : En analys av representation och gestaltning av religion i Dagens Nyheter 1914-1942 (diva-portal.org)


Jämför nedan hur studentens namn fegt anges först efter uppsatsens publicering med hur studentens namn utelämnas då uppsatsen skrevs. Döljandet av studenters namn har Dagens Nyheters journalist hos UFO-Sverige satt i system sedan flera år tillbaka, för att hindra utomstående från att varna för ideologisk färgning från sekten UFO-Sverige vilken är helt ovetenskaplig. I sekten UFO-Sveriges värld har studenter inga namn förrän de är färdiga med sina uppsatser och har skrivit väl om UFO-Sverige, så att de kan användas för propaganda åt sekten.


"Under dagen fick jag en länk till en kandidatuppsats vid Uppsala universitet där jag varit behjälplig. Dels genom att studenten som skrev uppsatsen hade upptäckt att jag tagit upp en intressant svensk sektledare i min bok ”Sekter, Hemliga sällskap och domedagsprofeter” och då kontaktat mig och dels genom att jag skickade honom hela mitt bakgrundsmaterial med alla artiklar ur olika tidningar med mera.

Vill ni läsa uppsatsen (”En svensk Franciskus och en svensk Rasputin” – en analys av representation och gestaltning av religion i Dagens Nyheter 1914-1942) kan ni plocka ned den här. Christoffer Särén heter killen bakom den."


Källa, UFO-Sverige 5 juli 2022:


Fixardag och intressant samtal | Clas Svahns Blogg (ufo.se)


"Under förmiddagen fick jag ett mejl från en studerande vid universitetet i Uppsala som hade läst min bok om sekter och sett att jag ägnat ett kapitel åt Erik Andersson, ”Mästaren i Anundsjö”, som var en karismatisk sektledare i slutet av 1920-talet. Alltså en person som fascinerar mig.

Studenten undrade om jag kunde hjälpa honom med några källor så jag bestämde mig att skicka kopior av allt jag har, vilket är en hel pärm, i utbyte mot att jag får hans färdiga resultat när allt är färdigt. Det gjorde han snabbt tummen upp för."


Källa, UFO-Sverige 9 april 2022:


Fortsatt insamling och bokjobb | Clas Svahns Blogg (ufo.se)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.