söndag 7 juni 2020

Gymnasister utbildades om sekter av UFO-Sveriges föreläsare


"Uppgift tre har varit att skriva klart morgondagens föredrag som ska hållas inför alla nior på Folkungaskolan i Linköping klockan 12.30.Platsen blir aulan och temat sekter. Den saken håller jag fortfarande på med."
Citat ovan från 25 april 2011:
http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=13050
"I dag har jag tillbringat mesta delen av dagen antingen på väg till eller från eller på Folkungaskolan i Linköping där jag har hållit ett drygt två timmar lång föredrag (eller seminarium som eleverna kallade det – tjusigt) om sekter. Visserligen var jag helt inställd på att prata inför en aula med niondeklassare men den saken hade jag vimsat till, lite för mycket att göra just nu. Så när Cecilia Söderström tog emot mig ute på parkeringen så visade det sig att det var blivande studenter, treor, som skulle lyssna.
Jag delade upp det hela i två delar med en kvarts paus på mitten och det funkade bra. Eleverna läste alla om sekter fast på lite olika sätt, alla hade läst ett kapitel i min bok ”Sekter och hemliga sällskap” och av antalet kollegieblock att döma så tog de mitt lilla anförande seriöst.
Efteråt åt jag två sockerkaksskivor i lärarrummet och pratade vidare med några av lärarna. En av dem kom från en familj som är medlemmar i Jehovas Vittnen, han hade dock lämnat dem, och det var intressant att höra hans erfarenheter.
Jag vet faktiskt inte hur många elever det var i aulan, mellan 100 och 150 kanske. Men de verkade intresserade och efteråt kom en tjej fram och sa att det hade varit jättebra. Sådant värmer."
Citat ovan från 26 april 2011:
http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=13055

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.