lördag 1 augusti 2020

Elev berättar hur konstlinje fick måla utomjordingar


"Palle Ankersen Denna utsmyckning utfördes i samband med en kommunal satsning på gatukonst av konstnären Erik Jäähalli i samarbete med konstlinjen på Munka Folkhögskola hösten 2016. Jag gick där det året och vill minnas att det var jag som kläckte den revisionistiska idén att utomjordingarna skulle ha lergökshuvuden, lergöken är nämligen en slags inofficiell symbol för Ängelholm då tillverkning av sådana förekommit här historiskt. Kul att du såg den, Clas Svahn! 

Det finns också en väggmålning av en annan konstnär som jag tyvärr glömt namnet på föreställande UFO-monumentet i pointilistisk stil i tunneln mellan Ängelholms station och Järnvägens museum. 

Som uppvuxen i Ängelholm är jag mycket tillfreds med att vi har ett så pass känt UFO-fall och det fina betongmonument till dess minne i skogen. Gösta Carlssons trovärdighet ger jag dock inte mycket för."

1 tim

Clas SvahnPalle Ankersen Tack för den infon! Synd bara att dagens ansvariga på Turistbyrån inte fattar att dra nytta av monumentet och historien. Annat var det på 90-talet då Rita var chef.
38 min

Källa, kommentarer i UFO-Sveriges Facebook 31 juli 2020:

https://www.facebook.com/groups/ufosverige/permalink/10157908104172753/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.