fredag 21 augusti 2020

Kommunal biograf spelade upp ufo-arkivets indiska film från 1963 om stenblock som sjungs upp i luften


"Vid 11-snåret tog jag och Carl-Anton bilen till Cnema för att träffa Anders Sköld och Jerker Andersson. Det var lite knöligt att hitta parkering så till slut fick vi gå ett antal kvarter i den gassande hettan. För dagen hade varit riktig tvarm så här långt.
Men inne på biografen var det bättre och där fick bra hjälp med att titta på den 16 mm:s film som jag fått låna av dottern till borrförman Nils Eriksson i Knästorp utanför Lund, som jag tidigare har skrivit om. Det var i samband med att jag gick igenom klippsamlingen efter Nils-Olof Jacobson, vars arkiv jag och Carl-Anton hämtade i Kristianstad tidigare i sommar, som jag hittade en uppgift om att Eriksson varit med och filmat hur en grupp personer sjöng och sedan lyfte ett tungt stenblock med bara pekfingrarna.
Det hela skulle ha utspelat sig i Indien 1963 och nu hade vi filmen med oss sedan Nils Erikssons dotter lånat ut den till mig. Det var inte utan att vi var lite spända på vad vi skulle få så och när Anders och Jerker hade laddat filmprojektorn satt vi i var sin stol och tittade medan jag själv lät kameran gå för att få en egen digital kopia.
Hur det hela såg ut kan ni se på en stillbild ur filmen här ovan och utan att säga för mycket så kan jag ändå slå fast att ingen av oss blev särskilt imponerad. Men väldigt roligt att ha fått möjlighet att se detta och att ha det på film. Något för AFU:s framtida museum."
Citat ovan från ufo-arkivet AFU:s ordförande Clas Svahns ufo-blogg 20 augusti 2020:
http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=62336
En stillbild ur filmen.som Norrköpings kommunala biograf Cnema spelade upp:
http://csblogg.ufo.se/csblogg3/wp-content/uploads/2020/08/stenlyft200820.jpg
Anders Sköld och Jerker Andersson på Cnema fotograferade på Clas  Svahns blogg:
http://csblogg.ufo.se/csblogg3/wp-content/uploads/2020/08/cnema200820.jpg

"Ska Norrköpings kommun använda skattemedel för att digitalisera indisk film om sten som sjungs upp i luften?
Johan Karlsson <johan.karlsson@cnema.se>

Tor 2020-08-06 10:42

  •  Du

  •  Cnema Info;
  •  
  •  Cnema Program;
  •  
  •  Christian Tidebrink;
  •  
  • Kulturfritid;
  •  
  •  Olle Johansson;
  •  
  •  lars-olof.johansson@centerpartiet.se;
  • sylvia.nilsson@moderaterna.se;
  •  
  •  anna@drakes.se;
  •  
  • krangman@gmail.com;
  •  
  •  Co Tipsa;
  •  
  •  NT Tipsa
Hej,

Nedan stämmer inte alls. Cnema har inte betalat stöd till att digitalisera film från arkivet från UFO-forskning. Vi har inte den tekniska möjligheten att digitalisera analog film. Däremot har vår tekniska personal tidigare, tror vi ett tillfälle, låtit arkivets personal titta hos oss på enstaka delar av film de haft i sitt lager. Det är analog film på 16-mm och 35-mm eftersom vi som biograf har den visningstekniken och det har inte arkivet. Det är något vi kan göra och om vi har tid över om föreningar hör av sig till oss och har gamla filmer de behöver identifiera. Hoppas det var svar på er fråga.

Mvh
Johan Karlsson
Cnema

Skickat från min iPhone"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.