lördag 5 september 2020

UFO-Sveriges ordförande anklagade politiker för gnidenhet om gymnasieskola


"Kan inte påstå att jag är särskilt imponerad av Borås kommun och deras sätt att hantera ideella föreningar. Som de flesta av er vet så kommer UFO-Sverige att hålla sin riksstämma och utställning i Borås den 7 maj. Platsen var tänkt att bli Bäckängsgymnasiet, en trevlig skola med gott om plats både i aulan och för en utställning. Jag pratade med skolans ansvariga för uthyrningen för första gången den 21 mars och förvånades redan då över hur dyrt det var att hyra lokalerna för de åtta timmar som vi behövde dem. Omkring 7.000 kronor.
Så dyrt har UFO-Sverige aldrig hyrt in sig för en riksstämma tidigare. Inte ens i städer som Stockholm, Göteborg och Malmö.
När jag så fick kontraktet i fredags och läste igenom det ordentligt i dag (även det finstilta) upptäcker jag att det finns en passus som säger att om hyresgästen (vi) tar inträde då fördubblas hyran! Alltså från 7.000 kronor till 14.000 kronor. Jag måste säga att jag blev heligt förbannad. Kanske kunde någon ha upplyst mig om detta för två veckor sedan.
Så jag ringde damen på uthyrningen igen för att kolla om jag fattat rätt och i så fall om det gick att göra något åt det. Vi skulle ju inte dra in särskilt många sekiner på stämman. Särskilt inte som vi kommit överens med Borås Tidning om att de skulle bjuda oss på en annons om vi bjöd deras läsare på gratis inträde. Men visst hade jag fattat rätt och hon var ju bara en tjänsteman så inte gick det att ändra på dessa, så vitt jag förstod, urgamla regler spikade av gnidna politiker.
Där stod jag och UFO-Sverige inför ett problem. Om vi pröjsade 7.000 och bjöd in alla gratis så kom vi ju undan rätt okej, även om det var rekorddyrt. Men då fanns det ju knappast längre någon vits för tidningen att erbjuda sina läsare just gratis inträde eftersom alla ändå gick in gratis. Och varför skulle vi då få en gratisannons? Det fanns ju inte längre något att erbjuda läsarna.
Om vi däremot tog inträde så fick vi behålla gratisannonsen, det var jag på det klara med, men då skulle vi få betala 14.000 kronor, en väl saftig summa som vi absolut inte skulle få tillbaka genom att dra in pengar på inträdet.
Jag bad damen att få återkomma och ringde till Borås Tidning. Föga överraskande var de inte nöjda med att alla skulle få gå in gratis. Inte heller mitt förslag om att alla läsare istället skulle få en bok föll i god jord. Kontakten på tidningen började plötsligt yra om att han måste visa upp boken för några andra på tidningen och då fattade jag att den lösningen var stendöd. Fast jag packade en bok i ett kuvert, skev ett brev och stoppade det hela i min påse för att posta på väg till jobbet."
Citat ovan från UFO-Sveriges dåvarande ordförande Clas Svahn 11 april 2011:
https://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=12902
"Det är alltid ett lite nervpirrande vågspel när UFO-Sverige arrangerar årsmöte och UFO-expo varje år. Kommer tekniken att fungera? Når vi ut i media? Hur många åhörare dyker upp? Den här gången höll vi, eller rättare sagt Clas Svahn, på att få hjärtat i halsgropen. Clas hade bokat Bäckängsgymnasiets aula. I sista stund upptäckte han en liten passus i kontraktet som sa att hyran blir dubbelt så hög om arrangören tar inträde. Eftersom vi samtidigt gått ut i Borås tidning och lovat gratis inträde för prenumeranter så hamnade vi i en omöjlig sits. Nu lyckades Clas istället boka Folkets hus i Borås, vilket visade sig vara en lyckträff."
Citat ovan ur UFO-Aktuellt nummer 2 år 2011:
https://sites.google.com/site/ufologist52/75-besoekte-boraasstaemman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.