måndag 7 oktober 2019

Historielärarföreningens förslag till Skolverket om ufo i kursplanen för historia


Historielärarföreningen föreslår Skolverket att ufo blir ett moment i kursplanen för historia.

Orsaken till att Historielärarföreningen hör av sig till Skolverket är följande intervju:

" – Vi måste hitta en lösning som innebär att historielärare får en kursplan med bättre balans mellan innehållet och undervisningstiden utan att viktiga delar tas bort. Det blir en svår nöt att knäcka och vi vill gärna ha lärares synpunkter om det, säger Anna Westerholm i en kommentar."

Källa för citatet ovan är Expressen 4 oktober 2019:
https://www.expressen.se/nyheter/skolverket-backar-om-antiken/

Historielärarföreningen vill på detta vis verka som en remissinstans. Historielärarföreningen vill med sitt förslag om ufo vara progressiv. Med ufo menar vi i det här sammanhanget att utomjordiskt liv eller farkoster besökt planeten Jorden.

Främst önskar vi att ufo från efterkrigstiden ska ta plats i undervisningen då källorna är säkrast.

Vi vill låta källorna tala för ufo som kursmoment. Det kan vara dokument som granskats och befunnits vara äkta. Det kan röra sig om militära dokument eller från andra myndigheter och regeringar. Tyngdpunkten ska ligga på andra länder då de kommit längre än Sverige.

Dokumenten får gärna styrkas av liknande källor från andra länder som haft att hantera ufofrågan på motsvarande myndigheters nivå.

Vi tänker oss även vittnesmål från militär personal där oberoende källor ger stöd åt iakttagelserna. Bandupptagningar, jordprover, metallfynd, kraschplatser, läckta sekretesskrivelser och rättsfall där vi har mer än en källa får utgöra fonden.

Vetenskapsmän som granskat källorna eller arbetat med ufofrågan ska framträda i kursmomentet.

Vi vill i kursmomentet ufo enbart utgå från källorna. Därefter ska eleverna använda historisk-kritisk metod för att bedöma källorna. Vi tänker oss att källorna om ufo i sig är fängslande eller spännande för eleverna. Eleverna får tillsammans med läraren i historia använda källorna för att tänka över motiv samt tillräckliga och nödvändiga orsaker och verkan. Framförallt ska eleverna få svar på frågorna om ufo när det gäller vad som har hänt. Vad vet vi har hänt till skillnad från vad vi tror. Vilka har intresse av att dölja kunskapen och finns det skäl till mörkläggning? Hur lång tid tillbaka kan vi få källor som styrks av andra källor?

Med detta förslag vill Historielärarföreningen vara först ut att föreslå ufo som kursmoment i historia. Därför vill vi att Skolverket skriver ut hela detta förslag och arkiverar det till datumet måndag 7 oktober 2019. Här presenterades förslaget först. Skolverket har sedan på sitt samvete om det väljer att införa ufo i kursplanen för historia eller inte.

Historielärarföreningen är övertygad om att det bara är en tidsfråga innan ufo i skolans historieundervisning når allmän acceptans. För bevisen och källorna samt avslöjandena hopar sig. Kvar finns egentligen bara mörkerläggning av militära skäl för främst vissa stormakter. Det är inget svenska elever måste vänta på. Tvärtom anser Historielärarföreningen att svenska elever kan få ett försprång gentemot andra länder på samma vis som då Sverige från 1990-talet och framåt fick konkurrensfördelar då vi hoppade på IT-tåget relativt tidigt jämfört med andra länder.

Vi hävdar att eleverna kommer att få större nytta av ufo i historia än flera andra äldre kursmoment. Orsaken är given. Andra mer avancerade utomjordiska civilisationers teknik är en guldgruva att studera. Redan har viss teknik använts efter back engineering. Uppenbara frågor som eleverna kan ha att fundera på när de går hem är, hur färdas de hit utan fossila bränslen och över så stora avstånd.

Därför ser vi framför oss att detta nya kursmoment kan innebära ett kunskapssprång vad gäller vår förståelse för astronomi. Eller varför båda supermakterna vittnat om att ufon stängt ner kärnvapenmissiler.

Framförallt ser vi att ufo i historia kan bli ett hopp för ungdomar om en grön miljövänlig framtid. Kan andra civilisationer, så kan vi och många funderingar över hur de gör. Det är sådant som Greta Thunberg säkert skulle vilja ha lärt sig i skolan. De protesterande ungdomarna i Fridays for future vill vi ge hopp med våra källstudier om ufo.

Ufo under efterkrigstiden är ett utmärkt exempel för att eleverna ska förstå hur underrättelsearbete fungerar. Här är mörkläggning som arbetsverktyg något normalt.

Medicinska upptäckter håller vi öppet. Det är självklart något militären ser som forskningsområde runt ufo eller utomjordiskt liv. En krasch kan leda långt.

Skolklasser och hela skolor har på olika kontinenter redan iakttagit ufon. Varför då inte få undervisning om det?

Solskiftesskolan i Österåkers kommun har i tio års tid erhållit föreläsningar om ufo som källkritiska övningar från årskurs sex upp till årskurs nio.

Historielärarföreningen anser att ufo idag ligger i fel ämnen. I religionskunskap kan ufo idag dyka upp i momentet om New Age och förklaras som helt och hållet en trosfråga. Då går eleverna från lektionen och antar att det inte finns några bevis och att det inte är något att bry sig om ufo.

I psykologi kan ufo idag dyka upp i momentet parapsykologi. Det är möjligt att ufo för oss människor verkar parapsykologiskt. Men konsekvensen att ha ufo här är att eleverna lämnar lektionen och tror att ufo är något som inte riktigt finns eller i enbart underliga situationer. Samma slutsats där, inget att bry sig om så länge man inte är wacko.

Ufo är ingen trosfråga. Antingen finns ufo eller så finns inte ufo. ¨Låt därför källorna tala och där de gör det bäst, i historieämnet.

För mer än fem år sedan uppmanade styrelsemedlemmar i Historielärarnas förening nuvarande medlemmar i Historielärarföreningen att gå med i Historielärarnas förening för att inifrån verka för att undervisning i källkritik om ufo skulle bli verklighet en dag. Men Historielärarnas förening motarbetade också införandet och lämnade källförslag utan åtgärd i oktober 2013. Flera styrelsemedlemmar i Historielärarnas förening trodde på ufo och tog regelbundet del av källorna i History channel. Men vågade inte ta steget fullt ut i sin styrelse.

Därför bildades Historielärarföreningen och låter Historielärarnas förening stå för sitt beslut att inte gå vidare med ufo och källkritik. Historielärarföreningen menar tvärtom att vi inte har tid att vänta längre, eftersom klimatförändringarna inte väntar. Därför har eleverna större nytta av ufo som kursmoment i historia, för att tiden är en miljöfaktor. Tekniken och fredsfrågan en annan avlöpare med stora fördelar. Som försvar för ufofrågan och Historielärarnas förening kan nämnas, att inte en enda styrelsemedlem i Historielärarnas förening 2013 uttalade sig nedlåtande mot Historielärarföreningen då den nämnde källorna om ufo. Inget förlöjligande. Den tiden är förbi. Men Historielärarföreningen kan helt enkelt inte invänta Historielärarnas förenings framtida beslut att införa ufo som ett kursmoment, eftersom allt pekar på att de inte vågar detta i framtiden heller. Ekonomiska skäl, karriärskäl och vem som skriver läroböckerna har uppdagats. Det vill inte Historielärarföreningen att Sveriges elever ska lida för och få en obsolet kunskap om omvärlden och historien.

Däremot vill Historielärarföreningen inte ge sig in i utsagor om vad som ska lyftas bort för att få plats med ufo. Det beror på problem att mäta vilka moment eleverna har störst nytta av. Helt klart är i alla fall att ufo och besök av utomjordiskt liv torde rankas i närheten av stora upptäckter som hjulet eller Amerika. Det kan mycket väl vara så att utomjordiskt liv på Jorden klassas som den största historiska upptäckten någonsin. Och varför skulle en sådan historisk upptäckt inte passa i historieundervisningen.

Historielärarföreningen tänker sig att inom några få år ska svenska elever se det som en naturlig del att ufo behandlas under efterkrigstidens historia. Att elever och vuxna idag inte vet så mycket om ufo beror inte på att ufo inte finns, utan på att det inte undervisats om det eller undervisats i fel ämnen.

Vi kan inte hoppa över ufo för att Historielärarnas förening inte vill ha med ufo. Det är elevernas bästa som ska vara vägledande, inte en intresseorganisation. Historielärarna får helt enkelt fortbilda sig i momentet ufo på betald arbetstid. Historieämnet liksom andra skolämnen kan inte stå still för att några som tjänar på det eller inte orkar säger nej.

Som Skolverket kan förstå finns det en poäng att Historielärarföreningen bildades. Det är sällan bra med monopol. Under många år har Historielärarnas förening haft en monopolliknande ställning vid påverkan av kursplanerna i historia. När det gäller frågan om ufo i efterkrigstidens historiemoment ifrågasätter Historielärarföreningen Historielärarnas förenings monopolism. Vi påstår att i frågan om ufo har de fel och tar gärna debatten inför öppen ridå, på universitet eller i media.

För mer än fem år sedan uttryckte Dick Harrison att Historielärarföreningen inte borde bildas för att splittra frågan om ufo i historieundervisningen i skolan. Det räckte med att Historielärarnas förening fanns som inte ville ha källkritiska övningar om ufo i historieämnet, sa Harrison. Någon annan historielärarförening behövdes inte, menade Harrison. Med bakgrund av denna bloggposts resonemang kan Historielärarföreningen ärligt talat inte förstå Harrisons vurm för Historielärarnas förenings monopol.

För att eleverna ska förstå att ufo är en del av historien och påverkar oss kan jämförelsen med geografiämnet göras. Skulle det vara oviktigt om geografiläraren utelämnade att planeten Jorden är rund? När människor förr trodde att Jorden var platt var kunskapen och förståelsen för många fenomen obsolet. Likaså behöver historieelever uppdateras om ufo på lektionstid. Till exempel för att förstå vad antigravitation är.

Historielärarföreningen kan tänka sig att ta kontakt med samtliga partier i utbildningsutskottet för att se vad de får framlagt att rösta om. De är idag precis som andra offer för en obsolet kunskap om efterkrigstidens historia där ufo helt saknas. Inte bara i svensk historieundervisning utan även utomlands. Därför har eleverna extra nytta av ufoundervisning, för att vara först på plan. Det är simpel ekonomisk teori.

Historielärarföreningen vill att momentet om ufo i historia ska sno så mycket kunskap som någonsin kan kommas över för att ha en spjutspetsundervisning. Vi tro att eleverna kommer att bli intelligentare av detta för världen blir förklarligare. Efter att källorna om ufo presenterats av historieläraren kommer inte bara begåvade elever att fatta sammanhangen. Även de svagaste eleverna kommer att förstå omvärlden bättre. Det är nu upp till Skolverket att rekommendera politikerna om eleverna ska fortsätta vara lite dummare eller ges sin rättmätiga chans att förvärva kunskap som gör dem intelligentare.

I kontakt med den största elevorganisationen i Sverige, sa dess ordförande redan för flera år sedan. - Jag vill inte vara utan ufo i historieundervisningen.

Det räckte att Historielärarföreningen förklarade en kort stund källorna bakom ufo och vilka konsekvenser denna kunskap hade, för att elevorganisationens ordförande skulle förstå vad medlemmarna och eleverna missat. Vem bär ansvaret för att det ska fortsätta så?

Historielärarföreningen ser sig inte som en konkurrent till Historielärarnas förening, utan som ett komplement som behövs. Exempelvis föreslog Historielärarnas förening redan 2013 en kompromiss i ufofrågan. Historielärarnas förening sa att det redan går att ha källkritiska övningar i skolans historieundervisning om ufo. Därför behövs det inte i kursplanen. Resultatet av detta ställningstagande vet vi. I stort sett ingen historielärare tar upp något om ufo. Därför finns inte ufo i elevernas värld och ingen kunskap att hämta därifrån. Det var ett uppenbart svepskäl från Historielärarnas förening att slippa ufo.

Det finns en annan risk med Historielärarnas förenings önskan att reducera ufo till en källkritisk övning. En illvillig rektor kan störta in och stoppa lektionen. Rektorn kan vara opåläst och säga att det inte finns några ufon. Eller att det inte står i kursplanen. Eller att någon förälder klagat. Ingen lärare ska behöva ta den vidskepliga diskussionen, utan måste känna en trygghet i att det står om ufo i kursplanen för historia. Annars drar sig lärare för att undervisa om det och eleverna förlorar viktig kunskap.

Redan för flera decennier sedan konstaterade den vetenskapsman som kanske först av alla hade den största kunskapen om ufo, att det finns pinsamt många bevis för ufo. Vad finns det då inte idag åratal senare?

När östblocket under 1990-talet till stora delar föll, ändrades historieundervisningen där. När det gäller ufo bör ingen sådan järnridå heller finnas kvar i historieundervisningen.

Historielärarföreningens e-postadress som kontaktuppgift samt nuvarande och förra hemsida finner ni på dessa tre länkar:

historielararforeningen@outlook.com

https://historielararna.blogspot.com/

http://historielarare.blogspot.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.