torsdag 1 december 2022

Filmen UFO Sweden marknadsförs med alkohol och skolungdom

 

"Reklam- eller annan marknadsföringsåtgärd som är påträngande eller uppsökande eller som uppmanar till bruk av alkohol får inte företas. Marknadsföring får inte rikta sig särskilt till eller skildra barn och ungdomar. Marknadsföring får inte rikta sig särskilt till eller skildra barn och ungdomar under 25 års ålder.


18-åriga skoleleven Inez Dahl Torhaug används på foto för posering med alkoholen som marknadsför filmen UFO Sweden, där hon spelar huvudrollen: 


221129grupp.jpg (800×560) (ufo.se)


På Instagram har hon 1347 följare:


1347 Followers, 1924 Following, 53 Posts - See Instagram photos and videos from Inez Dahl Karlsdotter Torhaug (@inezdahltorhaug)


11 nov. 2021 — Medan kompisarna går i skolan jagar 17-åriga Aspuddenbon Inez Dahl Torhaug utomjordingar. Hon har huvudrollen i Crazy Pictures-äventyret Ufo ...


Inez Dahl Torhaug - IMDb



INSPIRED BY BRANDS. Marketing and communication are at their best when all the channels play the same tune. Then there is a good chance to gain recognition. I ...
Tommy Anzelius is a very creative man with professional experiences from a broad spectra. He´s also a carrier of a large amount of knowledge in all sort of ...


Full salong och härlig stämning när Fenix Brewery AB lanserar UFO-öl samtidigt med sneak peak på Crazy Pictures nya film - gissa temat…"


Källa:


Fenix Brewery AB | Facebook


Nu har Norrköping drabbats av UFO-feber inför världspremiären av Crazy pictures nya film, UFO Sweden.
Fenix har därför tagit fram en UFO-pilsner….övernaturligt god⭐️
Att tro är en sak men att veta är något helt annat🙄


Källa:


Nu har Norrköping drabbats av UFO-feber... - Fenix Brewery AB | Facebook


Bilder på Fenix Brewery AB som marknadsför filmen om UFO-Sverige, med hjälp av alkohol som citerar ufo-arkivets ordförande:


317091417_593590436099690_5496453058804662342_n.jpg (956×720) (fbcdn.net)


317496563_593590442766356_7314818927305862730_n.jpg (960×720) (fbcdn.net)


317308041_593590439433023_7243315691925938406_n.jpg (956×720) (fbcdn.net)


317448988_593590429433024_3118466508409517787_n.jpg (960×720) (fbcdn.net)


Källa:


Fenix Brewery AB | Norrköping | Facebook


Hem - Fenix Brewery, ett toppmodernt bryggeri från Norrköping


UFO-Sverige hakar på genom publicering av bilder på alkoholen som lanserar filmen om dem själva på domänen ufo.se:


toblin221129.jpg (800×600) (ufo.se)


ol221129.jpg (800×600) (ufo.se)


221129grupp.jpg (800×560) (ufo.se)


Källa, Dagens Nyheters journalist Clas Svahn:


En kväll med Crazy Pictures | Clas Svahns Blogg (ufo.se)



"Vad gäller att måttfullhet ska iakttas innebär detta bland annat att marknadsföringen inte får rikta sig särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år (7 kap. 1 § stycke 2)"


Källa:


Vad bör man tänka på vid marknadsföring av alkohol på sociala medier? (lawline.se)


Alkohollag (2010:1622) | Lagen.nu


"Crazy Pictures hade sytt ihop ett tre timmar långt event inne på Flygeln där vi började mingla och fick smaka på den nya ”UFO Sweden”-pilsnern som det lokala Fenix Brewery tagit fram i form av en etikett där jag kunde läsa ett citat från mig själv: ”Att tro är en sak, att veta är något helt annat”."


Källa, UFO-Sverige 29 november 2022:


En kväll med Crazy Pictures | Clas Svahns Blogg (ufo.se)


I samma bloggpost publicerar UFO-Sverige en bild på 18-åriga skoleleven med alkoholflaskan som omnämns. Bilden är tagen framför bioaffischen som marknadsför filmen:


221129grupp.jpg (800×560) (ufo.se)


Alkoholgranskningsmannen | Välkommen till Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM). Här kan du läsa om AGM:s uppgifter och ansvarsområden. Du kan också anmäla alkoholreklam.


Anmäl reklam | Alkoholgranskningsmannen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.