fredag 19 juni 2020

Ufo-ansvarigas presenter till UFO-Sveriges ordförande


"Jag tackar också Arne Gjärdman och Harriet för deras omtänksamhet genom åren, ett gott ufosamarbete med Arne under hans år på FOA och för den fina portern, goda osten och de andra delikatesserna men givetvis allra mest för det fina exemplaret av Veckans Äventyr från 1945 som jag tidigare inte hade. Ett stort tack också till Karsten Jöred, Arnes efterträdare som ufoansvarig på FOA, sedemera FOI, som var vänlig nog att skänka mig två böcker av Camille Flammarion, båda i bästa skick: ”Världsalltet – Fantasi och verklighet” i en ouppsprättad utgåva från 1917 och den fint inbundna ”Urania” från 1890."

"Ett jättetack till Birgit Svanberg och Gunno Gunnvall för dvd-skivan ”Ljuspunkter i mörkret” som inte bara visar radarinspelningar av kränkningar av den svenska gränsen och historiska händelser i vårt närområde där svensk radar kunnat följa förloppet utan också den kompletta ”Flygplankort” och en del annat underbart. Längtar efter att stoppa in den i spelaren."

"Tack Gunno för de två Carlsen IF-ugåvorna av ”Kung Ottokars spira” och ”Rackham den Rödes skatt”

Citat ovan från 29 juni 2008:
http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=4579


"Gunno kom att tjänstgöra inom Försvarsmakten under hela sitt yrkesverksamma liv, först vid FRA (1957–1964), sedan vid Flygstabens underrättelseavdelning (1964–1981) och därefter, fram till pensioneringen 2001, vid Försvarsstabens underrättelseavdelning som sedan skulle bli Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten för att slutligen överföras till Operativa insatsledningen.
Trots namnbyten ägnade sig Gunno åt en enda sak – att samla in underlag från svensk radarspaning för att sammanställa detta med material från FRA och svenska piloters för att sammanställa detta med underlag från FRA där svenska piloter mött flygplan från Nato och Warszawapakten över Östersjön."
"Under många år hjälpte han också mig och UFO-Sverige med att identifiera oidentifierade flygande föremål och med tiden blev han en god vän som jag kom att tycka oerhört mycket om. Han var öppen utan att avslöja några hemligheter men gav mig förtroenden som jag uppskattade väldigt mycket."
"Jag träffade också Birgit Säberg som i början av 2000-talet tog över Gunnos arbetsuppgifter och vi hann prata många minnen också vi. "
Citaten ovan från 5 september 2019:
https://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=57482

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.